Bussar i Ålborg i mars 1993, del 6 (av 11)

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 mars 2012, 15:01:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först en DSB-buss på väg till Hjørring via Brønderslev. Jag tycker att DSB hade tråkig färg på sina bussar jämfört med såväl andra danska bussbolag som t ex SJ.

Thinggaard kör flygbussen. Den här är tydligen på väg från flygplatsen.

Jag visste inte att Thygessons i Broby hade en dansk filial.  :)

Bussen från Hals med telefonnumret till bussbolaget i fönstret ovanför framdörren.

Søndergaard på väg till Nibe.

Och slutligen Standleys Rutebiler som skall köra till Hadsund.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2012, 15:01:13 PM
Först en DSB-buss på väg till Hjørring via Brønderslev. Jag tycker att DSB hade tråkig färg på sina bussar...
Tja,Danmarks"husfärger"har ju alltid varit rött/vitt och även DSBs tåg var mest mörkröda på denna tid och då var
det ju bra"igenkänningsfärger"för resenärerna vem som körde.../Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 mars 2012, 18:01:42 PM
Tja,Danmarks"husfärger"har ju alltid varit rött/vitt och även DSBs tåg var mest mörkröda på denna tid och då var
det ju bra"igenkänningsfärger"för resenärerna vem som körde.../Ulf

Jo, men dessa bussar var ju så gott som helröda. Det är bara loggorna som är vita. Ett vitt band under fönstren à la SL hade gjort det mycket bättre. SJ körde ju inte omkring med samma bruna färg på bussarna som de hade på flertalet lok och vagnar.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2012, 18:32:17 PM
Jo, men dessa bussar var ju så gott som helröda. Det är bara loggorna som är vita. Ett vitt band under fönstren à la SL hade gjort det mycket bättre...
Håller helt med,men de flesta lok,motorvagnar och pass.vagnar var också helröda så DSBs"chefdesigner"ansåg nog att detta utseende
var gott nog åt våra Danska vänner ;)/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 mars 2012, 19:14:12 PM
Håller helt med,men de flesta lok,motorvagnar och pass.vagnar var också helröda så DSBs"chefdesigner"ansåg nog att detta utseende
var gott nog åt våra Danska vänner ;)/Ulf

Nja, vid den här tiden gick ju de grå IC2-tågen (som vara Y2-or) flitigt på de danska järnvägarna så ny design för tågen var redan införd. Därmed inte sagt att jag tycker det varit bättre om bussarna varit grå.

Niklas Bygdestam

Fast den här helröda färgen med vita DSB-loggor togs väl fram på 1970-talet samtidigt som det bestämdes att deras tåg skulle ha denna färgsättning?

DSB verkade på den tiden gå i väldigt mycket för enhetlighet. Tanken var väl att man skulle känna igen DSB oavsett om man åkte tåg eller buss.

Men jag håller med. DSB:s bussar ser lite sterila ut. Och SJ:s bussar under samma tid har en trevligare färgsättning :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2012, 19:41:58 PM
Fast den här helröda färgen med vita DSB-loggor togs väl fram på 1970-talet samtidigt som det bestämdes att deras tåg skulle ha denna färgsättning?

DSB verkade på den tiden gå i väldigt mycket för enhetlighet. Tanken var väl att man skulle känna igen DSB oavsett om man åkte tåg eller buss.

Men jag håller med. DSB:s bussar ser lite sterila ut. Och SJ:s bussar under samma tid har en trevligare färgsättning :)

Jo, det är riktigt. DSB hade en brun färg tidigare lik SJ:s men gick ännu mer i brunt. SJ:s bruna färg var ju egentligen röd.

När SJ  bytte designprogram för lok och vagnar till blått alldeles i slutet av 1980-talet var det meningen att även SJ:s bussar skulle få denna färg. Men det blev aldrig så eftersom bussverksamheten i samma veva bröts ur SJ och gick in i Swebus.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2012, 19:45:14 PM
Jo, det är riktigt. DSB hade en brun färg tidigare lik SJ:s men gick ännu mer i brunt. SJ:s bruna färg var ju egentligen röd.

När SJ  bytte designprogram för lok och vagnar till blått alldeles i slutet av 1980-talet var det meningen att även SJ:s bussar skulle få denna färg. Men det blev aldrig så eftersom bussverksamheten i samma veva bröts ur SJ och gick in i Swebus.

Det hade varit intressant att se hur en SJ-buss hade sett ut i SJ:s blåfärg :D

Och för att tänka oss en fortsatt utveckling åt detta håll kan man väl gissa sig till att om SJ-buss funnits kvar idag kanske bussarna hade varit helt svarta idag... :o
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2012, 19:48:52 PM
Det hade varit intressant att se hur en SJ-buss hade sett ut i SJ:s blåfärg :D

Jag såg faktiskt ett förslag till hur det skulle se ut. Rätt bra faktiskt - och rätt likt den färg som Västtrafik har i dag.