En doldis

Startat av Mr G, 23 mars 2012, 19:47:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Dold bakom träden står en buss och väntar. Jag tror jag vet var bilden är tagen nånstans, men jag har ingen aning om vilket bussbolag vagnen tillhör, eller vart bussen kan vara på väg. Bör vara plåtat 1970.
吉先生

Silo

Bussen är från Lundborgs omnibustrafik i Katrineholm.
/TS

Mats Karlsson

Detta är väl prototypen CR76L från 1967. Den köptes ju av Lundborgs. Reg.nr D634 / FNM264 och chassinr 540744. Ursprungligen var den SJ-målad.

Mr G

Ja bilden bör vara tagen i Flen, så bolaget är säkert Lundborgs då. Ser ut som om det kan vara skyltat 710 i bakkrukan.
吉先生

Mats Karlsson

Det står väl Lundborgs på ena bagageluckan dessutom!

Silo

Just det, Flen är det. Kunde inte komma på vad bakgrunden var, fast jag så väl känner igen den. Det är en bit av Flens stadshus intill järnvägsstationen vi ser. Linjenummer i 700-serien fanns inte i Sörmland på den tiden, linjen mellan Katrineholm och Flen m.m. hette 10. Verje bolag hade egen nummerserie ända tills SLT bildades. Tresiffriga linjenummer infördes succescivt under senare delen av 90-talet, då trafiken börjat anbudsupphnadlas och huvudmannen heter Länstrafiken Sörmland.
/TS

Peter Öden

Hej !

Det var väl den bussen som ursprungligen hade SJ-buss lack och "Arlandastolar" ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 25 mars 2012, 11:26:22 AM
Hej !

Det var väl den bussen som ursprungligen hade SJ-buss lack och "Arlandastolar" ?

Mvh Peter Ö
Stämmer!

1896

Så SJ hade en CR76 ändå ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2012, 19:08:17 PM
Så SJ hade en CR76 ändå ?  ???
Nej, SJ hade ingen CR76L, men Scania-Vabis hade låtit lackera sin prototyp i SJ:s färger för att locka dem att lägga beställningar. Så skedde också, men när serievagnarna började levereras till SJ hade namnändring skett till CR110L. Scania lät sedan sälja prototypen till Lundborgs.

1896

Den kända Tekno modellen av Scania CR76 i stadsbussutförande, vilken buss var förebilden till den ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2012, 23:17:29 PM
Den kända Tekno modellen av Scania CR76 i stadsbussutförande, vilken buss var förebilden till den ?  ???
Det var nog ingen speciell. Den fanns att få i lite olika färger.