Tågersättning i väst när SJ tar över

Startat av Johan B, 11 april 2012, 20:17:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Som många säkert redan hört har DSB Väst inte lyckats få kalkylen att gå ihop på den trafik de kör för Västtrafik. Snart kommer därför SJ att bli ny entreprenör för den trafiken (igen). Undrar hur det blir med avtalet om ersättningstrafik som DSB har med Buss i Väst. Upphör detta att gälla i förtid i o m entreprenörsbytet eller tar SJ över avtalet. För SJ har väl fortfarande avtal med Björcks om ersättningstrafik?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 11 april 2012, 20:17:24 PM
Som många säkert redan hört har DSB Väst inte lyckats få kalkylen att gå ihop på den trafik de kör för Västtrafik. Snart kommer därför SJ att bli ny entreprenör för den trafiken (igen). Undrar hur det blir med avtalet om ersättningstrafik som DSB har med Buss i Väst. Upphör detta att gälla i förtid i o m entreprenörsbytet eller tar SJ över avtalet. För SJ har väl fortfarande avtal med Björcks om ersättningstrafik?

Om det inte ändrats sedan i somras så anlitar även Buss i Väst Björks för att skaffa fram ersättningsbussar och då förstås i första hand från delägarföretagen.  Så det blir nog inte så stor skillnad... Buss i Västs delägare lyckades enligt uppgift inte enas om vem av dem som skulle ta hand om jourtjänsten och därav denna lösning.

Under den gångna sommarens 10-veckorsavstängning Göteborg-Trollhättan samarbetade Buss i Väst och Björks så de förra tog hand om busskoordineringen i Göteborg av såväl SJ:s som Västtrafiks bussar och de senare tog hand om den i Trollhättan. NSB/Tågkompaniet hade egen koordinator för sina tåg.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

OK där ser man. Tack för svaret. Samarbete är ju alltid det bästa. Dels borde det bli lättare att skaffa fram bussar och även ge en större flexibilitet när man kan flytta om bussarna "på planen" anpassat efter resandeströmmarna eftersom flertalet kör för samma uppdragsgivare.