Huvudmeny

Ny skyltning på 774?

Startat av Jacob, 28 mars 2012, 23:10:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Har inte sett denna förut, har endast sett '774 Expressbuss Uppsala'. Har man ändrat nyligen eller är det bara jag som missat?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Om det är ändrat så har man ändrat väldigt nyligen. Jag körde 774 bara för någon vecka sedan och på min buss stod det Expressbuss Västerås eller Expressbuss Uppsala beroende på vilken riktning man åker i. Men just de här vita fd Swebus Express är lite speciella. Det är möjligt att det kan ha att göra med det.

Men imorgon ska jag köra ett varv på just 774 till Västerås. Kommer avgå 17.20 från Uppsala. Jag ska mig en extra titt på vad det står på skyltarna på den bussen och återkomma här med vad det stod :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 mars 2012, 23:22:22 PM
Om det är ändrat så har man ändrat väldigt nyligen. Jag körde 774 bara för någon vecka sedan och på min buss stod det Expressbuss Västerås eller Expressbuss Uppsala beroende på vilken riktning man åker i. Men just de här vita fd Swebus Express är lite speciella. Det är möjligt att det kan ha att göra med det.

Men imorgon ska jag köra ett varv på just 774 till Västerås. Kommer avgå 17.20 från Uppsala. Jag ska mig en extra titt på vad det står på skyltarna på den bussen och återkomma här med vad det stod :)

Eller så kommer jag och dokumenterar ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Jacob skrivet 28 mars 2012, 23:29:30 PM
Eller så kommer jag och dokumenterar ;)

//Jacob

Du är givetvis välkommen! Och 17.20 är det dagsljus vid den här tiden på året om du nu ville dokumentera bussen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AO

Jag såg en buss med exakt samma skyltning tidigare i veckan:)

KG

Det stämmer att skyltningen nyligen är ändrad. Antagligen för att bättre skilja på 773 och 774 för Västeråsresenärerna. Det säger ju ingenting om att 774 är betydligt långsammare till Västerås när båda skyltar Expressbuss Västerås. Det tar ju trots allt en bra stund extra när man ska in i Enköping med 774.

Niklas Bygdestam

Är hemkommen efter att ha kört ett varv på just 774 och tittat lite extra på skyltningen på bussen jag kört. Jo det stämmer att det numera står Västerås via Enköping och Uppsala via Enköping. Det här bör vara en ändring som skett nyligen. På sätt och vis förstår jag det hela. Tidigare när jag körde 774 hände det att folk frågade om bussen även gick till Enköping. De tog det inte för givet vilket man kan förstå. Sedan kan man fråga sig hur mycket Express 774 är idag? Förut körde man direkt ut på motorvägen när man klarat av Enköping. Då kunde det ändå kännas som en expresslinje trots att man körde igenom Enköping. Men numera måste man tyvärr köra på den gamla vägen via Hummelsta. Så känslan av Express försvann sedan detta infördes. Så idag får man nog säga att det bara är 773 som verkligen är en expressbuss.