Karlstadsrester

Startat av Bengt H, 11 april 2012, 23:42:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Jag har hittat några äldre Karlstadsbilder av vilka jag visat de bästa. Uppenbarligen väcker bilder från Karlstad intresse och jag har också fått mejl med frågan om jag har fler bilder. Därför visar jag också dessa tre som jag ursprungligen sorterade bort. Trots sina brister har de väl ändå något att berätta. Bilderna har troligen knäppts 1964.

Först en buss på linje 13 på Stenhagsgatan


Därefter kliver vi in i en buss på linje 4 som tar oss till Zakrisdal (om jag nu minns rätt nära 50 år senare)


En buss i timmen på fyran fortsatte till Zakrisdal, de övriga, linjen trafikerades varje kvart, vände vid Bellevue vars ändhållplats syns på nästa bild.

Clabbe

Aahhhh......  Vilka minnen, där tillbringade jag mina första sex år vid vändhpl på Bellevue. Pappa hade affären där vi bodde ovanpå och man hade koll på att bussen gick i tid. Vid P förbudsmärket stannade varje morgon en extrabuss som körde skolelever till bl a Västerstrandsskolan. Varubilen tillhörde bageriet som låg i källaren i huset t v, en Cittra tror jag?
Men det är inte Herbert som kör fyran denna tur, en mycket trevlig man som ibland bjöd på Aco mintkola.

Björn Forslund

Kul med trafikbilder på de där helt unika CF:arna med dörrar 1-0-2!

Bengt H

Citat från: Clabbe skrivet 12 april 2012, 10:06:41 AM
Aahhhh......  Vilka minnen, där tillbringade jag mina första sex år vid vändhpl på Bellevue. Pappa hade affären där vi bodde ovanpå och man hade koll på att bussen gick i tid. Vid P förbudsmärket stannade varje morgon en extrabuss som körde skolelever till bl a Västerstrandsskolan. Varubilen tillhörde bageriet som låg i källaren i huset t v, en Cittra tror jag?
Men det är inte Herbert som kör fyran denna tur, en mycket trevlig man som ibland bjöd på Aco mintkola.

Vad roligt med en sådan berättelse som plötsligt ger bilden liv. Jag ska ta en utskrift och sätta i negativpärmen ihop med bilden.


Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 april 2012, 10:08:31 AM
Kul med trafikbilder på de där helt unika CF:arna med dörrar 1-0-2!

Hm hade inte Karlstad vid den här tidpunkten samma system som HSS i Hälsingborg d.v.s betalning vid avstigning som i alla fall i Hälsingborg då skedde fram? Vilka trafikbolag i övrigt har använt sig av detta system? Har för mig att det slopades i Helsingborg på 70-talet i samband med att HT fick ledbussar, då blev systemet alltför svårhanterbart.

Mr H

Svempa

I Helsingborg ändrades trafikantcirkulationen 1983 el 1984 . Det var innan vi fick Ledbussar  minns inte orsaken men minns att man sa att antalet friåkare skulle minska och att man skulle få bättre möjlighet att avvisa berusade eller på annat sätt olämpliga resande.

bilomnibussen

Hej! Jag tror att varubussen är en Peugeot.
Mvh Jan G

Richard Walter

Brödbilen är en Renault Goélette 1400 kg: http://imcdb.org/vehicle_58181-Renault-1400-Kg-Goelette-R2167-1959.html

Dom sålde hyggligt på 50-talet, morfar hade en skolbuss som var snarlk denna.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 12 april 2012, 13:06:52 PM
I Helsingborg ändrades trafikantcirkulationen 1983 el 1984 . Det var innan vi fick Ledbussar  minns inte orsaken men minns att man sa att antalet friåkare skulle minska och att man skulle få bättre möjlighet att avvisa berusade eller på annat sätt olämpliga resande.

Har för mig att Karlstads sista bussar med dörrar 1-0-2 kom 1968. Nästa generation hade dörrar 2-2-0 så betalningssystemet med påstigning bak och betalning vid avstigning fram måste ha upphört omkring 1970?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 april 2012, 20:00:15 PM
Har för mig att Karlstads sista bussar med dörrar 1-0-2 kom 1968. Nästa generation hade dörrar 2-2-0 så betalningssystemet med påstigning bak och betalning vid avstigning fram måste ha upphört omkring 1970?
Jo, de sista med dörrar 1-0-2 kom till högertrafikens införande 1967. Dörrar 2-2-0 kom 1973. Någonstans där emellan måste påstigning bak ha upphört.

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 april 2012, 20:06:12 PM
Jo, de sista med dörrar 1-0-2 kom till högertrafikens införande 1967. Dörrar 2-2-0 kom 1973. Någonstans där emellan måste påstigning bak ha upphört.

Redan i en tidtabell som gällde från den 3 november 1969 finns en uppmaning om att biljetten ska förvaras under hela resan och på begäran uppvisas för kontrollör så därmed kan vi snäva in tidsspannet för omläggningen ytterligare.

Björn Forslund

Citat från: Bengt H skrivet 12 april 2012, 21:00:51 PM
Redan i en tidtabell som gällde från den 3 november 1969 finns en uppmaning om att biljetten ska förvaras under hela resan och på begäran uppvisas för kontrollör så därmed kan vi snäva in tidsspannet för omläggningen ytterligare.

Måste ha varit knepigt att vara kontrollör i Karlstad med det gamla systemet. Alla åkte ju på kredit till de skulle kliva av. Buset kutade väl bara iväg om de inte ville betala. Man anar varför detta betalningssystem skrotades.