Bussar i Färgelanda 1974

Startat av Mats Karlsson, 24 mars 2012, 11:29:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Här kommer några färgbilder från min gamla 6x6 ADOX bälgkamera. De är tagna i Dalslandsmetropolen Färgelanda sommaren 1974.

Wilhelmsson & Johanssons Scania BR85S-48 med VBK-kaross från 1973 (chassinr 542178, karossnr 4276) vid busstationen i Färgelanda i väntan på avgång mot Hedekas. Vid ratten delägaren Curt Johansson.

Wilhelmsson & Johanssons Scania-Vabis B7159 med SKV-kaross från 1955 (chassinr 170340, karossnr 3594) vid mejeriplanen i Färgelanda. Vid ratten delägaren Curt Johansson. Bussen köptes begagnad från Uddevalla Omnibustrafik 1972 och skrotades 1975.

SJ buss nr 1430 vid busstationen i Färgelanda i väntan på avgång mot Uddevalla på linje 7 Bäckefors-Uddevalla. Det ser ut att vara föraren Ebbe bakom ratten. Jag har visat bilden tidigare, men nu har jag skannat den direkt från negativet, varför färgerna har blivit bättre.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 mars 2012, 11:29:10 AM
Här kommer några färgbilder från min gamla 6x6 ADOX bälgkamera. De är tagna i Dalslandsmetropolen Färgelanda sommaren 1974.

Jag har visat bilden tidigare, men nu har jag skannat den direkt från negativet, varför färgerna har blivit bättre.

Jag antar det är Kodacolor-X som jag tycker du fått väldigt bra inskannat.

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 25 mars 2012, 08:53:04 AM
Jag antar det är Kodacolor-X som jag tycker du fått väldigt bra inskannat.

/Gunnar
Stämmer precis! Det står Koda-Color X i mina gamla anteckningar. Skannern är dock en 7-8 år gammal, jättebillig HP flatbäddsskanner som jag endast använder som negativskanner, eftersom den inte fungerar så bra för vanlig A4-skanning. Den är dock kinkig med negativen också och ger ibland helt felaktiga färger som sedan inte går att rätta till i Photoshop.