Huvudmeny

Oslo t-banen 1993+1995 3

Startat av Bussmicke, 10 april 2012, 01:00:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Nu är det min tur att säga trevliga bilder! :) Noterar att vissa tåg enbart består av två vagnar, hur vanligt förekommande var/är detta?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

JDS

#2
Citat från: Tommy E skrivet 10 april 2012, 01:02:26 AM
Nu är det min tur att säga trevliga bilder! :) Noterar att vissa tåg enbart består av två vagnar, hur vanligt förekommande var/är detta?

Numera förekommer det inte alls eftersom den enda vagntypen som finns är Mx som är fast sammankopplade i 3-vagnsenheter. Men från forntiden och fram till 1990-talet var det oftast 2-vagnståg (även enkelvagnar kunde förekomma) på de fyra kontaktledningsbanorna på västra sidan. Dessa tåg började senare även att framföras på genomgående linjer (då med strömskenedrift genom centrum och på östra sidan) och hade då 2 eller 3 vagnar beroende på vad plattformarna på västra delen av aktuell linje tillät.

På de renodlade strömskenelinjerna gick det längre tåg, men under lågtrafik kunde det gå korta tåg även där.

Tommy E

Citat från: JDS skrivet 10 april 2012, 01:50:38 AM
Numera förekommer det inte alls eftersom den enda vagntypen som finns är Mx som är fast sammankopplade i 3-vagnsenheter. Men från forntiden och fram till 1990-talet var det oftast 2-vagnståg (även enkelvagnar kunde förekomma) på de fyra kontaktledningsbanorna på västra sidan. Dessa tåg började senare även att framföras på genomgående linjer (då med strömskenedrift genom centrum och på östra sidan) och hade då 2 eller 3 vagnar beroende på vad plattformarna på västra delen av aktuell linje tillät.

På de renodlade strömskenelinjerna gick det längre tåg, men under lågtrafik kunde det gå korta tåg även där.

Okej, tack för utförligt svar. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Björn Lövdahl

Trevligt Micke! Man kanske får ta en tur till Oslo någon gång
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Knut

På østsiden der man hadde strömskinne og inte kontaktledning ble det kjørt med 2 vogner som minste.
Dette for at man ikke skulle bli stående i strømløstområde der strømskinne ikke dekket 100%.
Alle vogner på øst siden var drivende og maks lengde 6 vogner

Göran Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 10 april 2012, 01:02:26 AM
Nu är det min tur att säga trevliga bilder! :) Noterar att vissa tåg enbart består av två vagnar, hur vanligt förekommande var/är detta?

Också jag säger trevliga bilder, tack för dem! När sista bilden togs, i maj 1995, hade jag tillbringat vårterminen på universitetet där och åkte nära nog dagligen med det som från april samma år hette linje 3 (dvs Sognsvannslinjen) mellan Ullevål stadion och centrum. Som jag minns det var tvåvagnarståg det vanliga på den linjen på söndagar och sena kvällar övriga veckodagar. Dagtid vardagar var det fyravagnars- och på lördagarna trevagnarståg. Hur det såg ut på övriga strömskenelinjer minns jag inte (och givetvis kunde avvikelser förekomma även på linje 3). I mars 1995 gick för övrigt sista reguljära trävagnståget på t-banen i Oslo (600-vagnarna på Holmenkolbanen).
/ GNl