Här håller visst bussarna rast[Bild]

Startat av bjalle, 10 oktober 2007, 22:56:20 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bjalle

Undra om bussarna hade rullat i 4½ timme och behövde sin rast enligt Kör och vilotiderna ;D

bjalle

SL har väl en hel del specialavtal med facket?

bjalle

Just det....Nu funka inte hjärnan riktigt...Får skylla på att kvällen börjar bli sen ;D

Men en fråga. Passlängden max 5 timmar..vad menas med det?

HB

Nej SL har inga avtal med facket för SL är inte deras arbetsgivare, utan de är respektive entreprenör som är det (Busslink respektive Swebus). Och dom har kollektivavtal som bland annat innehåller regler som i ovanstående svar.

bjalle

Jo det vet jag men har för mig att det finns särskilda villkor i Bussbranschavtalet för bussförare inom SL trafiken samt även att det fanns nåt speciellt avtal för förare inom SL trafiken

HB

Får rätta Lars lite med att den sk pisspausen, (eller personliga pausen) inte är en lag utan ett regeringsbeslut endast gällande i Stockholm.

bjalle

Citat från: HB skrivet 10 oktober 2007, 23:07:31 PM
Får rätta Lars lite med att den sk pisspausen, (eller personliga pausen) inte är en lag utan ett regeringsbeslut endast gällande i Stockholm.
Står i Bussbranchavtalet också som gäller för hela sverige

HB

Visst finns regeln med där, men då är den ej ett regeringsbeslut utan en del i ett kollektivavtal. Ett kollektivavtal är ju en överenskommelse mellan två eller flera parter (och den kan man ju göra avsteg från om parterna är överens), till skilland mot en lag eller ett regeringsbeslut som man ju mera kan betrakta som en ensidig handling, som man inte kan kringgå etc.

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 23:13:08 PM
Jo men SL är inte avtalspart som Henrik skriver utan resp entreprenör.
I BBA finns särskilda skrivningar rörande bla innerstadstrafik och även det särskilda Stockholmstillägget som är en gammal kvarleva från forntiden.
Pissepausregeln som tillkom efter div krångel är en föreskrift från Arbetsmiljöinspektionen som sedan tagits i ett regeringsbeslut varför det är likställt med Svea Rikes lag, den är alltså INTE dipositiv, tyvärr :-[  Notera att den enbart gäller i Stockholms län

Passlängd kan beskrivas som arbetstidens längd före o efter matrast i en tvåpasstjänst, i en trepasstjänst kan det se lite annorlunda ut eftersom man sällan kan utnyttja 3x5 timmar.

//Lars

OK tackar för de svaren
Nej att det inte är SL som har avtalen det visste jag ju egentligen..Uttryckte mig lite luddigt där

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 23:24:58 PM
Varsågod!

Då har vi förklarat och utrett detta som säkert kan vara till nytta även för andra att veta om, varför det är på ett eller annat sätt.

Den absolut mest begränsande parametern av dem alla är pissepausregeln, inte att den finns där överhuvudtaget utan det att man hårdnackat vägrade att införa den i kollektivavtalet, nu blev det en regeringsfråga varför det inte går att köra 2,31 tex även om det leder till avsevärt bättre lösningar för förarna i många fall.

//Lars

Precis och ute i landet får man fortsätta att "pissa i byxorna" eller ställa sig bakom bussen och låtsas att man lossar gods.

/Christian

Kvarne

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 oktober 2007, 22:56:20 PM

Undra om bussarna hade rullat i 4½ timme och behövde sin rast enligt Kör och vilotiderna ;D

Fin bild! Men hallå! Nu är det dags att göra något åt dessa tråkiga rastgårdar som finns till bussarna.
Bara asfalt och luftkopplingar! Det är dags att bygga lite poleringsmaskiner, träningsredskap och annat till bussarna så de kan ha något att roa sig med på rasterna istället för att bara stå stilla!  ;D :D 8) :P :D ;)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 23:13:08 PM
i en trepasstjänst kan det se lite annorlunda ut eftersom man sällan kan utnyttja 3x5 timmar.

//Lars

Snälla, säg att du menar "i en trepasstjänst kan det se lite annorlunda ut eftersom man sällan vill utnyttja 3x5 timmar." :-\

Nicklas Vasa

Har försökt att läsa kommunals avtal, där finns flera bestämda regler, och sist i stycket står:        "-Avikelse får göras om överenskommelse träffas lokalt" eller något liknande,
Jag får återigen citera en kollega: "- vad ska man ha lagar till, när man kan skriva avtal, för att kring gå lagarna....?"

Nicklas Vasa

Jag menar bara att jag tycker att det är rörigt....