Närbild på Karlstadsbussar tidigt 60-tal

Startat av Bengt H, 29 mars 2012, 23:12:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Bilderna bör vara från 1962. Detta att jag har gått riktigt nära bussarna är lite typiskt från mina tidiga bussbilder. Därför ser vi ingen miljö men detaljerna i fronten syns desto bättre. Samtliga bilder denna gång visar bussen på Stortorget, om det nu spelar någon roll.

Först S568 en Scania-Vabis B63/ASJ från 1950. Antalet dörrar är tre. Bussen är byggd för betjäning med fast konduktör och påstigning bak. När bilden togs var konduktören bortrationaliserad men påstigningen bak gällde fortfarande. Betalningen skedde i en bössa framme hos föraren vid avstigningen. Mittdörren var igensatt och användes inte längre.

Nästa buss är en tidig Volvopannkaka, en Volvo B657x4/Hägglund. Bussen är något orginell genom att den saknar ett synligt påfyllningsrör för kylarvätska i fronten.

Sist ut S302, en Scania-Vabis CF6557 från 1961 och den bussen var bland det modernaste som bolaget hade att erbjuda då. Bussen har ingen mittdörr vilket indikerar att den är beställd efter att konduktörerna försvann. En intressant detalj är att bussen har brevlåda vilket syns strax bakom framhjulet.

Svoca

Trevliga bilder från 60-talets Karlstad! Påfyllningsrör för kylarvatten och luftintag för motorns insugningsluft satt inbyggt i höger karossida som original på tidiga Volvo B 655-chassier.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 29 mars 2012, 23:12:49 PM
Bilderna bör vara från 1962. Detta att jag har gått riktigt nära bussarna är lite typiskt från mina tidiga bussbilder. Därför ser vi ingen miljö men detaljerna i fronten syns desto bättre.

Känner väl igen detta, så blev ofta bilderna vid den tiden! Särskilt Volvon här var intressant.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Många fina emblem och frontprydnader att skåda i närbild! Att bilderna är svart/vita ger en genuin tids-stämning! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Verkligen tjusiga bilder på bussar jag inte hann se i livet.

Peter Öden

Hej !

Tack för dessa mycket intressanta bilder från Karlstad !
Hur bred är CF:en S 302 ??

Mvh Peter Ö