En oidentifierad gammal GDG-buss i Karlstad

Startat av Bengt H, 09 april 2012, 22:09:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Första hälften av 60-talet. Den gamla busstationen som fanns vid Norra Strandgatan (var det väl?) i Karlstad. Ett dåligt foto av en gammal GDG-buss som jag inte har lyckats identifiera. Det kan stå 85 som inventarienummer och den tycks vara registrerad i P län med ett nummer som skulle kunna vara 190, men det är mycket otydligt och därmed osäkert.

Kanske någon här, Sven W till exempel, ge besked?

BengaB40

Hej! Vilket ögongodis! Den gamla Volvon i B510-serien verkar ha mycket "spänst" kvar! Hälsn. BengaB40

Stefan P

Hej

En OT - fråga är det en GDG last bil som står mellan bussarna?

mvh Stefan P

Bengt H

Citat från: Stefan P skrivet 10 april 2012, 15:57:16 PM
Hej

En OT - fråga är det en GDG last bil som står mellan bussarna?

mvh Stefan P

Det är länge sedan nu, men jag vill ha det till att det bara var GDG-fordon på platsen. De var dessutom mycket vanliga i Karlstad på den tiden. Jag skulle också kunna tänka mig att bussen längs bort är en NKlJ-buss, men jag undrar om de inte hade silver ända ner till fönsterunderkanten. Det kan också tänkas att GDG redan tagit över NKlJ-bussarna vid fototillfället.

Ulf Fernestad

Ögongodis, tar emot sånt med glädje
Om det står 85 som inv.nr. så ska det vara en Vo B513  chnr: 510-727, 1947,  ASJ 34+7 pl.  regnr: W 760 - P 160  stat.ort Borlänge resp. Bengtsfors. avförd 1966

Bengt H

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 april 2012, 17:12:34 PM
Ögongodis, tar emot sånt med glädje
Om det står 85 som inv.nr. så ska det vara en Vo B513  chnr: 510-727, 1947,  ASJ 34+7 pl.  regnr: W 760 - P 160  stat.ort Borlänge resp. Bengtsfors. avförd 1966

P160 verkar mycket troligt när jag granskar orginalskanningen och karossen är ju väldigt ASJ-aktig. Därmed kan vi nog sluta oss till att det är frågan om 85:an. Man kan dock undra om en så pass ålderstigen buss gick så långa turer som till Karlstad från Bengtsfors. Möjligen kanske det är frågan om ett verkstadsbesök. Nog låg väl verkstaden alldeles till vänster om bilden?

Ulf Fernestad

Citat från: Bengt H skrivet 10 april 2012, 16:55:09 PM
Det är länge sedan nu, men jag vill ha det till att det bara var GDG-fordon på platsen. De var dessutom mycket vanliga i Karlstad på den tiden. Jag skulle också kunna tänka mig att bussen längs bort är en NKlJ-buss, men jag undrar om de inte hade silver ända ner till fönsterunderkanten. Det kan också tänkas att GDG redan tagit över NKlJ-bussarna vid fototillfället.
Bussen i bakgrunden är en 14-vagn(-64) från GDG, Nklj:s bussar från samma år var färdiga för högertrafik.
Nklj övertogs 1/11-64

CitatP160 verkar mycket troligt när jag granskar orginalskanningen och karossen är ju väldigt ASJ-aktig. Därmed kan vi nog sluta oss till att det är frågan om 85:an. Man kan dock undra om en så pass ålderstigen buss gick så långa turer som till Karlstad från Bengtsfors. Möjligen kanske det är frågan om ett verkstadsbesök. Nog låg väl verkstaden alldeles till vänster om bilden?

En verkstadsdel fanns i byggnaden men huvudverkstan för Karlstad låg i Grums. Man kan ju bara gissa vad 85:an gjorde i Karlstad vid fototillfället, en större reparation, uppflyttad från Bengtsfors inför en kommande skrotning, Bengtsfors tillhörde Värmlandsdistriktet under några år på 60-talet men jag vet inte när det började eller slutade

Mats Karlsson

Nr 85 avregistrerades 1966-06-22 ur P län.