Huvudmeny

Nobina 7396 (bilder)

Startat av Jacob, 28 mars 2012, 23:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

..eller var det 7399? Ja, Nobina 7399!

Uppsala idag,

Man kunde väl ha ansträngt sig lite i alla fall..?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bjorn_k

Ja, du stör dig också på numret... :-/ kunde kanske klistrat på hela nr i den mindre varianten istället...

AndersP

Citat från: Jacob skrivet 28 mars 2012, 23:32:30 PM
Man kunde väl ha ansträngt sig lite i alla fall..?
Citat från: bjorn_k skrivet 29 mars 2012, 00:22:02 AM
Ja, du stör dig också på numret... :-/ kunde kanske klistrat på hela nr i den mindre varianten istället...
Nej, behåll det så! Det är en litet ärr som påminner om släpets historia. Annars ser det ju ut som om släpet alltid tillhört 7399, ju.

KG

Jacob

Så, nu ska alla bilder från mina senaste trådas fungera, mitt jajje-konto blir aktiverat först 17/4, så jag får tillsvidare använda mitt jacob-konto. Dock ska jag "gå pro" för ca 280:- för 2 år, och då upprepas inte detta problem ;D

Tips: Öppnar ni en tråd där bilderna saknas som ni gärna vill se, kommentera så tråden hamnar överst så fixar jag dit bilderna :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Att det finns två olika storlekar på siffrorna från första början beror på SL:s designkrav. Blå bussar skall ha den större storleken på alla invnr, och röda bussar skall ha den mindre storleken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 mars 2012, 22:50:28 PM
Att det finns två olika storlekar på siffrorna från första början beror på SL:s designkrav. Blå bussar skall ha den större storleken på alla invnr, och röda bussar skall ha den mindre storleken.

Nu kände jag adrenalinet rinna till. Varför sådana dumheter? Det måste väl ändå underlätta för verkstäderna om man hade samma storlek på siffrorna oavsett vad det är för färg på bussen. Resultatet i praktiken blir ju ändå att när de stora siffrorna är slut tar man en liten och vice versa. Och så ser det för j-igt ut.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2012, 22:53:34 PM
Nu kände jag adrenalinet rinna till. Varför sådana dumheter? Det måste väl ändå underlätta för verkstäderna om man hade samma storlek på siffrorna oavsett vad det är för färg på bussen. Resultatet i praktiken blir ju ändå att när de stora siffrorna är slut tar man en liten och vice versa. Och så ser det för j-igt ut.

SL tyckte att deras vanliga siffror på de röda bussarna blev för små och otydliga när de monterades på de blåa bussarna som kom omkring 1998, så man beslutade att de skulle få större siffror. Men av någon anledning skulle de röda bussarna behålla samma storlek på siffrorna som de haft i många år. Och än idag lever dessa krav kvar.

Se bara hur hemskt och reglementsvidrigt det blev när dessa två rödingar råkade få de större siffrorna ovanför dörren, istället för de mindre. Så här kan man ju bara inte köra runt! Eller? ;)

Ersa

Citat från: Rebecca HarkurGin skrivet 31 mars 2012, 20:31:16 PM
Natten till torsdagen denna vecka rättade jag till 7399 på 7396ans bak vid garaget! Fortfarande inte likadan 9a som den andra, men betydligt bättre än den lilla tycker iallafall jag..något lättare att vid snabb titt smälta in med resten av siffrorna, men den skulle varit smalare mer ihoptryckt!

Bra initiativ! :)

Bese001

Någon som vet ödet med de två delar som borde bli 7396 med regnr COF 545?
Alltså 7396:s "framdel" och 7399:s  "bakdel/släp"?  Registreirngsnumret COF 545 är i alla fall inte avställt  :)

Ersa

Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2012, 11:10:16 AM
Alltså 7396:s "framdel" och 7399:s  "bakdel/släp"?  Registreirngsnumret COF 545 är i alla fall inte avställt  :)

7396 (samt bakdelen på 7399) borde återkomma till Norrtälje så snart de bägge delarna är lagade och ihopskruvade.

caa

Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2012, 11:10:16 AM

Volvo höll på att byta ram på 7399s bakdel i veckan när jag var i säffle så det ska nog bli en hel buss till slut.