SS H22 på linje 71 E

Startat av Gunnar D, 12 april 2012, 09:06:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En H22 Capitol inväntar LM-anställda vid Mikrofonvägen på em 19 sep 1963. Idag är det mest ett "typfoto" tyvärr. Någon som möjligen har en turlista för 71E/84?

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 12 april 2012, 09:06:36 AM
En H22 Capitol inväntar LM-anställda vid Mikrofonvägen på em 19 sep 1963. Idag är det mest ett "typfoto" tyvärr.

Mvh Gunnar
Bara namnet "Mikrofonvägen" påminner om den tid då LM Ericsson fanns här. Att det sedan är en H22:a på bilden gör ju ingenting  ;)
Typfoto, eller inte, snyggt är det, och inget "tyvärr", som jag ser det.

HJP

Mr G

Klart det är ett typfoto. Min typ, typ ...  ;D

Var detta en Södervagn tro?
吉先生

Gunnar D

Mr G

Då undrar jag lite över 71:ans hallplacering under de ca 10 år som den existerade. Efter dagen H när linjen bytte nummer till 171 tillhörde den i alla fall Hammarbyhallen. När 71:an återstartade 1957 och tog över gamla Ängbylinjens nummer placerades den i Söderhallen. Någon har visat en lista över Söderhallens busslinjer då, och där fanns 71:an med. De första åren var 71:an dessutom i princip en ren H20-linje, men när den östra ändstationen flyttas från Hökarängen till Bagarmossen har Capitolerna tagit över. Någon gång mellan 1957 och 1967 bör ett hallbyte ha skett.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 13 april 2012, 08:41:53 AM
Då undrar jag lite över 71:ans hallplacering under de ca 10 år som den existerade. Efter dagen H när linjen bytte nummer till 171 tillhörde den i alla fall Hammarbyhallen. När 71:an återstartade 1957 och tog över gamla Ängbylinjens nummer placerades den i Söderhallen. Någon har visat en lista över Söderhallens busslinjer då, och där fanns 71:an med. De första åren var 71:an dessutom i princip en ren H20-linje, men när den östra ändstationen flyttas från Hökarängen till Bagarmossen har Capitolerna tagit över. Någon gång mellan 1957 och 1967 bör ett hallbyte ha skett.

Vi har ju försökt gräva i detta tidigare vad jag minns. Min bild är att linje 71 (stomtrafiken/heldagsturerna) tillhörde Hammarby från ca 1960 fram till Dagen H.

/Gunnar

Mr G

Det blev väl inget riktigt avslut den gången vill jag minnas, och bilden väcker förstås minnen/frågan igen. Kanske kan det vara rimligt att anta att hallbytet skedde just 1960 när linjesträckningen ändrades. Nu var jag ju inte så lastgammal själv vid den här tiden, men mitt minne sägar inga Capitoler i Hökarängen resp inga H20 i Bagarmossen. Samtidigt bör väl inte den linjeomläggningen ha påverkat vagnutsättningen i någon större grad så att hallbytet skulle kunna vara föranlett av detta. Orsaken till hallbyte brukar vara ändrad kapacitet uppåt neråt på någon linje eller i själva hallen. En hypotes kan vara att nedläggningen av trean och inrättandet av busslinje 53 och förlängningen av 33:an krävde hallutrymme, och då fick 71:an vackert maka på sig och flytta ut utanför tullarna, där den ändå hörde hemma.
吉先生

Hasse L

Min enda bevarade turlista för 71E gällde under sommaren -61. Då fanns ingen tur 84, men Söderhallen körde alla tre vagnarna, en morgontur Skg - Miv - Skg och två eftermiddagsturer: Sdp - Bam resp. Tbv - Bam. Alla vagnar kördes även på 64E.
Klarade ni förkortningarna?

Från Söderhallen utsattes av och till allehanda extravagnar i de södra förorterna. I likhet med vad som var fallet med några ordinarielinjer så bemannades vissa turer av hammarbyförare.

Mvh /H.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 april 2012, 14:10:32 PM
Min enda bevarade turlista för 71E gällde under sommaren -61. Då fanns ingen tur 84, men Söderhallen körde alla tre vagnarna, en morgontur Skg - Miv - Skg och två eftermiddagsturer: Sdp - Bam resp. Tbv - Bam. Alla vagnar kördes även på 64E.
Klarade ni förkortningarna?

Tack för detta, förkortningarna enkla. Turen Tbv - Bam körde väl då Tellusborgsv-Mikrofonv-Södertäljev.

/Gunnar