När försvann SJ-loggan från bussarna

Startat av HB, 10 oktober 2007, 23:20:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Känner någon på detta forum till vilket år som SJ-loggan slutade att målas på nylevererade fordon till SJ-buss? På 60-talet fanns vingen med SJ, som sedan på 70-talet ersattes med den fyrkantiga SJ-loggan. På bussar levererade i slutet på 80-talet saknades märkning helt så när som på inventarienummer samt i vissa fall verkstadstillhörighet.

HB

Var den dekalen vanligt förekommande även på vanliga linjevagnar eller var det mest på de fordon som mernyttjades i beställning samt veckoslut?

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 23:35:34 PM
Tror det var väldigt "länsbundet" förutom de bussar som var Silver o Röd som alla i princip hade den dekalen.
3052 på Gotland hade SJ Buss dekal som exempel, fanns även CR 111:or i Skövde och Växjö som hade detta trots åldern.

//Lars


Vid omlackeringar fick även linjevagnar "SJ BUSS"-dekal, medan både "frimärket"
och det "bevingade hjulet" fanns med till dess att Swebus-märkningen infördes.

/Christian

HB


HB

Christian: Du vet inte vilka år man bytte mellan "vinge" och "frimärke" respektive omärkt, vid nyleveranser?

Christian Ljunggren

Citat från: HB skrivet 11 oktober 2007, 00:02:08 AM
Christian: Du vet inte vilka år man bytte mellan "vinge" och "frimärke" respektive omärkt, vid nyleveranser?


Mellan "vinge" och "frimärke" skulle jag tro att det var ca 1980.
"Frimärket" hängde med till ca 1984/85.

/Christian

HB

Följdfråga: Var "SJ-buss" dekalen av modell lös klisterdekal eller förekom den i lackad verision med på linjevagnarna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 11 oktober 2007, 00:26:38 AM

Mellan "vinge" och "frimärke" skulle jag tro att det var ca 1980.
"Frimärket" hängde med till ca 1984/85.

/Christian

Det var då SJ bestämde sig för att byta logga. På bussarna gick det snabbt, men för tågen dröjde det ända till 1990 innan en ny logga var framtagen. Ett tidigare förslag fick förkastas, då Opel ansåg att den liknade deras alltför mycket.
Bidragande kan också vara att SJ:s busstrafik fick en annan organisation i mitten av 1980-talet, då den blev en egen enhet i princip helt skild från tågverksamheten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)