På Nobelplatsen 1964

Startat av Bengt H, 23 mars 2012, 21:41:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Sommaren 1964 hette bussen som gick mellan Drottningtorget och Lunden i Göteborg linje 40. Nobelplatsen var den yttre ändhållplatsen och där fångade jag denna B34:a, en Volvo B658x3/ASJ. Senare när det blev högertrafik bytte linjen nummer till 60 och den förlängdes en hållplats till Redbergsplatsen.

Gunnar D

Fantastiskt! Tror aldrig jag sett 40-bussen vid Nobelplatsen på bild. Kan inte riktigt orientera mig, är korvkiosken i samma läge som under 70-talet?

/Gunnar

matti

Det var roligt att få se en bild från 1964.
Jag fått tag på en Turistkarta över Göteborg,just från 1964.
Vet någon någonting om linje 57,från Olskrokstorget via Gustavsplatsen till Fräntorp,den är ritat på kartan,MEN finns inte med på linjeförteckningen.
Istället har man i linjeförteckningen linje 37 från Fräntorp-Gustavsplatsen-Redbergsplatsen-Nobelplatsen till Kärralund,men den finns inte med på kartan ?

Man har nytta av kartan när man får se så här fina bilder ! :)

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2012, 22:28:37 PM
Fantastiskt! Tror aldrig jag sett 40-bussen vid Nobelplatsen på bild. Kan inte riktigt orientera mig, är korvkiosken i samma läge som under 70-talet?

/Gunnar

Jag är lite tveksam, det har ju gått några år, men jag tror att bussen står parallellt med Danska vägen med nosen riktad mot S:t Sigfrids plan. Finns det någon med bättre lokalkännedom och/eller kom-ihåg?

matti

Bussens nos pekar mot Danska Vägen och Sibylla kiosken är mot Redbergsplatsen. Senast såldes det Kebab på det här stället. ;D

Bengt H

Citat från: Matti skrivet 23 mars 2012, 23:06:31 PM
Bussens nos pekar mot Danska Vägen och Sibylla kiosken är mot Redbergsplatsen. Senast såldes det Kebab på det här stället. ;D

Så kanske det är. Då ska bussen när den startar snurra runt och gå mot motsatt håll och sedan snett upp till höger på Nobelgatan. Fast, vad är det för hus som syns till vänster om bussen, bakom telefonkiosken och korvkiosken?

matti

Jag tror att huset är bortrivet för länge sen,pga att jag kommer inte ihåg den.Idag finns på den platsen parkeringsplats.
Korvan minns jag väl.
Platsen är korsningen Danska vägen och Nobelgatan.
Jag har en karta från 1968,kartan anger trafiksystemets uppläggning i högertrafik.På kartan har man ritat Nobelplatsen så,som jag har beskrivit.

MEN jag kan ha fel,men jag får inte kartorna att stämma till andra sidan av Danska Vägen.På dagtid var där parkeringsförbud,enligt kartan.

Bengt H

Citat från: Matti skrivet 23 mars 2012, 23:57:05 PM
Jag tror att huset är bortrivet för länge sen,pga att jag kommer inte ihåg den.Idag finns på den platsen parkeringsplats.
Korvan minns jag väl.
Platsen är korsningen Danska vägen och Nobelgatan.
Jag har en karta från 1968,kartan anger trafiksystemets uppläggning i högertrafik.På kartan har man ritat Nobelplatsen så,som jag har beskrivit.

MEN jag kan ha fel,men jag får inte kartorna att stämma till andra sidan av Danska Vägen.På dagtid var där parkeringsförbud,enligt kartan.

Din beskrivning stämmer med vad jag nu när jag tänker efter minns hur bussen vände där i vänstertrafik. Det var bara det att jag inte fick ihop det med husen till vänster. Men, som sagt, jag håller på det du säger: Nosen mot Danska vägen!

Gunnar D

Citat från: Matti skrivet 23 mars 2012, 23:06:31 PM

Efter lite referenssökning håller jag med. Då är det Östra begravnplatsen i bakgrunden.
Spännande med identifieringsarbete!

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Matti skrivet 23 mars 2012, 22:36:50 PM
Det var roligt att få se en bild från 1964.
Jag fått tag på en Turistkarta över Göteborg,just från 1964.
Vet någon någonting om linje 57,från Olskrokstorget via Gustavsplatsen till Fräntorp,den är ritat på kartan,MEN finns inte med på linjeförteckningen.
Istället har man i linjeförteckningen linje 37 från Fräntorp-Gustavsplatsen-Redbergsplatsen-Nobelplatsen till Kärralund,men den finns inte med på kartan ?

Man har nytta av kartan när man får se så här fina bilder ! :)
Jag har en karta från 1967 och där finns linje 57 med i förteckningen, precis som den är utritad på kartan. Nr 37 finns varken i förteckningen eller på kartan.
I förteckningen finns även med hur linjenumren kommer att ändras till högertrafiken och där sägs nr 40 bli omdöpt till 61, medan nr 50 Vågmästarplatsen-Brunnsbo-Backadalen sägs ta över nr 40.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 mars 2012, 18:55:19 PM
Jag har en karta från 1967 och där finns linje 57 med i förteckningen, precis som den är utritad på kartan. Nr 37 finns varken i förteckningen eller på kartan.
I förteckningen finns även med hur linjenumren kommer att ändras till högertrafiken och där sägs nr 40 bli omdöpt till 61, medan nr 50 Vågmästarplatsen-Brunnsbo-Backadalen sägs ta över nr 40.

Linje 37 var väl föregångaren till linje 57, finns med på min karta från 1958. Linje 40 blev linje 60, inte 61 vid Dagen H. Linje 39 blev istället linje 61.

/Gunnar

matti

Stort TACK för all info !
Det skall jag notera upp.
Kan Gunnar möjligen berätta för mig hur L.37 körde enligt din karta från Nobelplatsen till Kärralund.
Det har jag undrat länge .

Matti  :)

Gunnar D

Citat från: Matti skrivet 24 mars 2012, 21:18:46 PM
Kan Gunnar möjligen berätta för mig hur L.37 körde enligt din karta från Nobelplatsen till Kärralund.
Det har jag undrat länge .

Matti  :)

Enl karta 1958 gick linje 37: Partillev/Fräntorpsg- Partillev-Ånäsv-Redbergspl-Danska V-Nobelg-Ulfsparreg-Kärralundsg-Kärralundsg/Welanderg

/Gunnar

Mats Karlsson

Så här såg B34 nr 236 ut 1978, 14 år efter att Bengt tog bilden på Nobelplatsen:

matti

Tack Gunnar !

CitatEnl karta 1958 gick linje 37: Partillev/Fräntorpsg- Partillev-Ånäsv-Redbergspl-Danska V-Nobelg-Ulfsparreg-Kärralundsg-Kärralundsg/Welanderg

Matti