Huvudmeny

Flera städer i kommun

Startat av Jona, 31 mars 2012, 00:52:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Satt och funderade på ämnet tätorter/städer i kommuner?
Nu vet jag att det inte finns några städer i Sverige rent tekniskt då dom avskaffades i senaste kommunreform 1971.

Men undrar om det finns någon kommun i Sverige som har 2 städer i samma kommun. (Det som räknades som stad förut alltså)

Jag kommer bara på Jönköping/Huskvarna som båda är forna städer och ligger inom samma kommun.

Men övriga tätorter verkar ligga en forna stad/tätort per kommun vad jag kan komma på, så undrar om det finns fler städer som ligger i samma kommun?

/Jona
MVH Filosofen Jona

JDS

Stockholm!

Norrmalm var egen stad (Norra förstaden) 1602-1635.

http://www.stockholm.se/OmStockholm/Forvaltningar-och-bolag/Stadsdelsforvaltningar/Norrmalm/Om-stadsdelsomradet/Norrmalms-historia---1900-tal-/Norrmalms-historia---tiden-fore-1900-talet/

Obs! Jag tar frågan på allvar, men du gav ingen tidsgräns för hur nyligen städerna måste ha varit städer. Det finns nog flera exempel. Eventuellt kan du ju renodla frågan lite, genom att fråga så här:

"Finns det någon nuvarande kommun, som är bildad vid någon av 1900-talets kommunalreformer genom sammanslagning av minst två städer?"

JDS

PS I: Det finns ju många kommuner som består av en f d stad och en f d köping, t ex Flen (Malmköping) och Nacka (Saltsjöbaden), dessa har ofta två tätorter.

PS II: Ordet "forna" kan inte förekomma tillsammans med obestämd artikel, man kan alltså inte säga "en forna stad" utan man får hitta på något annat, "två forna städer" går däremot bra liksom "min forna stad". Värdelöst språkvetande  ;)

Jona

Tack JDS för dina svar. Har du fler förslag som avser modern tid, alltså en ort som var stad 1970 och som ligger i samma kommun som en annan tätort med stadsrättigheter samma år.

För kommuner, städer och köpingar osv har ändrat gränser och så flera gånger under historiens tid, anledningen till jag ens nämner kommunreformer 71 är för att om man annars ställer frågan om 2 städer i samma kommun i dag, får man annars svaret, sedan en lång diskussion om att det finns inga städer på grund av att.....

Mitt förslag, det ända jag kan komma på, och jag har alltid varit bra på svensk geografi, förlåt menar självklart kartografi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartografi Om kartografi på wikipedia

Men det ända jag kan komma på som förslag är Jönköping och Huskvarna som kvalar in till detta, men vill självklart veta om det finns någon ort jag glömt bort, där 2 städer ligger inom samma kommun, igår, idag och eventuellt imorgon. Alltså modern tid.

Historia är alltid intressant och information är välkommen, men frågar avser alltså inte historiska sådana gränser, där kanske man borde skapa en ny tråd i så fall med den intressanta historiska infallet av ursprungsfrågan.

Någon fler annars som tycker jag kan kvala in som politiker genom att ta en enkel fråga och ställa den på svårt vis med så många ord man bara kan för att sedan svara på följdfrågorna utan att vare sig svara eller ge besked, och gör det genom att använda onödigt många ord... (PS detta ska se ironiskt)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Eskilstuna och Torshälla platsar också in här. Skanör-Falsterbo är lite av en dark horse men de var faktiskt formellt två olika städer, för övrigt Sveriges båda minsta.

Jönköping, Huskvarna och Gränna är för övrigt tre fd städer som nu ingår i samma kommun.

JB

Östhammars kommun, där både Östhammar och Öregrund haft stadsrättigheter.

bastyaelvtars

Staffan Sävenfjord

Om vi lägger till Strängnäs och Mariefred samt Mjölby och Skänninge bör listan vara komplett om vi begränsar oss till det som var städer när begreppet stad togs bort och ersattes av kommun 1971. Observera dock att Östhammar och Öregrund slogs samman redan 1967.

Skanör och Falsterbo skall nog tas bort eftersom de var en politisk enhet redan sedan 1700-talet. Dessutom ingår båda nu i Vellinge kommun.

JDS

Hur är det egentligen med Gotland? Jag har erfarit att Visby var den enda staden där under tiden närmast före kommunalreformerna, men hur låg det till före 1900-talet?

Kristofer

Citat från: JDS skrivet 09 april 2012, 00:03:46 AM
Hur är det egentligen med Gotland? Jag har erfarit att Visby var den enda staden där under tiden närmast före kommunalreformerna, men hur låg det till före 1900-talet?
Det har aldrig funnits någon mer stad på Gotland än Visby. Västergarn var på god väg på 900-talet, men sedan dess har Visby varit ohotat.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.