Postens Diligenstrafik

Startat av Kent Skoog, 11 oktober 2007, 17:27:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog


Ersa

Diligens 7830, DTE325 på Holmsundstrafiken. Den allra sista diligensen som levererades rentav?

Janne Rickman

Är det någon som har koll på varför fönsterna är mindre efter bakdörrn?

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 oktober 2007, 18:31:08 PM
Är det någon som har koll på varför fönsterna är mindre efter bakdörrn?

/Janne

Jag tycker det ser ut som teatersittning i bakre delen av bussen och skulle man då ha lika stora fönster i bakpartiet så skulle vi gamla gubbsjuka få se syner som vi kanske inte riktigt kan bemästra. Många tjejer brukar ju ha rätt korta kjolar på sommaren om man så säger.
Samma fenomen kunde man se på de bussar i Borås (som rullade fram till 1967) som hade teatersittning. Eller på den här tidigare GDG-bussen som tillhör Magnus Knutsson.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 oktober 2007, 18:31:08 PM
Är det någon som har koll på varför fönsterna är mindre efter bakdörrn?

/Janne


Orsaken var att de var förstärkta från mitten och bakåt med tanke på att de
skulle kunna dra släpvagn. De var som de flesta diligenser försedda med
60 mm kula.

/Christian

Ersa

#5
Var dessa släp tryckluftsbromsade?

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2007, 12:46:05 PM
Var dessa släp tryckluftsbromsade?


Ja, sedvanlig duomatic-koppling.

/Christian

Ersa

Påminner lite om moderna Setror, även många kortare 12-meters tvåaxliga S315H verkar vara förberedda för kula. Men släpkärror till bussar används väl i större utsträckning i Tyskland, än här hemma i "godsbussland"?

Walter

De var långt före sin tid. Jämför med nya bussar idag som ofta har dubbla bakdörrar pga handikapp-krav samt har ju t.ex Swebus gas-MAN kula därbak. Vet dock inte varför eller vad dom ska vara till för
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2007, 14:04:39 PM
Fäste till cykelstället

//Lars

Jepp, visst är det så, men det hade varit ännu bättre om det faktiskt fanns ett cykelställ med i bussen att sätta på vid behov...  ;D

Nicklas Vasa

 Eller på den här tidigare GDG-bussen som tillhör Magnus Knutsson.


[/quote]


Vad är då detta för GDG buss ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2007, 17:06:40 PM
Eller på den här tidigare GDG-bussen som tillhör Magnus Knutsson.





Vad är då detta för GDG buss ?

Enligt mina noteringar är det fd GDG 0414.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Säger mig ingenting, har du ett nyare nummer ? eller nyare reg ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2007, 17:42:36 PM
Säger mig ingenting, har du ett nyare nummer ? eller nyare reg ?

Nej, jag har inget annat. Men bussen är från 1953 så det är väl inte troligt att den hann få nytt registreringsnummer. Vill minnas att den hittades övergiven i en lada av någon som sedan inte mäktade med att rusta upp den. Varför den då hamnade hos Magnus, som i varje fall hade ambitionen att snabbt rusta upp den. Men han har en del andra objekt också... Och även för honom har dygnet bara 24 timmar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Ok, jag hittar den inte på SBH heller.