Bosnäsbilder

Startat av Luna, 03 april 2012, 19:18:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Luna

Hejsan

Jag håller på med en hemsida om Bosnäs och söker alla möjliga gamla bilder som kan finnas och som någon här tagit och där jag får tillåtelse att använda. Såväl nyare som äldre bilder är av intresse. Är det äldre är det av stort stort intresse! Skicka mig gärna ett PM om du har foton så gör du mig jätteglad. Självklart kommer ditt namn att stå under varje bild att det är du som tagit bilden! :)

med vänligaste tacksamhet

Staffan Sävenfjord

Citat från: Luna skrivet 03 april 2012, 19:18:34 PM
Hejsan

Jag håller på med en hemsida om Bosnäs och söker alla möjliga gamla bilder som kan finnas och som någon här tagit och där jag får tillåtelse att använda. Såväl nyare som äldre bilder är av intresse. Är det äldre är det av stort stort intresse! Skicka mig gärna ett PM om du har foton så gör du mig jätteglad. Självklart kommer ditt namn att stå under varje bild att det är du som tagit bilden! :)

med vänligaste tacksamhet

Menar du Bosnäs utanför Borås? I så fall finns det lite här. Du kan ju själv skicka ett PM till fotografen.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41961.msg306733#msg306733

Bengt H

Kul att någon intresserar sig för Bosnäs och busstrafiken dit. Busstrafiken startades redan på tjugotalet av John Johansson och har sedan varit unikt stabil med ungefär samma trafikvolym genom decennierna. Något mindre de första åren men snart ungefär timmestrafik med några luckor. Lördagar och söndagar har det dock blivit något uttunnat på senare tid. Linjen hade först nummer 16 men fick vid omändringen 1937 då Södra torget togs i bruk som busstorg nummer 31 och den fick då också sin centrala hållplats på Södra torget.

Den 21 oktober 1945 tog staden genom Stadsbussar i Borås AB över trafiken, alltså ungefär ett år innan det stora lokaltrafikbolaget i Borås, Borås omnibus, blev kommunaliserat. Johns son Mats blev sedan en trotjänare inom Stadsbussar och hade under många år administrativa arbetsuppgifter.

Luna tog kontakt med mig tidigare för att få använda mina bilder men jag var lite långsam med svaret. Nu har vi haft kontakt.