Huvudmeny

Gammal Volvo i Övik

Startat av swedebear, 05 april 2012, 21:11:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Den här har jag sett förut några gånger men idag hade jag kamera med mig till jobbet och kunda fota den på vägen hem från jobbet:

En gammal Volvo

Camilla

swedebear

Citat från: Camilla skrivet 05 april 2012, 23:22:03 PM
Det är en volvo duett

Tack, jag trodde nog att det var så, men jag var inte säker så jag valde att inte skriva det

HJP

Citat från: swedebear skrivet 05 april 2012, 21:11:45 PM
Den här har jag sett förut några gånger men idag hade jag kamera med mig till jobbet och kunda fota den på vägen hem från jobbet:

En gammal Volvo

Man bör alltid ha kameran med, ifall man stöter på en Volvo Duett. Här en som jag plåtade i Mälarhöjden 17 mars 2012. Verkar nylackad.

Här en äldre, med ribbgrill, delad vindruta och s.k. gangsterkeps. Plåtad i Hägersten 17 augusti 2010. Troligen originallack.

Detta var en mycket lyckad och omtyckt bruksbil, som producerades under många år. Postverket, Televerket, Statens Järnvägar, Vattenfall, SAS m.fl. hade Duetter. För att inte tala om alla andra stora och små företag som använde dessa bilar.
Namnet Duett, syftar på att det är "två bilar i en". Familjebil, med baksätet uppfällt. Firmabil (skåp), med baksätet nedfällt, på det sätt som alla kombi-, och kombikupéer har idag.

HJP

Ersa

HJP

Citat från: Ersa skrivet 06 april 2012, 13:28:17 PM
Vi får heller inte glömma bort polisen. :)

Hundträning när det begav sig.
http://4.bp.blogspot.com/_r6B7nSVcxtg/S2c-bMpKRwI/AAAAAAAAFBU/mPbKIKoQZI0/s1600-h/DuettPolis.jpg

En bil under renovering i nutid:
http://img504.imageshack.us/img504/3280/p1010620lg1.jpg
Självklart! Tack för kompletteringen.
Jag satt och funderade på fler som kunde räknas upp, men kom inte på någon. Men polisen hade många Duetter, liksom brandförsvaret. Duetten användes också flitigt som ambulans. Då förlängd för att få plats med en bår med en liggande person.

HJP

Susanne

Jag flickar in med en Duett som jag fotade förra året.