Havererad Den Oudsten i Majorna... [4 bilder]

Startat av tomsa, 03 juni 2007, 15:08:55 PM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

tomsa

Hade precis klivit av Älvsnabben efter att ha besökt SSRS 100-årsjubileum på Eriksberg när vi får syn på detta...

Efter en liten stund kom tungbärgare 390 och backade intill

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Zella

Det ekipaget mötte jag vid hpl Nordstan (bärgare o buss alltså)

robbes

Zella

VT / GS bussar är proffs på att ha pasasande reklam  ;)

Muk

Är det nära till cykelhuset från haveriplatsen?  :D

Mikael T Nilsson

Intressanta bilder! Jag brukar själv dokumentera bussbärgningar då jag stöter på dem. Kommer förmodligen att visa ett litet bildsvep på detta lite senare här på Bussnack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AL

Lite *off topic*, men är det bara i Göteborg som tungbärgarna har rätt att använda blåljus?  Kommer ihåg att en polare till mig, som faktiskt kör tungbärgare, fick problem när han kom till Malmö för ett uppdrag och blev stoppad av polis som hade svårt att förstå varför bärgaren var försedd med blåljus...

Davve

Citat från: AL skrivet 02 augusti 2008, 09:37:52 AM
Lite *off topic*, men är det bara i Göteborg som tungbärgarna har rätt att använda blåljus?  Kommer ihåg att en polare till mig, som faktiskt kör tungbärgare, fick problem när han kom till Malmö för ett uppdrag och blev stoppad av polis som hade svårt att förstå varför bärgaren var försedd med blåljus...

Satt precis i samma tankar. Vid vilka tillfällen har bärgaren rätt att "blåa"?
MVH

ch

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 augusti 2008, 13:38:18 PM
I samband med arbeten för Spårvägen

Rälsbunden trafik har lite speciella regler. Det är därför som t.ex GS får ha blåljus på sina trafikledarbilar medans t.ex Swebus inte får ha det.
Även "gas"-bilar får ha det, t.ex har Göteborg Energis gasavdelning blåljus.

Däremot finns det mig veterligen ännu inget förbud mot att ha blåljus på en bil så länge de inte är inkopplade och/eller brukas. Vissa bärgare har blåljuskupor men sätter i röda lampor vilket ger ett lila sken.

ch

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 september 2008, 22:04:27 PM
Om fordonet inte är godkänt som utryckningsfordon får du inte ha "blåljus" monterade även om du inte tänkt att använda dem, det enda undantaget som finns är museala fordon med särskilt tillstånd

Källa?

Monterade får du ha de, men inte inkopplade och inte i bruk. Det har testats ett antal gånger juridiskt, polisen har fått lämna tillbaka ramper etc vid ett antal gånger när de har beslagtagit. Har inte akt- och diarienummer just nu framför mig...

S Svensson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 augusti 2008, 13:38:18 PM
I samband med arbeten för Spårvägen

Bärgning med larm via SOS Alarm.

Privata bärgningsbilar tog över den tjänst som Göteborgs Räddningstjänst utförde. Dessa hade då 1 st bärgningsbil komb med annat (kran alltså) och 1 st Vo N88 utförd med container och baktill lyft för bärgning.
Bärgning kan alltså avse såväl bussar (oberoende av ägare) och spårvagnar. Men även annat via SOS alarm

Jonas

Citat från: ch skrivet 05 september 2008, 21:58:24 PM
Även "gas"-bilar får ha det, t.ex har Göteborg Energis gasavdelning blåljus.

Är det sådana som rycker ut vid t.ex gasläckor i fastigheter(med gasspisar) etc.?

Magnus_J

även Fortum Stockholm har en gasjours bil med Blåljus.

ch

Citat från: Z skrivet 05 september 2008, 23:16:41 PM
Är det sådana som rycker ut vid t.ex gasläckor i fastigheter(med gasspisar) etc.?
Ja, det anses vara så akut och trängande att det krävs blåljus för det.
En absurd bieffekt är att när de har varit parkerade vid en gasläcka så lappas inte de blåljusade fordonen för felparkering men de övriga fordonen från Göteborg Energi. ;)

I Stockholm finns det även budbilar med blåljus (ASA Transport, de sköter blod- och organtransporter) samt väktarbilar med blåljus. Det handlar då om t.ex bevakning av ambassader, skyddsobjket etc.