Busschaufför och Trafikverket överens:"Vägen är utsliten"

Startat av Susanne, 24 mars 2012, 09:48:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Det är många i detta landet som inte fattar hur illa ute sveriges ekonomi är. Nu får man ju inte prata politik i detta forumet så jag kan inte utvecka det mer än så...

Wetjo

Tja, vägen är vår arbetsplats bussen är vårt redskap...
Är det fara för liv och hälsa får man läsa arbetsmiljölagen.
Skyddstopp är ett alternativ. Reviderad tidtabell ett annat.
Finns säkert andra lösningar som är bättre, men det gäller att någon tar tag i det hela.

JDS

Kör lite långsammare då. Skulle du hålla 50 överallt där det är 50 i Stockholm så skulle du nog ramla ut genom fönstret innan du var framme...

Ersa

Citat från: LTZ.sePeter Wikström kör för Länstrafiken som har köpt in relativt nya bussar.

Man kör tydligen i egen regi nu, som i Västmanland... ::)
Nå, där ser man hur ett ny "länslack" i vitt, svart och rött kan lura även länets journalister.

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 24 mars 2012, 09:48:49 AM
Ja det är väll ingen nyhet egentligen att vägarna i norr ligger under standard.

Men nu är det ju inte vilken grusväg som helst, utan en väg som nyligen klassades om till Europaväg. Att den får förfalla är en nyhet värd att rapportera om. Förr i tiden var dåvarande riksväg 88 (sedermera riksväg 45) inte i direkt dåligt skick när man körde från Östersund till Dorotea. Senast jag körde där var en vårdag bara för några få år sedan, och då var vägen i riktigt fint skick.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2012, 00:45:02 AM
Men nu är det ju inte vilken grusväg som helst, utan en väg som nyligen klassades om till Europaväg. Att den får förfalla är en nyhet värd att rapportera om. Förr i tiden var dåvarande riksväg 88 (sedermera riksväg 45) inte i direkt dåligt skick när man körde från Östersund till Dorotea. Senast jag körde där var en vårdag bara för några få år sedan, och då var vägen i riktigt fint skick.

Frågan är bara hur allvarligt man tog det där med att klassa vägen som Europaväg? Jag vet att det var en kampanj som hade pågått i några år att riksväg 45 skulle bli E45. Först ville de "lappa ihop" ett flertal vägnummer till ett enda vägnummer och då blev det riksväg 45. Därefter fördes kampanjer om att få klassa om den till Europaväg. Det var orterna längs med sträckan som menade att en Europaväg lättare skulle dra till sig turister. Men vad jag förstått skulle inte omklassningen till Europaväg innebära någon förändring i vägunderhåll. Någonstans har jag till och med läst att man snarare skulle få ha en garanti att slippa öka underhållet av vägen eller förbättra vägstandarden genom att vägen blev Europaväg. Alltså att vägen bara skulle vara just Europaväg till namn och skyltning, men inte till underhåll eller vägstandard.

Det kan kanske vara en del av förklaringen att E45 är så dålig som den är på vissa delar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.