Nya problem med kontokort i Jämtland

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 april 2012, 09:54:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag berättat om problemen med att betala med kontokort på bussarna inte minst inom Västtrafiks område  så har det ofta påpekats "att i Östersund går det fort minsann". Det är dock slut med detta nu. När äntligen de tekniska problemen med Fara-systemet verkar vara lösta kommer detta:

http://www.busstidningen.se/2012/04/03/problemen-hopar-sig-for-jamtlandska-bussresenarer/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Det är tydligen svårt att acceptera den enkla sanningen att en stor del av den idag alltmer förekommande kontantbefriade betalningen och många former av elektroniska ombordköp ofta leder till tidsförluster och krångel. Detta kan trafikhuvudmannen själva lätt styra genom att ha sälja billiga enkelbiljetter i automater och butiker, samt dyra enkelbiljetter ombord. Om man inte ger sina resenärer en rejäl morot vad gäller förköp, så får man dras med allt möjligt krångel. Vad gäller Jämtland så verkar det ju gå att betala kontant än idag, så då är det ju bara att fortsätta med det om man är av de få som vägrar skaffa busskort.

Jag har sagt det förr och säger det igen: Den allra främsta fördelen med SL är deras snabba taxesystem som alltid innebär korta lastningstider och snabba hållplatsstopp. Oavsett om det är i innerstan eller ute på grusvägarna i landsbygdens skogar kan man i snitt lasta 10 st påstigande på 30 sekunder. Ute på Stockholms läns landsbygd finns det mig veterligen ingen resenär som av sina egna principer vägrar skaffa en SL-remsa.

ResVille

Det är skillnad på kort och kort. Vissa fungerar bara online. I Skaraborg händer det också att det blir "Medges ej" men provar man en gång till brukar det fungera.
Problemet är att "Medges ej" kan komma upp om det inte går att få kontakt med banken och inte enbart om det saknas täckning på kortet, och blir det samma svar ett par gånger blir det ingen resa.

MrH

Spännande.
I Hälsingland kommer vi i dagarna att få nya EMV-kortterminaler till bussarna, alltså med chip-läsare,  kopplade just mot Fara-systemet.
Det kommer inte längre tillåtas att ladda Reskassa eller att köpa kort mot kontanter, utan enbart mot kort.
Kontanter kommer kort och gott enbart att accepteras för enkel- och tilläggsbiljetter. Fördelen blir att även Maestro och VISA Electron-kort kommer att fungera, idag går det bara att använda "riktiga" Visa och Mastercardkort.

Ett steg i absolut rätt riktning, vi får dock hoppas att kapaciteten är bättre här än i Jämtland. Säkert därför man startar i etapper med Hälsingland först ut.

/MrH

Lars

Vi har samma system nu på några bussar på Norska sidan (Hedmark Trafikk) med bankkort och FARA och det fungerar riktigt snabbt med kod, blir det ingen kontakt på nätet vid andra försöket så skriver bara biljettmaskinen ut en biljett samt en kopia som kunden får signera och föraren lämnar med redovisningen. Men Svenska banker godkänner säkert inte detta heller.

Sedan detta med Telia 3G, som alla vet så är det ju Telia som haft bäst mottagning när vi lämnat storstadsområdena och det finns många användare men på senare tid har det ju bara exploderat med kunder som skaffat 3G-modem och smartfones och Telias nät räcker inte riktigt till längre och i Arvika med omnejd är det många gånger näst intill omöjligt att surfa på grund av den stora trafiken. Samma svar här kapaciteten är fullt utnyttjad och de väntar på 4G utbyggnad.
Nu till det otroliga, som alla minns så missade ju Telia 3G licensen en gång i tiden och Telia köpte nätkapacitet av TELE2 och byggde gemensamt 3G nät där Telia har 3G så finns även TELE2 3G, jag innehar ett Norskt TELE2 abonnemang som går för samma pris i Sverige som i Norge och när Telia är hur trögt som helst går mitt TELE2 3G hur bra som helst på samma master.
Troligtvis säkrar TELE2 upp bandbredd till sig själva och Telia får nöja sig med den bandbredd de handlat upp. TELE2 är då inte intresserade av att bygga ut mer. Återstår för Telia att bygga eget 4G men det kostar stora summor på landsbygden då antennerna måste stå tätt.
Däremot har Telia bättre täckning med 2G där 3G är dåligt utbyggt.

Anders Noren

Citat från: Lars skrivet 04 april 2012, 22:55:43 PM
Vi har samma system nu på några bussar på Norska sidan (Hedmark Trafikk) med bankkort och FARA och det fungerar riktigt snabbt med kod, blir det ingen kontakt på nätet vid andra försöket så skriver bara biljettmaskinen ut en biljett samt en kopia som kunden får signera och föraren lämnar med redovisningen. Men Svenska banker godkänner säkert inte detta heller.

Sedan detta med Telia 3G, som alla vet så är det ju Telia som haft bäst mottagning när vi lämnat storstadsområdena och det finns många användare men på senare tid har det ju bara exploderat med kunder som skaffat 3G-modem och smartfones och Telias nät räcker inte riktigt till längre och i Arvika med omnejd är det många gånger näst intill omöjligt att surfa på grund av den stora trafiken. Samma svar här kapaciteten är fullt utnyttjad och de väntar på 4G utbyggnad.
Nu till det otroliga, som alla minns så missade ju Telia 3G licensen en gång i tiden och Telia köpte nätkapacitet av TELE2 och byggde gemensamt 3G nät där Telia har 3G så finns även TELE2 3G, jag innehar ett Norskt TELE2 abonnemang som går för samma pris i Sverige som i Norge och när Telia är hur trögt som helst går mitt TELE2 3G hur bra som helst på samma master.
Troligtvis säkrar TELE2 upp bandbredd till sig själva och Telia får nöja sig med den bandbredd de handlat upp. TELE2 är då inte intresserade av att bygga ut mer. Återstår för Telia att bygga eget 4G men det kostar stora summor på landsbygden då antennerna måste stå tätt.
Däremot har Telia bättre täckning med 2G där 3G är dåligt utbyggt.

En kontokortstransaktion drar inte många byte data. Högst några kilobyte, dvs. högst 10-20 kilobit. GSM-nätet ger under ideala förhållanden 384 kilobit per sekund och så länge som det finns det minsta kapacitet i 3G- och 4G-näten så kopplas inte trafiken över till GSM. Chansen är alltså rätt stor att det enda som går i GSM-nätet är en del samtalstrafik och att utväxlingen av data i kontokortstransaktionen tar så lite tid i jämförelse med övriga moment i biljettköpet att den är försumbar.

Lars

Citat från: Anders Noren skrivet 05 april 2012, 08:31:14 AM
En kontokortstransaktion drar inte många byte data. Högst några kilobyte, dvs. högst 10-20 kilobit. GSM-nätet ger under ideala förhållanden 384 kilobit per sekund och så länge som det finns det minsta kapacitet i 3G- och 4G-näten så kopplas inte trafiken över till GSM. Chansen är alltså rätt stor att det enda som går i GSM-nätet är en del samtalstrafik och att utväxlingen av data i kontokortstransaktionen tar så lite tid i jämförelse med övriga moment i biljettköpet att den är försumbar.
Ja det är inte mycket data men det som sker här i Arvika väldigt ofta är att hela 3G nätet helt enkelt inte går att komma åt kortare tider och gissar att Östersund har samma problem. Kör man TELE 2 sker inte detta på samma sätt. men de har ju inte alls så många användare som Telia.

KG

Varför använda 3G? Våra terminaler är spärrade på enbart gprs. Funkar finfint!

Lars

Citat från: KG skrivet 05 april 2012, 13:49:15 PM
Varför använda 3G? Våra terminaler är spärrade på enbart gprs. Funkar finfint!
Ja det kan man ju fundera på! Men enligt artikeln i busstidningen verkar det vara 3G som gäller i Östersund

Ersa

Handlar inte artikeln om hela länets landsbygdstrafik? Blir lite fel att kalla det för bara Östersund då i så fall.

Lars

Ja du har rätt, det handlar om Jämtland men det står i artikeln att det är inne i Östersund problemet finns och att det inte är täckningen utan kapaciteten som inte räcker. Det är lätt att missa sådana detaljer.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 05 april 2012, 21:22:33 PM
Ja du har rätt, det handlar om Jämtland men det står i artikeln att det är inne i Östersund problemet finns och att det inte är täckningen utan kapaciteten som inte räcker. Det är lätt att missa sådana detaljer.

Alltid bra med ett extra förtydligande. :)
Men inne i själva Östersunds tätort borde det ju vara allra enkelt att lösa biljetter via ombud och automater. Jag förstår liksom inte varför det här med enkelbiljetter ombord ska vara ett bekymmer. Enkelbiljetter ombord var det faktiskt rätt ovanligt att man sålde när jag körde Brunflo- och Bergsbussarna för ett decennium sedan. 8 av 10 hade ju busskort. Men det kan ju vara som i Umeå. Dvs att utvecklingen gått åt fel håll, och andelen sålda enkelbiljetter ombord då har ökat de senaste decenniet. :(

mrshadow

Vart stod det om enkelbiljetter ???
Stordelen resenärer åker på Bestprice eller periodkort.
Ofta är det ju vi förare som konstaterar att det är slut på kapital i Reskassan(Bestprice)..
Vilket då ibland innebär att kunden önskar betala/fylla på med kapital från kort.
Skall man då kasta av den kunden och be dem gå till "ombudet" för påfyllning ???
Eller kanske besöka en pankomat ??
Blir man extra poppis som förare då... ?

Ersa

Citat från: mrshadow skrivet 08 april 2012, 01:08:25 AM
Vart stod det om enkelbiljetter ???
Stordelen resenärer åker på Bestprice eller periodkort.
Ofta är det ju vi förare som konstaterar att det är slut på kapital i Reskassan(Bestprice)..
Vilket då ibland innebär att kunden önskar betala/fylla på med kapital från kort.
Skall man då kasta av den kunden och be dem gå till "ombudet" för påfyllning ???
Eller kanske besöka en pankomat ??
Blir man extra poppis som förare då... ?

Enkelbiljetter eller laddning av busskort. Sak samma. Ombordförsäljning som ombordförsäljning.

Precis på det "negativa" sätt du beskriver ovan, har det fungerat i hela Stockholms län (inklusive länets landsbygd) i flera år nu. Och är numera i stort sett accepterat utan bråk. Kunden har själv ansvar för att se till att ha med sig remsa eller lösa en SMS-biljett om det på bussen visar sig att dennes busskort är slut/förbrukat. Dessa regler kommer mig veterligen inte att ändras när SL Access inom kort får värdekort som på sikt ska ersätta remsorna, dvs "reskassa". Ingen försäljning ombord förekommer.

Detta anses som helt okej för de flesta turister från övriga Sverige och utlandet som besöker Stockholms län. Men när samma personer sedan kommer hem till byn, så återgår man till att kräva att köp ombord på de egna bussarna ska existera. För väl hemmavid verkar det inte som att det går att planera sitt resande längre. Visst bör försäljning på bussarna förekomma även fortsättningsvis när man kliver på i Ytterklintfäboda, Storsävarträsk, Yxskaftkälen eller Hunnaschelbuan, men inne i Östersunds tätort kan man väl ändå önska att resenären ska kunna kontrollera sitt saldo och i nödfall kunna skaffa en billig förköpsbiljett på Domus eller i nån kiosk innan denne kliver på godsbussen hemåt? Lämpligen med att införa en avgift för de som laddar sitt busskort på bussen, medan alla laddningssätt utanför bussarna är billigare.

Visst kan man tycka att man inte ska behöva planera sina inköp/laddningar av sitt busskort bara för att man inte har ett påladdningsställe i hembyn. Men med den logiken är det ju nästan samma sak som att strunta i att tanka bilen och köra hem den på ångorna, trots att man har 2-3 mil till närmsta mack hemifrån. Då blir det ju soppatorsk på väg hemifrån nästa gång.


Ske man behöv rop at'em? "Hörru, gammpöjk! Stau du danan å e gäralaus? Si te å ladd pau busskorte ner pau Domus nu, innan du ske ti å klive på buss'n heimöver, sa slipp du extraavgiftan" 8)

mrshadow

Konstaterat att det finns mängder med ombud i Östersund och Jämtland.
Det bästa med dem att alla utom två är ambulerande  ;D
De som inte är ambulerande.. är dessutom grannar, receptionen på Busstorget, samt Direkten i Kärnan.
Det finns heller inte ens affärer, kiosker eller mackar i östersunds alla stadsdelar, Inte ens pizzerior, så de ambulerande ombuden är bäst.

Inte alltid så lyckat med detta, då det kan kliva på 10 pers som skall lösa nytt månadskort kontant :-X
Fördel då om det går att betala med kort..

En fördel till är ju att Länstrafiken inte behöver ersätta så många fasta ombud, ur den ständigt negativa kassan..
De ambulerande finns ju där redan och faktiskt också de som är specialister på resorna.

Att sedan det finns regioner där förarna inte har "betrodn å håll i slantpången", det är en annan historia.
Dessutom så får vi ju också röra om i oljan med manuell kraft på en del bussar i regionaltrafik och det får ju inte heller alla göra..  ;)