SL:s linjeförändringar i 300-området till sommaren 2012

Startat av Tommy E, 12 april 2012, 22:27:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Enligt det senaste skvallret kommer följande linjeförändringar göras på Färingsö när sommartidtabellen börjar:

-Linje 315 förlängs åter till Hilleshög-Färentuna-Kungsberga-Jäsängen.
-Linje 318 utgår.
-Istället för 318 återinförs 316 som går via Stenhamra till Svartsjö.
-Linje 317 går inte längre via Kungsberga utan tar "genvägen" vid Färentuna skola.
-Linje 338 får utökad trafik och kommer gå hela dagen varje dag.

Enligt mig är dessa förändringar utmärkta, speciellt att den snabba 338:an utökas och att det "klassiska" linjenumret 316 återkommer! :D
(Möjligen kan det sistnämnda bero på att undertecknad har skrivit ett par mail till SL, och rekommenderat att 318 skulle byta nummer till 316 om dessa planer genomfördes. ;) )

Fyll gärna på tråden när fler linjeförändringar blir kända! :) (Edit: Den här uppmaningen gäller inte längre eftersom andra trafikområden tydligen ska avhandlas i en annan tråd.)

Rubiken förtydligad av Admin
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 12 april 2012, 22:27:25 PM
Enligt det senaste skvallret kommer följande linjeförändringar göras på Färingsö när sommartidtabellen börjar:

-Linje 318 utgår.
-Linje 317 går inte längre via Kungsberga utan tar "genvägen" vid Färentuna skola.

Enligt mig är dessa förändringar utmärkta, speciellt att den snabba 338:an utökas och att det "klassiska" linjenumret 316 återkommer! :D
(Möjligen kan det sistnämnda bero på att undertecknad har skrivit ett par mail till SL, och rekommenderat att 318 skulle byta nummer till 316 om dessa planer genomfördes. ;) )

Fyll gärna på tråden när fler linjeförändringar blir kända! :)
Tycker jag låter som rätt bra lösning - har funderat kring detta att förlänga 315 -men om man samtidigt ändrar så att 338 går hela dagen, så är det ju en bra lösning. Det viktiga är ju att snabba upp körtiderna. 315 och 317 ger ju då bra bytesmöjligheter - även om ett problem väl var att 315 ofta fick vänta rätt länge på 317 vid Färentuna Kyrka från stan (om man vill ha passning - vilket väl dock är bra om man tar bort 318 och den förbindelsen till Stenhamra.) Enda nackdeleln är väl de rätt många skolelerverna från Kungsberga till högstadiet i Stenhamra, som väl då får ett bussbyte - men å andra sidan blir det ju ett bussbyte som fungerar rätt bra. Möjligen kan det väl ändå behövas någon skolbusstur på 318 till hösten - för att de som bor längs Färentunavägen, ska kunna komma till och från skolan (men det är ju inte värre än den 315 som gått nu till Färentuna skola) och att en tur på 316 då förlängs från Färentuna kyrka eller Kungsberga.

Förstås blir det väl då bara trafik varannan timme även på vardagar under mellantrafiktiden för 315 och 313 får man förmoda. Men är ju svårt att motivera med högre trafik.

Man kan ju föstås undra över 316 - en snutt som går en sträcka på 6-minuter istället för att förlänga 176. Givetvis finns det inget underlag för att förlänga 176 till Färjestadsvägen (inte varje tur iaf), men samtidigt blir det lite fånigt med en sådan kort linjesträckning. Blir ju ofta rätt ineffektivt. Men den snabbare linjesträckningen på 317 torde ju iaf medföra att man kan klara ett tvåtimmarsvarv med ett omlopp både för 317 och 316. 

Tommy E

Citat från: Omnilasse skrivet 13 april 2012, 10:11:58 AMTycker jag låter som rätt bra lösning - har funderat kring detta att förlänga 315 -men om man samtidigt ändrar så att 338 går hela dagen, så är det ju en bra lösning. Det viktiga är ju att snabba upp körtiderna. 315 och 317 ger ju då bra bytesmöjligheter - även om ett problem väl var att 315 ofta fick vänta rätt länge på 317 vid Färentuna Kyrka från stan (om man vill ha passning - vilket väl dock är bra om man tar bort 318 och den förbindelsen till Stenhamra.)

Enligt vad jag har hört ska det bli passning mellan 315 och 317 i Färentuna. I den nuvarande tidtabellen har 317 en körtid på 27 minuter från Svanhagen till Färentuna på eftermiddagen. Med 315 tar det enligt tidtabellen 11 minuter från Svanhagen till Svartsjö, och i 318:s tabell tar det 14 minuter från Svartsjö till Färentuna. Detta skulle alltså ge en körtid på 25 minuter från Svanhagen till Färentuna för 315. I praktiken tar det dock aldrig 11 minuter mellan Svanhagen och Svartsjö på nuvarande 315, utan snarare 7-8 minuter. Därför kan det nog bli som du säger, att 315 får stå en stund och invänta 317.

Citat från: Omnilasse skrivet 13 april 2012, 10:11:58 AMEnda nackdeleln är väl de rätt många skolelerverna från Kungsberga till högstadiet i Stenhamra, som väl då får ett bussbyte - men å andra sidan blir det ju ett bussbyte som fungerar rätt bra. Möjligen kan det väl ändå behövas någon skolbusstur på 318 till hösten - för att de som bor längs Färentunavägen, ska kunna komma till och från skolan (men det är ju inte värre än den 315 som gått nu till Färentuna skola) och att en tur på 316 då förlängs från Färentuna kyrka eller Kungsberga.

Just detta har jag också tänkt på. I nuläget finns det ju en special-318 som hämtar upp skolelever och ankommer till Stenhamra lite efter klockan 8. De som bor längs Färentunavägen kan visserligen ta 315 eller 338 och byta till 316 eller 336 vid Hammarlotten, men då är det ingen passning vilket ju kan ge långa bytestider eller risk att missa den andra bussen. Just vid den här tiden är det ganska många som ska till Stenhamra, så det vore bra att ha kvar en tur som går direkt dit. Sedan finns ju även en 318 E som utgår från Färentuna skola vid 14-tiden, och som eleverna i den skolan kan åka hem med. Dessa elever skulle i och för sig kunna gå till Kungsbergasvängen eller Färentuna kyrka för att ta 315 eller 338, men då skolan är en låg- och mellanstadieskola är det kanske bra (åtminstone för de yngre eleverna) att kunna kliva på bussen precis utanför skolan. Jag ska nog skriva ytterligare ett mail till SL och föreslå att man återinför linje 318 med två turer per vardag.

Citat från: Omnilasse skrivet 13 april 2012, 10:11:58 AMFörstås blir det väl då bara trafik varannan timme även på vardagar under mellantrafiktiden för 315 och 313 får man förmoda. Men är ju svårt att motivera med högre trafik.

Tror du det? De som bor längs nuvarande 313 och 315 (Tureholm, Eriksberg, Skå Edeby, Kumla osv) har ju en buss i timmen hela dagen på vardagar. Från Jäsängen är det lite glesare, men sällan mer än en och en halv timme mellan avgångarna. För resenärer från nämnda områden innebär ju varannantimmestrafik en klar försämring, så om detta sker kommer det nog bli vissa missnöjesyttringar.

Citat från: Omnilasse skrivet 13 april 2012, 10:11:58 AMMan kan ju föstås undra över 316 - en snutt som går en sträcka på 6-minuter istället för att förlänga 176. Givetvis finns det inget underlag för att förlänga 176 till Färjestadsvägen (inte varje tur iaf), men samtidigt blir det lite fånigt med en sådan kort linjesträckning. Blir ju ofta rätt ineffektivt. Men den snabbare linjesträckningen på 317 torde ju iaf medföra att man kan klara ett tvåtimmarsvarv med ett omlopp både för 317 och 316.

Nu vet jag inte varifrån 316 kommer att utgå, så jag använde avsiktligt formuleringen "via Stenhamra till Svartsjö" för att undvika att skriva ut den andra ändhållplatsen. Jag har svårt att tänka mig att linjen bara kommer gå på sträckan Stenhamra-Svartsjö, dels för att den som du säger blir väldigt kort, men även för att det är svårt att vända i Solbacka om man kommer från Svartsjö-hållet. Jag hoppas förstås att 316 kommer utgå från Brommaplan så att man slipper byta buss, men på den sträckan finns det ju redan ganska många linjer, så vi får väl se hur det blir.

P.Ek

Citat från: Tommy E skrivet 12 april 2012, 22:27:25 PM

-Linje 318 utgår.

Fyll gärna på tråden när fler linjeförändringar blir kända! :)

Så om jag förstått rätt: Nya linje 316 kör samma tider och sträcka som linje 318 fast endast till Svartsjö?

Har några förslag:
- 336 byter nummer till 316, vilket medför att ingen linje längre har nummer 336 tills vidare. Linjen kör sträckan Brommaplan-Svanhagen-Stenhamra-Svartsjö alla dagar. Kortturerna i rusningen på   dagens linje 336 kan då istället bli till tätare turer på linje 176.
- 338 byter nummer till 318, vilket medför att ingen linje längre har nummer 338 tills vidare. Linjen kör sträckan Brommaplan-Svanhagen-Kungsberga-Björkvik alla dagar.
- 176, 316, 317, 318 går ej via Ekerö centrum.
- 313, 314, 315 förlängs från Svanhagen till Ekerö centrum. Någon av de kör kortturer Ekerö C-Svanhagen och ersätter linje 176. Vid Svanhagen finns anslutning till 176/316/317/318 till/från Brommaplan.

Tror jag fick med allt, förslaget kanske är idiotiskt men iaf ett förslag :) Någon kanske vill gå vidare/ändra förslaget lite.

//P.Ek :)

Tommy E

Citat från: P.Ek skrivet 13 april 2012, 14:33:48 PM
Så om jag förstått rätt: Nya linje 316 kör samma tider och sträcka som linje 318 fast endast till Svartsjö?

Jag vet ännu inget om 316:s exakta sträckning eller turtäthet. Allt jag vet är att den kommer gå via Stenhamra och ha ändhållplats i Svartsjö.

- 338 byter nummer till 318, vilket medför att ingen linje längre har nummer 338 tills vidare. Linjen kör sträckan Brommaplan-Svanhagen-Kungsberga-Björkvik alla dagar.

Visst vore det snyggt att "återanvända" numret 318, men då skulle jag nog hellre se att man använde det till ett par skolturer som jag skrev om ovan.
Det kan kanske skapa onödig förvirring hos resenärerna om en linje plötsligt byter nummer utan sträckningen ändras, och det nya numret dessutom är ett nummer som associeras med en annorlunda sträckning.

- 176, 316, 317, 318 går ej via Ekerö centrum.

Det vore riktigt skönt att slippa åka via Ekerö C, men jag vet inte om detta är möjligt att få igenom i verkligheten. Från SL:s håll kan man nog tycka att det räcker med de nuvarande direktlinjerna 336 och 338. Det kan nog dessutom vara ett antal Färingsöbor som regelbundet åker till och från Ekerö C.

- 313, 314, 315 förlängs från Svanhagen till Ekerö centrum. Någon av de kör kortturer Ekerö C-Svanhagen och ersätter linje 176. Vid Svanhagen finns anslutning till 176/316/317/318 till/från Brommaplan.

Så du menar att dessa skulle gå parallellt med 176/316/317/318 på sträckan Färentunavägen-Svanhagen? Det kan nog också anses lite onödigt att köra två bussar när det räcker med en. I nuläget förekommer visserligen ett antal tomkörningar mellan Ekerö C och Svanhagen när bussar på linje 313 och 315 ska till och från garaget. Det är väl i princip inget som hindrar att dessa tomkörningar linjeläggs, men snart ska ju garaget flyttas till Enlunda på södra Färingsö, så då kommer ju bussarna tomköra dit och inte till Ekerö C.

Ulf Berlin

Det mest intressanta med denna tråd är att dessa omläggningar skulle/skall ske till sommaren.
I"SLs värld"brukar de flesta större linjeomläggningarna alltid ske till vintertidtabellens början i
augusti,men Ekerö kommun kanske har legat på för att få dessa ändringar till stånd redan nu till sommaren?/Ulf
(Att låta Färingsölinjerna,utom 176,köra in till EkeröC är lite av"lyx"då det är ca 100 m över bron
till hpl Färentunavägen och 5 min extra körtid,men detta torde reseundersökningarna ge resultat utav...)

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 13 april 2012, 14:30:19 PM

Tror du det? De som bor längs nuvarande 313 och 315 (Tureholm, Eriksberg, Skå Edeby, Kumla osv) har ju en buss i timmen hela dagen på vardagar. Från Jäsängen är det lite glesare, men sällan mer än en och en halv timme mellan avgångarna. För resenärer från nämnda områden innebär ju varannantimmestrafik en klar försämring, så om detta sker kommer det nog bli vissa missnöjesyttringar.

Tja, allt beror ju på. Men att trafiken blivit så tät har ju varit dels en följd av att man haft ledig kapacitet, dels som en följd av att trafiken blev får dålig längs Färentunavägen och till Ilända när man kortade av 315 till Färjstadsvägen och lät 318 gå till Jäsängen.

Man kommer nog knappast att utöka antal omlopp i mellantrafiktid. Så en förlängning av 315 innebär nog en viss neddragning. Hur det blir med 313 beror väl på om man låter 338 ha bussbyte i Svanhagen elller inte. Men därmed inte sagt att det blir jämn 120-minuterstrafik - har man ledig kapacitet kan man väl kanske köra lite tätare. Det rimliga blir ju att

316+317 skapar ett omlopp,
313+315 skapar ett omlopp,
338 skapar ett omlopp,

På 338 blir det då lite tid över om man har bussbyte i Svanhagen - i annat fall nästan lite knappt om tid om man kör hela linjesträckningen.
Ovan förstås bara som modell - i realiteten växlar förstås omloppen och raster etc. behövs. Men bara för att beskriva modellen.

Men jag har svårt att tro att man kan motivera fler omlopp ute för landsortstrafiken på Svartsjölandet dagtid, utifrån resandeunderlaget. Av tradition har man ju också börjat köra timmestrafik rätt tidigt på eftermiddagen, så kanske blir det ändå bara mellan säg 10-13 som det blir en viss försämring.

strömming

Intressant läsning! Men jag skulle vilja se vad de gjort för förändringar på linje 302, 309 och 311/312. Någon som vet? Jag syftar givetvis på sommartidtabellen! /N

P.Ek

Citat från: strömming skrivet 10 maj 2012, 12:51:45 PM
Intressant läsning! Men jag skulle vilja se vad de gjort för förändringar på linje 302, 309 och 311/312. Någon som vet? Jag syftar givetvis på sommartidtabellen! /N

Har det gjorts förändringar på linje 302, 309, 311 och 312 till sommaren? Nån som vet t ex vilka?

Tommy E

Citat från: strömming skrivet 10 maj 2012, 12:51:45 PM

Citat från: P.Ek skrivet 10 maj 2012, 19:08:16 PM
Har det gjorts förändringar på linje 302, 309, 311 och 312 till sommaren? Nån som vet t ex vilka?

Den enda speciella förändringen vad gäller linjesträckningar är väl att natturer på 311 inte längre går via Kaggeholm. Istället införs nya avgångar på 309.
Dessutom har jag för mig att det är några nya turer även på 311 och 312.

P.Ek

Citat från: Tommy E skrivet 10 maj 2012, 21:07:32 PM
Den enda speciella förändringen vad gäller linjesträckningar är väl att natturer på 311 inte längre går via Kaggeholm. Istället införs nya avgångar på 309.
Dessutom har jag för mig att det är några nya turer även på 311 och 312.

Tack för info! :) Skönt för Munsöbor som åker hem sen kväll med 311 och slipper åka via Kaggeholm ;)

strömming

Jag får nog förtydliga mig! Vilka eventuella förändringar planerar de att göra inför sommartidtabellen 2012? Att de två sista turerna på 311 inte går via Ekerö sommarstad och Kaggeholm infördes ju till tidtabellen som gäller idag!

Tommy E

Citat från: strömming skrivet 10 maj 2012, 22:31:07 PM
Jag får nog förtydliga mig! Vilka eventuella förändringar planerar de att göra inför sommartidtabellen 2012? Att de två sista turerna på 311 inte går via Ekerö sommarstad och Kaggeholm infördes ju till tidtabellen som gäller idag!

Där ser man! ;) Jag skrev av den information jag har fått om sommartidtabellen 2012, men jag såg nu att det står "jämfört med sommaren 2011".
Om man jämför med den nuvarande tidtabellen bör det bara vara några nya avgångar som skiljer.

strömming

Det är verkligen, verkligen på tiden att de nu äntligen gjort förändringar med Färingsölinjerna! Nu är det bara 309 som de får lösa så att den inte behöver gå via Sandudden överhuvudtaget!

Bussmicke

Vad ska gå till Sandudden istället då?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.