CF på grönbete

Startat av Hasse L, 30 mars 2012, 16:00:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

FHW 359 - Scania Vabis CF 6661 (1963) - SL H65A 6490.

Den här söndagen överraskades jag av en intressant nykomling i garaget, vilken jag också lyckades få mig tilldelad. Utan kamera på fickan gällde det då att hitta någon kringströvande bussfotograf. Det lyckades och vederbörande åkte även med till slingan i Stångberga och förevigade vad som då bör ha varit Enebybergsgaragets (åtminstone numerärt) äldsta buss. Diabilden skänktes mig så småningom och även publiceringsrätten, tyvärr önskar fotografen förbli anonym.

Denna sommar kördes fem turer på linje 625 från Norrtälje till Stockholm, de som som passerade Stångberga 16.55 och 20.00 möttes upp av en passvagn, ibland även 14.15-turen. Ibland fick man vänta på och ta över stående passagerare från turvagnarna. En av de större hållplatserna längs vägen mot Tekniska Högskolan var sedan Lövhagen, som användes av en skara sommartorpare.

bjorn_k

Dagens BÄSTA bild :-) underbar miljö!

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 mars 2012, 16:00:02 PM

FHW 359 - Scania Vabis CF 6661 (1963) - SL H65A 6490.

Denna sommar kördes fem turer på linje 625 från Norrtälje till Stockholm, de som som passerade Stångberga 16.55 och 20.00 möttes upp av en passvagn, ibland även 14.15-turen. Ibland fick man vänta på och ta över stående passagerare från turvagnarna. En av de större hållplatserna längs vägen mot Tekniska Högskolan var sedan Lövhagen, som användes av en skara sommartorpare...
Trevlig sommarbild :D(Denna vändslinga måste ha legat en bit norr om gården?)
Ännu för 10 år sedan kunde Lövhagenresenärerna fylla en halv ledvagn på söndagarna in mot Stockholm.
Hur dom(eller deras barn/barnbarn)åker nu kan man undra om dom åker 665 och byter i Brottby till 676 eller
om dom åker till Vallentuna och åker Roslagsbanan(eller bil)?/Ulf

Mats Karlsson

CF:en var tydligen en mycket miljövänlig buss på sin tid. Bilden visar ju klart och tydligt att den är ute på grönbete, dvs går på gräs. Verkar smart tycker jag. Då slipper man allt tjafs med att tillverka RME, biogas, biodiersel och allt vad det heter.

Niklas Bygdestam

Jag håller med föregående skribenter om att det var en vacker bild. Den får mig att längta efter sommaren. Sommar, sol, värme, grönska och körningar med vacker veteranbuss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Ytterst trevligt med knivskarpa bilder, speciellt med motiv från goa 625:an! :)
Någon vändslinga går det idag inte att hitta i Stångberga, men väl en skylt på busskuren att man är halvvägs mellan Stockholm och Norrtälje. Sommartorpare vid Lövhagen? Låg deras torp ute vid dagens golfbana, eller ännu längre in på avtagsvägen?

Hasse L

Stångbergaslingan fanns till vänster om man kommer från Sthlm i anslutning till en liten avtagsväg nära hållplatsen som jag tror ligger på ungefär samma plats ännu.

Många tomtägare kom nog från stugorna längs Långsjön vid vägen mot Ekskogen m.fl. fritidsområden. Några kilometer måste dom ha fått gå.

Körde ofta denna förstärkning just 1974, även under våren och hösten. Vid ett tillfälle prackade man på mig en ledbuss, 4711. Inga fler bilder från platsen, tyvärr!

Mvh /Hasse

Lars-Håkan_E

Den slingan finns väl kvar ännu idag, till vänster efter hållplatsen.

Ulf Broman

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 mars 2012, 16:00:02 PM
...
Denna sommar kördes fem turer på linje 625 från Norrtälje till Stockholm, de som som passerade Stångberga 16.55 och 20.00 möttes upp av en passvagn, ibland även 14.15-turen. Ibland fick man vänta på och ta över stående passagerare från turvagnarna. En av de större hållplatserna längs vägen mot Tekniska Högskolan var sedan Lövhagen, som användes av en skara sommartorpare.

Det är intressant vilken utveckling som skett i trafiken till Norrtälje till idag. Visserligen gick det tåg till Rimbo fortfarande, men i tabellen i Sveriges Kommunikationer har man gemensam tabell för 621 och 625, och det är inte tätt mellan bussarna.
Precis som nämns så var det 5 turer på 625 (som alltså var snabbaste bussen från Norrtälje) söndagar under sommaren, och på söndag eftermiddag var det bara de som nämns ovan i texten. Jag tror det var den hösten jag skulle in på repmöte vid Roslagens kust, och ryckte in till Norrtälje, och fick se mycket landsbygd när jag åkte upp med 625-an.
(och fin bild är det förstås!)