Busschassi, till vilken slags buss?

Startat av Susanne, 14 april 2012, 14:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Nån som vet hur dessa bussar kommer se ut med detta chassi?

BadTab

Det där är Scania turisbuss-chassin, så jag tror att de lär bli karosserade i Finland, antagligen i Lahden! =)

Edit: Såg att det är Scania och inte Volvo

Mats Karlsson

Citat från: Susanne skrivet 14 april 2012, 14:51:14 PM
Nån som vet hur dessa bussar kommer se ut med detta chassi?
Chassit kapas på mitten och de två chassidelarna dras isär till önskat axelavstånd. Sedan byggs de in i karossen.

New_options

Tack Mats! Jag skulle precis påpeka att det ser ut att vara riktigt kort hjulbas

Erling.L

hur ser du det e ser du det e turisbuss chassin just ???

Ser bara 2 2axliga chassin o 1 3 axligt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Björn Forslund

Citat från: Erling.L skrivet 14 april 2012, 19:08:34 PM

Ja, det verkar ju inte vara några låggolvare som numera är närmast obligatoriskt i upphandlad trafik. Turist/långfärdsbussar verkar ganska logiskt.

Erling.L

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 april 2012, 19:14:25 PM
Ja, det verkar ju inte vara några låggolvare som numera är närmast obligatoriskt i upphandlad trafik. Turist/långfärdsbussar verkar ganska logiskt.

poäng där iofs aldrig sett ett låg gols chassi vad ja kan komma på därav ja inte reagerade på det tror ja iaf :)
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Fredde

Jag gillar de röda klappstolarna som man sitter och kör på ;D

Björn Forslund

Citat från: Fredde_J skrivet 14 april 2012, 19:33:55 PM
Jag gillar de röda klappstolarna som man sitter och kör på ;D

Numera bara för mycket korta sträckor. Förr kördes busschassier långa sträckor med förare sittande på ytterst provisoriska sitsar till karossörerna.
Då gällde samma mundering som flygarna i första världskriget.

Knut

Citat från: Erling.L skrivet 14 april 2012, 19:08:34 PM

Kan også vara chassie for "nomalvgolv" rutebuss.
Man ser på ramen mellom framhjulen at dette ikke er lavgulvchassier.

Björn Forslund

Citat från: Knut skrivet 14 april 2012, 20:04:20 PM
Kan også vara chassie for "nomalvgolv" rutebuss.
Man ser på ramen mellom framhjulen at dette ikke er lavgulvchassier.

Finns sådant fortfarande i Europa inom EU? Vågar någon satsa på sådant nytt? Eller motsvarar "Rutebuss" tex Swebus längre linjer? Tillgänglighetskravet slår ju ut den typen av bussar i upphandlad trafik  åtminstone här i Sverige.

Knut

Tilgjengelighetskravet kan tilfredsstilles ved montering av hiss. Våre RegionExpresser f.eks TIMEkspressen er jo ruter som kjøres med normalgulvbusser. F.eks OmniEkspress 320, Volvo 9700S, Volvo 8700, Vidre (Vest) Contrast osv

Bergenga

Dette er laventré-chassi (K UB), så de skal nok til Villähde og bli til Lahti Scala.

Normalgulv linjebuss på anbudstrafikk? Jovisst finnes det. Denne her har handicap-lift for å tilfredsstille kravene. Å kjøre med laventré på de veiene der denne kjører ville vært tortur. Det er også derfor den har turistbusschassi (delt framaksling), fordi linjebusschassi (hel framaksling) ville ikke vært komfortabelt nok. ;)

NF 52252 hos Telemark Bilruter i Åmot, 20.11.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 april 2012, 20:11:58 PM
Finns sådant fortfarande i Europa inom EU? Vågar någon satsa på sådant nytt? Eller motsvarar "Rutebuss" tex Swebus längre linjer? Tillgänglighetskravet slår ju ut den typen av bussar i upphandlad trafik  åtminstone här i Sverige.

Nej nej nej. Utanför Stockholms och Gotlands län kommer det nog aldrig att bli 100% lågentré på all upphandlad svensk linjetrafik. Längs de långa länsöverskridande linjerna i norra Sverige försökte man ju med Helmark-dubbeldäckare på 45N Östersund-Gällivare, men numera är dessa ersatta med vanliga normalgolvade godsbussar. På 45S Östersund-Mora och 164 Östersund-Funäsdalen har man aldrig ens prövat några dubbeldäckare eller någon annan busstyp med lågentré.
Närmare Stockholm kör idag KR Trafik enbart normalgolvare på UL-linjerna 808, 147 och andra lokala Knutbylinjer på det nya skolbussavtalet. På UL 809 kör Danielssons två normalgolvade Vidre och dessa lär ska uppfylla de satta UL-kraven för c:a 8-10 år framåt i tiden.

Hur det ser ut i övriga EU söder om Malmö låter jag vara osagt, men då lågentrébussar knappt existerar på kontinenten (antingen har man låggolv eller normalgolv) har jag svårt att tänka mig att all upphandlad landsbygdstrafik i t.ex hela Polen, Tyskland och Frankrike ska rulla enbart med låggolv om något år. I så fall borde ju t.ex Setra redan lagt ner sin modell som heter "UL" (lågbyggd normalgolvad linjevagn) till förmån för "NF" (låggolvad stadsbuss). Men det har mig veterligen inte skett.

Norrlanders

kan det va 9,3 liters motorer på dessa ser snarlika ut på bilderna