Filmstjärna sedd.

Startat av bastuper, 11 oktober 2007, 13:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Hört talas om filmen Glädjekällan?

Inspelad 1993.

Där finns en FSZ795 med, hittade lite fakta om den här:

http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.php?x_Registreringsnummer=FSZ795&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27

Tänkte se om jag hittar nån bild på den.

Har ni nån bild att visa upp??

Självklart had Bussmicke den i sitt "album".

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/0500/slides/Linjebuss_0573_Brommaplan_T_Stockholm_030314.html

På filmen var den målad blå nertill och vit upptill, det är väl standardfärg för Linjebuss? Nu var den målad ful och grön  ;D

Tacka vet jag linjebussfärgerna.

Peter L

Linjebuss 573 körde vi i stadstrafiken Lund mellan 1992 och 1999 då Arriva tog över trafiken, den flyttades då till Sundsvall (därav den gröna färgen). Under sin tid i Lund hade den två lackeringar, först Linjebuss-lack av "nyare" snitt, med blått i nederkant och vitt ovanför det (med lite blå inslag), sedan Lunds egen stadstrafiklack i grått och blått (omlackad 1996 någon gång).

Martin Maltkvist

Citat från: Peter L skrivet 12 oktober 2007, 10:41:24 AM
Linjebuss 573 körde vi i stadstrafiken Lund mellan 1992 och 1999 då Arriva tog över trafiken, den flyttades då till Sundsvall (därav den gröna färgen). Under sin tid i Lund hade den två lackeringar, först Linjebuss-lack av "nyare" snitt, med blått i nederkant och vitt ovanför det (med lite blå inslag), sedan Lunds egen stadstrafiklack i grått och blått (omlackad 1996 någon gång).

Jag har för mig att denna en gång rullat i Eskilstuna
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter L

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 oktober 2007, 12:53:19 PM
Jag har för mig att denna en gång rullat i Eskilstuna

Alla i serien 572-579 flyttades från Lund 1999 och jag är osäker på vilka som har gästspelat var. Det är möjligt att 573 mellanlandat i Eskilstuna, åtminstone 578 och 579 rullar väl fortfarande med den mörkgröna Sörmlandslacken? 572 och 573 har i alla fall skådats i slutet på sina karriärer i Sundsvalls ljusgröna lack.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter L skrivet 12 oktober 2007, 14:16:43 PM
Alla i serien 572-579 flyttades från Lund 1999 och jag är osäker på vilka som har gästspelat var. Det är möjligt att 573 mellanlandat i Eskilstuna, åtminstone 578 och 579 rullar väl fortfarande med den mörkgröna Sörmlandslacken? 572 och 573 har i alla fall skådats i slutet på sina karriärer i Sundsvalls ljusgröna lack.

577-579 är alla borta från Eskilstuna, samtliga står på Bus trade center och 577 är avregistrerad medan övriga är avställda.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin