Gekås i Ullared knäckte Swebus

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 april 2012, 08:23:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När Swebus erbjöd gratisbiljetter till sina nya expressbusslinjer Göteborg-Ullared och Malmö-Ullared blev det rejäl rusning och servern kraschade.

http://hallandsposten.se/nyheter/halland/1.1589409-pr-kampanj-kraschade-swebus-server

http://www.busstidningen.se/2012/04/11/gratisresor-till-ullared-kraschade-swebus-server/

Det är bara att gratulera den lilla orten som tydligen har att se fram mot kraftigt förbättrade bussförbindelser även till mer avlägsna orter än Älvsered, Falkenberg och Varberg. Fast tiderna kanske mest är anpassade till dem som skall till Ullared för att handla och inte till dem som bor där.

Undrar också hur man tänker tackla detta med den stora bagagemängden på väg från Ullared. Någon form av begränsning lär få införas om man inte skall koppla till ett godssläp.

Bussdaniel

För det första vill jag säga att jag inte är bitter utan tar snarare Swebus fula knep som en komplimang. Jag har lyckats med något som dessa nötter inte kunde komma på själva . För Er som inte hängt med så har jag satsat på den nya kollektivtrafiklagen genom att etablera Ullared Expressen. Denna ide stjäl nu Swebus rakt av och det är ju så den fria konkurransen funkar men om dem tror dem ska göra det smärtfritt så tar dem fel . Till skillnad från ett litet privat bolag som måste ha inkomster så erbjuder man gratisplatser och detta blir ju svårt att konkurrera med . Jag tycker dock att Swebus sätt att handla i detta och flera andra ärenden strider mot god branschsed och jag önskar det kommer en lag som säger att man måste visa plus resultat för att få bedriva trafik. Min affärside var att erbjuda kvalitet men kvalitet kostar pengar, istället får kunderna slitna bussar och en minskad service . Personligen så ska detta bli intressant att följa och vi får väl se hur dem möter anfallet som kommer i det längre perspektivet. Har dem då mer pengar att stoppa in eller annat motmedel? Det vi kan vara överens om är i allafall att Gekås blir den stora förloraren . Undrar om jag får en värdecheck på Ullared nu efter all gratisreklam dem fått av mig i massmedia?

Återigen, jag är inte bitter utan bara förundrad över varför ett bolag som Swebus inte kan komma på egna ideer utan måste stjäla våra?

Jag lägger mig platt för systemet och dör mentalt några dagar men snart är jag tillbaka igen och då får vi se hur Swebus reagerar, det känns som om Swebus fick panik när dem noterade min satsning på TUR mässan och det kan mycket väl bli så att man lyckas men det får framtiden utvisa.

Bussdaniel

Det är ett gäng nötter som stulit min ide rakt av och att deras server kraschar beror inte på hög belastning utan att kvaliteten på servern är lika dålig som allt annat dem levererar.
Det finns ju saker man måste spara in på när man går mångmiljoner minus i kassakistan

Nilz

Om du tror att fröet till detta sådde hos Swebus under TUR-mässan så är du rejält galet ute.
Förarbetet till detta har skett under en längre tid, av personer som inte hade nån aning om vem "Il Capitano" är eller vilka idéer han har,
men det hela har inte blivit produktionssatt förrän nu.

Spara dina onödiga påhopp och ägna din energi åt dina produkter istället.

Johan B

Hoppas att det går bra för din satsning ändå Daniel. Gratisbiljetterna kommer ju inte vara för evigt och personligen hade jag med fasa gett mig på att köra en 60-sittplatsers buss utan släp på shoppingtur till Ullared. Tror nog att det finns en marknad för kvalitetsprodukter. Se bara på Bus4You.

Beppe

Kan ju även vara så att det bara var ett billigt pr-trick att servern gick ner. Måhända lika påhittigt som att det blir fel på bankfilen till lönerna precis innan årsbokslutet.

Vi får väl snart se siffrorna för föregående år. Blir också spännande hur de ska refinansiera sitt obligationslån senare i höst.

Jan

Citat från: Bussdaniel skrivet 12 april 2012, 15:45:11 PM
För det första vill jag säga att jag inte är bitter utan tar snarare Swebus fula knep som en komplimang. Jag har lyckats med något som dessa nötter inte kunde komma på själva . För Er som inte hängt med så har jag satsat på den nya kollektivtrafiklagen genom att etablera Ullared Expressen. Denna ide stjäl nu Swebus rakt av och det är ju så den fria konkurransen funkar men om dem tror dem ska göra det smärtfritt så tar dem fel . Till skillnad från ett litet privat bolag som måste ha inkomster så erbjuder man gratisplatser och detta blir ju svårt att konkurrera med . Jag tycker dock att Swebus sätt att handla i detta och flera andra ärenden strider mot god branschsed och jag önskar det kommer en lag som säger att man måste visa plus resultat för att få bedriva trafik. Min affärside var att erbjuda kvalitet men kvalitet kostar pengar, istället får kunderna slitna bussar och en minskad service . Personligen så ska detta bli intressant att följa och vi får väl se hur dem möter anfallet som kommer i det längre perspektivet. Har dem då mer pengar att stoppa in eller annat motmedel? Det vi kan vara överens om är i allafall att Gekås blir den stora förloraren . Undrar om jag får en värdecheck på Ullared nu efter all gratisreklam dem fått av mig i massmedia?

Återigen, jag är inte bitter utan bara förundrad över varför ett bolag som Swebus inte kan komma på egna ideer utan måste stjäla våra?

Jag lägger mig platt för systemet och dör mentalt några dagar men snart är jag tillbaka igen och då får vi se hur Swebus reagerar, det känns som om Swebus fick panik när dem noterade min satsning på TUR mässan och det kan mycket väl bli så att man lyckas men det får framtiden utvisa.
Jag är säker på att Swebus kommer köra när man inte nyttjar sina bussar till den vanliga linjetrafiken. Det är bara till att köra och ge en bättre produkt så kommer kunderna att välja det som passar bäst för dom. Framöver så kommer fler linjer öppnas i Sverige, flera blir kortlivade men det finns säkert flera smarta ideer som kommer att provas och lyckas.
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E

Det är inte så konstigt att flera tittar på samma marknad ungefär samtidigt, här är det ju inga nya kundgrupper utan man får en överströmning främst från de företag som körs dagsresor till GeKås i området.

Den enes död den andres bröd som det heter.

Lars-Håkan_E

Och som vanligt så blandar man ihop upphandlad trafik med egenfinansierad trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 16 april 2012, 10:15:56 AM
Och som vanligt så blandar man ihop upphandlad trafik med egenfinansierad trafik.

Man i det här fallet är alltså ett par av dem som som kommenterat i Bohusläningen. I artiklarna gör ingen av skribenterna en sådan sammanblandning.