Huvudmeny

Nobina Lundas Bogserbil

Startat av Barve, 03 april 2012, 16:01:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Barve

Vet inte om det är rätt ställe för den´här tråden!
Vet att en av mina kollegor hade Den gamla Scania "Bogserbilen" På bärgarn och färden gick från Nobina Lunda till Nynäshamn? Vad jag hörde av en meck på Lunda var att den skulle till Spårvägsmuseet?
Där det redan finns en sån.
Nån som vet nåt?

/Danne

bjorn_k

Den som jag kastade långa blickar på när vi var där på brandutb. Skulle passat som servicebil i SvOf...

HB

Bogserbilen, eller som "Tjuren" som den kallades är deponerad till Svenska Omnibussföreningen från Nobina. Spårvägsmuséet har avböjt motsvarande förfrågan. /Henrik/

bjorn_k

Citat från: HB skrivet 03 april 2012, 16:37:54 PM
Bogserbilen, eller som "Tjuren" som den kallades är deponerad till Svenska Omnibussföreningen från Nobina. Spårvägsmuséet har avböjt motsvarande förfrågan. /Henrik/
Så den står nu vart?

Barve

Citat från: HB skrivet 03 april 2012, 16:37:54 PM

Tack!! Vad bra att den då är i trygga händer!

/Danne

Stefan P

Hej

Det skulle vara kul att se en bild.

mvh Stefan P

bjorn_k

Synd att jag inte har nåt webutrymme... Bild finns dock på fb :)

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 04 april 2012, 20:02:04 PM
Synd att jag inte har nåt webutrymme... Bild finns dock på fb :)

Jag länkar in din bild direkt, om det är okej. Så slipper alla äldre herrar leta sig in via Facebook. ;)

bjorn_k

SL inv 8689 för den som undrar

Ersa

Härlig bil. Då kanske man kan få användning för bokstaven C på kortet i sommar. :)
En eller två tidstypiska saftblandare vore inte fel heller. Gärna Pintsch-Bamag KLN med glaslinser:
http://standby.se/products/images_bigproducts/000007++_b720.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=TrCb-ARXV0k

bjorn_k

Tyvärr verkar regnr tillhöra blå Vo 850... Vi får göra den till A-traktor? :)

Åkarns Kalle

Intressant fordon

När och tillvad användes den?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Björn Forslund

Bogserbilen är en L75 från -58 enligt uppgift. Regskylten är numera borttagen då numret tillhör ett annat fordon sedan länge. Alltså har den trillat ur registret.
Förr i tiden skötte Spårvägen själv hemtransport av haverister. Bogserbilen är fösedd med dragstång och har betongblock på flaket som barlast. När man sedan började anlita externa bärgare blev bogserbilarna stationära på de olika garagen där de användes enbart internt.

bjorn_k

Enl uppgift så var motorn igång åtminstone 2010 och kanske även 2011 på Lundagaraget, men ni kanske redan har startat den även 2012? :-) Annars är det ju inte ett jätteprojekt iaf!

På ajFån

Björn Forslund

Motorn har vi haft igång flera gånger, senast idag. Bortsett från några knack på startmotorn var de tinga problem att få igång den med friska batterier. Det jobbigaste var nog att få ur de gamla batterierna och i de nya. De sitter under massäck-sätet nämligen.