Huvudmeny

Ban/spårarbeten???

Startat av j-a, 05 april 2012, 22:11:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Hörde på radion att man räknade med stora störningar i tågtrafiken under påskhelgen pga ban och spårarbeten på flera platser i sverige.Hur går tankarna då när man planerar sådana arbeten under en av årets största reshelger,bara en undran,finns väl några med tågkunskap här på forumet som har kunskap om det,själv är jag helt okunnig om tågtrafik :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 05 april 2012, 22:11:05 PM
Hörde på radion att man räknade med stora störningar i tågtrafiken under påskhelgen pga ban och spårarbeten på flera platser i sverige.Hur går tankarna då när man planerar sådana arbeten under en av årets största reshelger,bara en undran,finns väl några med tågkunskap här på forumet som har kunskap om det,själv är jag helt okunnig om tågtrafik :)

I korthet:
Man behöver fyra dagar i sträck att arbeta på och då finns det inte mycket annat att välja på än påskhelgen. Det är visserligen en stor reshelg men det finns två ännu viktigare faktorer att ta hänsyn till när man bestämmer sig för vilka dagar tågen skall ställas in: godstrafiken och resandet till och från arbetsplatser och skolor. 

Det finns också ytterligare en faktor: tillgång till ersättningsbussar en vanlig vardag är väsentligt mindre, i synnerhet under högtrafiktiden. Dessa tar också längre tid när det är full trafik på vägar och gator som det är en vardag.

De här avbrotten är planerade och det skall säkert fungera någorlunda smidigt. Resenärerna skall ha fått reda på de tidsförlängningar som detta medför och om det är buss på delsträckor.

j-a

Tack :)det brukar ju finnas en baktanke med allt som vi icke insatta ser i en första anblick ;)

JB

Det brukar vara det. Själv skulle jag inte vilja uppleva Stockholmstrafiken en vardag utan pendeltåg Cst-Flemingsberg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 06 april 2012, 00:38:40 AM
Det brukar vara det. Själv skulle jag inte vilja uppleva Stockholmstrafiken en vardag utan pendeltåg Cst-Flemingsberg.

Nej, det skulle ju inte precis vara en höjdare en veckodag då man i bästa fall kan få fram en tiondel av det antal bussar som behövs för att ersätta i morgon- och eftermiddagstrafiken.

Räknar man i antalet tågrörelser är det betydligt färre sådana totalt sett en lördag eller söndag än en måndag-fredag. Av samma anledningar försöker man förlägga arbeten som kräver flera veckors avstängning till sommaren.