Huvudmeny

Aprilskämt vi minns!

Startat av J0han, 09 april 2012, 01:32:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Kom och tänka på SLs gamla skämt från 2009 och tänkte att de kan ju vara kul om alla delar med sig av sina skämt vi minns, men iallafall  här kommer SLs skämt från 2009:

CitatHåll till höger!
Alla har upplevt det: En person står på fel sida i rulltrappan när vi stressade storstadsbor skyndar till tåget. Det blir snart ett minne blott, när SL nu inför förbud mot att stå på vänster sida i rulltrappan.
Via kundmätningar har SL noterat att det upplevs som ett enormt problem när folk står på fel sida i rulltrappan. Resenärer blir irriterade och många missar tåget, vilket leder till ökad trängsel och problem med tidhållningen.
Lösningen är enkel. Från och med nästa vecka blir det förbjudet att stå still på fel sida i rulltrappan. En rulltrappa är ingen nöjesinrättning där man ska stå och hänga planlöst. Det är ett transportmedel som är designat för att snabbt och smidigt ta våra resenärer till och från tågen. Genom att nu förbjuda stående på fel sida i rulltrappan får vi ökad effektivitet i hela vårt system, säger SLs vd Ingemar Ziegler.

Den som hädanefter ertappas med att stå fel i rulltrappan kommer att bestraffas med en tilläggsavgift på 500 kronor, en så kallad ståpeng.

Det är inte roligt att behöva införa extra pålagor, men ståpengen är en absolut nödvändighet.
I takt med den ökade inflyttningen från landsorten blir det allt färre som förstår urgamla stockholmska sedvänjor om hur man åker rulltrappa korrekt. Rulltrappan har på senare år blivit fullständigt igenkorkad av lantisar som hindrar trafiken, säger Ingemar Ziegler.

För att ytterliga förtydliga reglerna för rulltrappeåkandet ska alla rulltappor målas med stark signalfärg på den vänstra sidan i färdriktningen.

Det blir en tydlig markering att den sidan är avsedd för gående. Men med tiden kommer systemet att byggas ut med tekniska hjälpmedel.

Genom datorer och kameror kan man snabbt identifiera en rulltrappsyndare. Uppfattar kamerorna att någon står fel ljuder en stark signal och en myndig mansröst uppmanar vederbörande att flytta sig till rätt sida, säger Ingemar Ziegler.

Eftersom många som gör sig skyldiga till att stå på fel sida är turister och tillfälliga besökare kommer röstmeddelandet att läsas upp även på tyska, franska, spanska, engelska, ryska, skånska, norrländska, göteborgska och kinesiska.

Vi ser det som en tjänst till våra besökare. Vi lär dem helt enkelt hur man uppför sig i vår vackra stad, säger Ingemar Ziegler.

HJP

För något år sedan, skulle SL förbjuda Foppa-tofflor, som gav statisk elektriscitet, och störde automatspärrarna i T-banan. Man skulle istället kunna använda SL:s egna Foppa-tofflor, märkta SL, på översidan. Har för mig att dessa skulle avkännas av spärrarna på något sätt....
Ilskna trafikanter lär ha hört av sig.

HJP

Max W

Jag minns ett "internt" aprilskämt från min tid på SL.
Något år 1994-1995 (minns ej vilket) sattes det upp ett anslag i vårt kopieringsrum på Arenavägen 27 3tr. Där stod det att fredagen den 1 april (som jag t.o.m. tror var Långfredag) skulle den nya tidsålderns kopieringsapparat demonstreras i personalrummet på Liljeholmens T-banestation kl. 13.15.
Alla som använder kopiator uppmanades delta.
Det nya var en tangent (Translating) som skulle användas vid kopiering av utländska texter, främst då Franska, Engelska och Tyska). Genom att trycka på den tangenten startades en översättningsprocessor som gav en utskrift på svenska.

HJP

Ditt exempel, Max W, påminner mig om ett skämt på SJ, i Hagalund, för många år sedan. Det sattes upp ett anslag, att alla som kopierar något, blir registrerade med foto. Detta för att det var för mycket papperssvinn, p.g.a. privata kopieringar.
Några gick på det, och blev förb***ade, men lugnade sig så småningom  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 09 april 2012, 15:12:38 PM
Ditt exempel, Max W, påminner mig om ett skämt på SJ, i Hagalund, för många år sedan. Det sattes upp ett anslag, att alla som kopierar något, blir registrerade med foto. Detta för att det var för mycket papperssvinn, p.g.a. privata kopieringar.
Några gick på det, och blev förb***ade, men lugnade sig så småningom  :)

HJP

Samma skämt fanns i SJ-Nytt där man också kunde se en bild från en provmaskin som redan installerats i hemlighet. Bilden föreställde en icke helt okänd SJ-medarbetare på Stab Information när han kopierade 500-kronorssedlar.

För övrigt skulle det nog varit ett bra aprilskämt i mitten av 1990-talet att skriva att man numera bara kan klicka på en länk på datorn så får man automatiskt en översättning från svenska till engelska. Detta är ju i dag högsta verklighet tack vare Internet och Google (och kanske även några andra). Men på den tiden fanns också en tjänsteman på SJ vars uppgift var att översätta texter till främmande språk. I varje fall klarade han engelska, tyska och franska. 

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2012, 15:21:45 PM
Samma skämt fanns i SJ-Nytt där man också kunde se en bild från en provmaskin som redan installerats i hemlighet. Bilden föreställde en icke helt okänd SJ-medarbetare på Stab Information när han kopierade 500-kronorssedlar.
Det stämmer Staffan! Det var det skämtet jag avsåg, men mina hjärnvindlingar mindes lite fel. Hursomhelst, så minns jag bilden med den som kopierade 500-kronorssedlar, men jag minns inte vem det var. Skämtet hade iallafall önskad effekt, då många "gick i taket", sedan de läst den "trovärdiga" historien  :D

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 09 april 2012, 15:50:40 PM
Det stämmer Staffan! Det var det skämtet jag avsåg, men mina hjärnvindlingar mindes lite fel. Hursomhelst, så minns jag bilden med den som kopierade 500-kronorssedlar, men jag minns inte vem det var. Skämtet hade iallafall önskad effekt, då många "gick i taket", sedan de läst den "trovärdiga" historien  :D

HJP

Personen på bilden var Lars Olov Karlsson, LOK. På den tiden journalist vid SJ-Nytt och sedermera chef för järnvägsmuseum i först Gävle och sedan Ängelholm. I det här forumet kanske mest känd som medförfattare till Alla våra bussar och SJ Buss 75 år. För säkerhets skull så att ingen skugga faller över hedersmannen LOK: bilden var förstås fejkad.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2012, 16:09:35 PM
Personen på bilden var Lars Olov Karlsson, LOK. På den tiden journalist vid SJ-Nytt och sedermera chef för järnvägsmuseum i först Gävle och sedan Ängelholm. I det här forumet kanske mest känd som medförfattare till Alla våra bussar och SJ Buss 75 år. För säkerhets skull så att ingen skugga faller över hedersmannen LOK: bilden var förstås fejkad.
Jasså, var det LOK. Honom känner jag förståss, men det är länge sedan bilden publicerades i SJ-Nytt.
Tack för upplysningen  :)

HJP

Knut

Kom mld på NrK radio i Norge at man kunen komme på systembolaget med vanlig hink for å få en hink med sprit. var nåt fel på tapningsanläggningen, og spriten måste bort i dag så den inte störs.
Et år var det mld om at man kunne komme til Polisen regge seg, derefter få tisltånd til hemmbränning