Busschaufför attackerad med kniv i Uppsala

Startat av KG, 29 mars 2012, 21:41:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch buss

Det är inte trevlig, synd för busschaufför.

Det är bäst lägga ned SMS bussbiljett och viktigt chaufför ska känns trygghet.

// Ch buss

Ersa

Här ser man hur viktigt det är med med kameror längst framme i bussen.
Och jag håller med i åsikten om dessa SMS-biljetter, då dessa mest bara uppmuntrar till fusk och bråk.

lil-sis

Och tills vidare så har vi skyddsstopp på ALL visering.

AMV är på ingång.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2012, 11:28:22 AM
Här ser man hur viktigt det är med med kameror längst framme i bussen.
Och jag håller med i åsikten om dessa SMS-biljetter, då dessa mest bara uppmuntrar till fusk och bråk.

Tyvärr så fuskas det ganska flitigt med SMS-biljetterna och det är tyvärr alltför många av kollegorna som har struntat i att ens kollat på telefonerna så när då dom som kollar får stora problem att man gör sitt jobb att visera biljetterna.

//Niclas

bjorn_k

Det sägs ju att man ska visera "efter bästa förmåga" dvs i så stor utsträckning man mäktar med... SMS-biljett bidrar inte direkt till att höja procenttalet för väl utfört arbete  :-X

KG

Citat från: lil-sis skrivet 30 mars 2012, 11:40:03 AM
Och tills vidare så har vi skyddsstopp på ALL visering.

AMV är på ingång.

Så buset vann och resan är numera gratis?

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 30 mars 2012, 14:47:39 PM

Nej resan är inte gratis men vi förare ska inte visera biljetterna. Det ska kontrollanterna sköta.

Så man måste fortfarande betala för om det kommer en kontrollant så blir det avgift om ingen biljett innehas.

lil-sis

Citat från: KG skrivet 30 mars 2012, 14:47:39 PM

Eget ansvar, de bättre utbildade får ta hand om skiten.

Fast nu är det ju hävt förstås!

kimpan

Citat från: lil-sis skrivet 30 mars 2012, 21:37:52 PM
Eget ansvar, de bättre utbildade får ta hand om skiten.

Fast nu är det ju hävt förstås!

Vad menar du med att de bättre utbildade får "ta hand om skiten"? Vilken skit?????

JDS

Citat från: kimpan skrivet 31 mars 2012, 03:07:55 AM
Vad menar du med att de bättre utbildade får "ta hand om skiten"? Vilken skit?????

Jo det är en av alla rationaliseringar som vissa förare i SL-trafiken i alla år har använt som ursäkt för att inte göra sitt jobb: "Det här att kolla biljetter är egentligen inte vi förare som ska göra utan det är egentligen någon annans jobb, vi hjälper bara till lite med det i kontrollanternas frånvaro för att vi är lite snälla sådär..."

lil-sis

Citat från: kimpan skrivet 31 mars 2012, 03:07:55 AM

Att bli kallad hora när jag föreslår att personen skickar efter en ny, giltig biljett.

Det är skit jag gärna slipper.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 31 mars 2012, 08:36:24 AM
Jo det är en av alla rationaliseringar som vissa förare i SL-trafiken i alla år har använt som ursäkt för att inte göra sitt jobb: "Det här att kolla biljetter är egentligen inte vi förare som ska göra utan det är egentligen någon annans jobb, vi hjälper bara till lite med det i kontrollanternas frånvaro för att vi är lite snälla sådär..."

Men med tanke på hur arga och hotfulla många (både ärliga och fuskåkande) resenärer blivit sedan nya uppfinningar som lättförfalskade sms-biljetter kommit, är det väl inte så underligt att många inom förarkåren "gett upp". Både föraren och majoriteten resenärer vill att bussen ska rulla enligt tidtabell. Inte stå stilla för länge vid en hållplats där föraren har en debatt med en kund som (planerat eller av misstag) har ett felaktigt sms, och därför inte får åka med.
Samma sak är det med försäljningen av enkelbiljetter med kontokort, samt tillhörande redovisning i vissa län. Det tar tid från linjekörningen samt leder till extraarbete för föraren i form av redovisning och pappersarbete. Och ibland krävs även föraren på ersättning från huvudmannen (debatt i annan tråd).

Nu säger jag inte att det är rätt att strunta i vissa av sina arbetsuppgifter. Jag säger bara att jag har en viss förståelse för att det blivit så att många förare inte är direkt engagerade. Detta då de anser att vissa nytänkande taxelösningar blivit helt fel, men ändå kommit till trots att både förarkåren och ibland även deras fackförbund varit skeptiska till dem redan innan.

MartinMartin

SMS biljett är bara skit, det skulle dom aldrig ha infört. Folk anpassar sig till dom betalningsmöjligheter som finns.
Klart folk skiter i att köpa kort osv när det finns SMS att tillgå.

Sen kan jag tillägga att skulle jag kolla allt 100% korrekt så skulle jag snart ha så mycket klagomål att jag får söka nytt jobb.

På en 4:a i rusningen skulle nog -20 vid slutstation inte vara orimligt alls.

Jag inbillar mig att man från början tänkte sig SMS biljetten som en nödlösning för den som inte hade nån annan möjlighet, men så har det ju som
ni alla vet inte blivit, och nu kanske det blir jobbigt att backa bandet.....