CR 76 i Gävle

Startat av Peter Öden, 23 mars 2012, 17:24:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Veckans sista bild är hämtad på hemmaplan.
Sedan man tog bort den blå mittranden blev bussarna inte så tilltalande.
Just denna buss. nr. 10 var en av de sista CR 76:orna som gick i trafik i början på 80-talet.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Den ser fräsch ut, denna härliga CR76! Synd bara att den har fått runda strålkastare. 

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 mars 2012, 17:29:32 PM
Den ser fräsch ut, denna härliga CR76! Synd bara att den har fått runda strålkastare.

Håller med! Härlig buss! Men givetvis hade det varit ännu finare med ovala strålkastare från Hella :D

Fast en snygg lösning är också den man gjorde i bland annat Uppsala, dvs att byta ut de ovala strålkastarna mot dubbla runda med en gemensam kromad sarg.

Men oavsett strålkastare, Scania CR 76 är bara underbara bussar. Jag tröttnar aldrig på dessa. Och den här bussen verkar ha varit i fint skick när bilden togs :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

De ovala var snygga med gav dåligt ljus. Har ett par sådana nya liggande som vi tänkte sätt på Vaxholms -Säfflen 7996 om den någonsin kommer i ordning igen.
De där dubbla med kromad sarg, var de originalmonterade eller ersatte de ovala?
Har sett bilder på relativt nya bussar med dubbla lyktor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 mars 2012, 11:51:23 AM
De ovala var snygga med gav dåligt ljus. Har ett par sådana nya liggande som vi tänkte sätt på Vaxholms -Säfflen 7996 om den någonsin kommer i ordning igen.
De där dubbla med kromad sarg, var de originalmonterade eller ersatte de ovala?
Har sett bilder på relativt nya bussar med dubbla lyktor.

I Uppsala vet jag att samtliga Scania CR 76 och åtminstone de tidigare CR 110 levererades med ovala strålkastare från Hella. De ersattes senare med de dubbla runda med gemensam kromad sarg. Så ta en titt på den härliga CR 76:an som vi har i Uppsala nr 212 så har den idag dubbla runda med gemensam kromad sarg, men dessa är alltså inte original.

Det jag är lite osäker på är hur det var med de nyaste CR 110 och tidiga CR 111 i Uppsala. De allra första CR 111 i Uppsala fick den äldre fronten som är byggd för just ovala strålkastare från Hella. Men det jag är lite osäker på är om de verkligen haft dessa strålkastare alldeles i början, eller om de levererades med dubbla runda direkt från Scania, dvs att man specialbeställde med dessa strålkastare. Senare CR 111:or i Uppsala hade givetvis de enkla runda strålkastarna.

Jag känner i alla fall en del förare här i Uppsala som har upplevt de ursprungliga ovala strålkastarna. De säger att de var helt värdelösa och lyste så gott som ingenting. Därför finns det inga planer på att ta bort de dubbla runda med gemensam kromad sarg på 212 och ersätta med de ovala. Dessutom ser ju de dubbla runda nästan lika snygga ut som de ovala.

Men jag vet inte hur många det var förutom just Uppsala som bytte till dubbla runda med gemensam kromad sarg. De flesta andra verkar ha gjort som man gjorde i bland annat Gävle, dvs bytt till enkla runda som man kan se på bilden. SJ-buss gjorde så bland annat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kent T

Appropå den bevarade 212:an, hur kommer sig det att den har vit ratt? Hade inte alla CR76:or svart ratt?

Mattias

Citat från: Kent T skrivet 03 april 2012, 20:40:37 PM
Appropå den bevarade 212:an, hur kommer sig det att den har vit ratt? Hade inte alla CR76:or svart ratt?

Hej.

Som utrönts förr, så var vit alt. svart ratt valbart av respektive köpare och bolag.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Kent T

Okej, har nog missat den diskutionen! Anledningen till min fråga var att jag nog personligen aldrig sett en CR 76 med vit ratt tidigare.

Björn Forslund

Citat från: Mattias skrivet 03 april 2012, 23:28:40 PM
Hej.

Som utrönts förr, så var vit alt. svart ratt valbart av respektive köpare och bolag.

//M

Det fanns väl även grå rattar vid denna tid?

Mats Karlsson

Jag vill minnas att de grå rattarna kom 1968 när 56- och 76-serierna blev 80- resp 110-serierna. Jag har kört B80 och CR110L med grå rattar.

Mattias

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 april 2012, 10:39:03 AM
Jag vill minnas att de grå rattarna kom 1968 när 56- och 76-serierna blev 80- resp 110-serierna. Jag har kört B80 och CR110L med grå rattar.

Du minns helt korrekt Mats.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Den vita ratten på vår Scania CR76 i Uppsala uppskattas har jag märkt. När jag kör den på sommaren har det ibland hänt att passagerare som åkt med i bussen faktiskt kommenterat just den vita ratten och tycker att det är fint. Hade det varit svart ratt på bussen tror jag inte att folk hade kommenterat detta. Det ser väl helt enkelt läckrare ut idag med en vit ratt på en äldre buss :D