SJ-bussen 0001

Startat av Niklas Bygdestam, 27 mars 2012, 08:58:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Undrar om någon sett SJ-bussen 0001 den senaste tiden? Någon som vet i vilket skick den är i just nu?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 mars 2012, 08:58:50 AM
Undrar om någon sett SJ-bussen 0001 den senaste tiden? Någon som vet i vilket skick den är i just nu?

Har du varit i yttre rymden, Niklas?  :o
Om du följt Sveriges bussforum nr 1 så borde du veta att 0001 ägs av en forumit, Erik T,  sedan flera år!

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 mars 2012, 11:41:28 AM
Har du varit i yttre rymden, Niklas?  :o
Om du följt Sveriges bussforum nr 1 så borde du veta att 0001 ägs av en forumit, Erik T,  sedan flera år!

Ja det vet jag redan. Men det jag funderade på var i vilket skick den är i just nu. Såg den senast för ett par år sedan. Men jag funderade på hur den ser ut idag.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 mars 2012, 11:48:58 AM
Ja det vet jag redan. Men det jag funderade på var i vilket skick den är i just nu. Såg den senast för ett par år sedan. Men jag funderade på hur den ser ut idag.

Erik T är diggare så troligen ser bussen likadan ut idag som sist du såg den. Vad jag vet var det problem att få tag på ett grenrör. Det gamla är sprucket. Men Erik T får berätta själv om det.

Erik Tannerbring

Stämmer bra Björn, ungefär samma skick förutom att taket ska få ny färg och lite övriga lackförbättringar i fronten. Grenröret är fortfarande problem men jag har svetsat det så det går att besiktiga i år. Inget som kommer att hålla så jag fortsätter jakten på grenrör. Lite nya luftledningar och renovering av dieseltanken har jag gjort nu under vintern.

Jag får passa på att tacka Jan G och Peter Ö som hjälper mig att leta grenrör!

Lars-Håkan_E

Det är ganska enkelt att låta nytillverka ett grenrör, eller kanske några stycken för att få ner styckekostnaden.

1500-2000:- om du har ett att utgå från och om man gör några stycken.

Erik Tannerbring

Vart hittar man någon som gjuter nya? Tacksam för tipps..
Problemet är att buss och lastbil har olika grenrör till TD67c. Så att hitta ett begagnat är nästan omöjligt.

Lars-Håkan_E

Samma motor fanns även i Vägskrapor, hittar du någon sådan så.... Kronan hade ett antal t.ex, och även motorer till flygfältsslungor är möjliga, dock är det nog svårt att få tag i en utan att köpa en hel motor.

Att gjuta ett nytt rör är hyfsat komplicerat, då behöver du en mall att utgå från (såga itu det gamla röret) och hitta ett litet gjuteri villiga att göra en liten serie.

Däremot bör varje bonntrimmare av Volvo i närheten kunna svetsa dig ett grenrör av svartstålsrör om du gör en skiss.

Erik Tannerbring

Vägskrapor och lastbilar har inte samma rör som till buss. Anledningen är att turbon är monterad på röret så det ska få plats under motorkåpan i bussarna.
Jag vill ha originalet så det är gjutet rör som gäller. Någon stans hittar man det säkert men var??

Lars-Håkan_E

Slungorna ska ha precis samma motor som bussarna, i a f vad "gamla" FMV påstår, kolla upp det.

Annars är det väl funktionen som är viktigast i detta fall, bättre med en rullande buss även om grenröret är "eftermarknads" än att den är stillastående för en sådan skitsak, även gamla bussar mår ju bäst av att rulla.

Med tanke på hur många orginalbussar som "förstörts" med fel inredning och lackering landet runt så tycker jag nog att grenröret måste vara ett väl godkänt avsteg från orginal.

Dessa motorer har ju i de flesta fall gjort sitt o skrotats, efterfrågan på 150 hk Viking Turbo i bussversion var knappast lysande på skrotarna.

Björn Forslund

Prova med Håkan_E:s första förslag om nygjutning av röret. Tror det stod om en firma som hjälpte Niklas med Futurlinern att gjutna grejer i något av de senaste Classic Motor. Kan kanske vara en ide att höra med denna firma om de kan hjälpa till?

Erik Tannerbring

Tack. Det ska kollas..
Mycket gamla motorer har tydligen exporterats till länder som använder dom till elverk och vattenpumpar. Höga skrotpriser har ju rensat bort mycket med. Den tillfälliga lagningen kanske håller under denna sommar med lite tur. Jag kollade på min andra B715 och där ser man att främre halvan på röret är utbytt.

Lars-Håkan_E

Om du borrar på varje sida om sprickan så att det inte kan spricka vidare och TIG svetsar så kan det hålla ett tag.

Men med tanke på vad bussen bör vara värd så skulle jag rösta på ett nytillverkat rör i slutänden, att leta på skrotar kostar ju också tid o pengar när det gäller en sådan här udda del och risken att det "nya" röret också ger upp efter ett kort tag, det är ju lika gammalt även det.

Erik Tannerbring

Hoppas det håller, blev långsam avkylning och svetsfogen ser bra ut. Var under kulturnatten 2010 som hon fick jobba och den lilla sprickan som redan fanns blev större då. Den stora turbon och varvandet av denna "moped" är inte så hälsosamt för grenröret. Lagningen håller säkert för lugn körning iaf under detta år.
Grenröret är ju tvådelat så det är främre halvan som brukar ta stryk.