Säffle turistbuss

Startat av Peter Öden, 25 mars 2012, 10:26:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild är hämtad från Luleå 1976. Volvo B 58-60 Säffle från 1970.

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Trevlig vagn. Tillhörde på bilden Elof Carlssons Åkeri i Örarna(nuvarande Brändöbussen), senare fanns den hos Alviks Trafik.

Niklas Bygdestam

Linjebuss hade också en del Säffle turistbussar som såg ut så här. Jag tycker att de är riktigt snygga. Lite tycker jag att de har lånat drag av van Hool Vistadome. Som en sorts "hybrid" mellan dåtida Säffle och Vistadome :D

Tyvärr finns det väl ingen sådan Säffle turistbuss i livet idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Inte som buss nej, däremot i ombyggt skick

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 20:33:54 PM
Inte som buss nej, däremot i ombyggt skick

En kompis har en sådan som husbuss. Fd Linjebuss men Scania BF76 chassie.

Niklas Bygdestam

Jag tror att de här var de sista turistbussarna som Säffle byggde på flera år. Sedan gjorde de visst något försök igen i slutet på 1980-talet eller om det var i början på 1990-talet men där blev det visst bara någon enstaka eller möjligen ett par bussar som byggdes.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Så sent som 1995 byggde Säffle en kaross på Volvo B 12-chassie, var detta kanske ytterligare ett försök att bygga en "turistbuss" ?
Bussen, Swebus 3549 var vid leveransen lackerad i Wasatrafiksfärgsättning men kom efter ett antal år att lackas om i vanliga
Swebusfärgerna. Den hade dessutom sluttande framparti med dest.skylt invändigt i fram !

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Vart gick 3549, jag såg en buss som påminde om den i Gävle som gick som skolbuss hos Swebus?
Är jag helt ute och cyklar?

mvh Stefan P

j-a

Citat från: Stefan P skrivet 26 mars 2012, 18:02:43 PM
Hej

Vart gick 3549, jag såg en buss som påminde om den i Gävle som gick som skolbuss hos Swebus?
Är jag helt ute och cyklar?

mvh Stefan P
3549 gick sista åren i Gävle :)