Huvudmeny

UL and Xtrafik

Startat av Citybus, 21 mars 2012, 22:04:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citybus

I have now added more photos to the Upplands collection from a visit on Monday

http://citybus.piwigo.com/index?/category/30-sweden_uppland_2012

There was a bit of a flurry of snow during the morning . . .

http://citybus.piwigo.com/picture?/5538/category/30-sweden_uppland_2012


Also more photos added to the Gävleborg collection following todays trip to Gävle, Bollnäs, Söderhamn and Hudiksvall

http://citybus.piwigo.com/index?/category/32-sweden_gavleborg_2012


Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

hisen12

#1
Fin bilder / Nice pics.

Lite offtopic, men vet någon varför 8900 körs på t,ex 100 linjen?
Är det inte bättre om de går på stadslinjerna som den ska göra, det blir väldigt trångt med lilla 165 på 2/3.an under "rusningen"

MrH

Citat från: Citybus skrivet 21 mars 2012, 22:04:18 PM

Also more photos added to the Gävleborg collection following todays trip to Gävle, Bollnäs, Söderhamn and Hudiksvall

http://citybus.piwigo.com/index?/category/32-sweden_gavleborg_2012


Well, so it was you standing there with a camera this afternoon!  :)

You did got a nice shot on 354 as a "stand in bus" on line 100. This bus is usually not to be seen on this line due to the yellow "city paint".
Congratulations to caught the situation on picture!

/MrH

MrH

Citat från: JB92 skrivet 21 mars 2012, 22:37:37 PM
Fin bilder / Nice pics.

Lite offtopic, men vet någon varför 8900 körs på t,ex 100 linjen?
Är det inte bättre om de går på stadslinjerna som den ska göra, det blir väldigt trångt med lilla 165 på 2/3.an under "rusningen"

Naturligtvis ska den gå på stadslinjerna som det är tänkt men ibland får man improvisera och för dagen hade vi inga reserver att tillgå.
Både 353 och 354 har varit inne på service m.m i Söderhamn och Edsbyn och det gäller att använda bussarna så effektivt det går. Om vår mekaniker t.ex ska serva en buss på verkstaden i Edsbyn så får den gå i ett omlopp på linje 100 för att servas där under ett eller flera uppehåll (istället för att tomköras dit). Nu blev det fler sådana tillfällen senaste veckan. 354 har ju trepunktsbälten och gardiner och passar därför bra som vikarie på linje 100 och "lilla 165" passar utmärkt som reservbuss på en stadslinje med max 20 minuters trafikeringstid på varje tur.

/MrH

hisen12

Citat från: MrH skrivet 21 mars 2012, 22:52:08 PM
Naturligtvis ska den gå på stadslinjerna som det är tänkt men ibland får man improvisera och för dagen hade vi inga reserver att tillgå.
Både 353 och 354 har varit inne på service m.m i Söderhamn och Edsbyn och det gäller att använda bussarna så effektivt det går. Om vår mekaniker t.ex ska serva en buss på verkstaden i Edsbyn så får den gå i ett omlopp på linje 100 för att servas där under ett eller flera uppehåll (istället för att tomköras dit). Nu blev det fler sådana tillfällen senaste veckan. 354 har ju trepunktsbälten och gardiner och passar därför bra som vikarie på linje 100 och "lilla 165" passar utmärkt som reservbuss på en stadslinje med max 20 minuters trafikeringstid på varje tur.

/MrH

Jo, förstog nästan att de hade något med verkstäder och service att göra, men har också sett någon av de gula 8900 rullat på 70, men det har väl också med att det kanske inte finns några reserver.

Citybus

353 and 354 seem reasonably suitable for line 100. The interior is regional rather than city.

A little less suitable seems to be coaches on line 115 in Uppsala

http://citybus.piwigo.com/picture?/5582/category/30-sweden_uppland_2012
http://citybus.piwigo.com/picture?/5583/category/30-sweden_uppland_2012

Does this happen regularly?
Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

Jacob

Citat från: Citybus skrivet 21 mars 2012, 23:01:21 PM
353 and 354 seem reasonably suitable for line 100. The interior is regional rather than city.

A little less suitable seems to be coaches on line 115 in Uppsala

http://citybus.piwigo.com/picture?/5582/category/30-sweden_uppland_2012
http://citybus.piwigo.com/picture?/5583/category/30-sweden_uppland_2012

Does this happen regularly?

No, 701 and 705 (especially 701) should not be driving in city traffic. 701 is a bus for ordering and 705 runs on the lines sometimes, mostly 28 and 111. 115 is a line that should be adapted for the disabled, which means that the buses are supposed to have low floor and ramps for wheelchairs. The only buses with wheelchair ramps in Uppsala are the MAN Lion's City:



//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Citybus skrivet 21 mars 2012, 23:01:21 PM
353 and 354 seem reasonably suitable for line 100. The interior is regional rather than city.

A little less suitable seems to be coaches on line 115 in Uppsala

http://citybus.piwigo.com/picture?/5582/category/30-sweden_uppland_2012
http://citybus.piwigo.com/picture?/5583/category/30-sweden_uppland_2012

Does this happen regularly?

  Our Trendlinder did we have for schoolbus and short chartertrips. In the afternoon when sometime we needed help in the traffic we used these for lineservice but not so offen.

  Bus fleetnr 704 and 705 runs only on line 21, 28, 110, 111, 115 and 127. But these 2 are sold and will go away very soon.

  //Niclas



 

Jacob

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 23:18:39 PM
Bus fleetnr 704 and 705 runs only on line 21, 28, 110, 111, 115 and 127. But these 2 are sold and will go away very soon.

Är inte detta lite dumt med tanke på att dessa linjer ska vara handikappanpassade? Visst kan man ha kort om bussar och är tvungen att sätta in tillfälligt men då är det ju en annan sak. Men man kanske inte kör med DABarna där under normala förhållanden?

(de passar ju förvisso bra på 110 och 115, men någon har ju bestämt att dessa linjer ska vara handikappanpassade) ;)

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 21 mars 2012, 23:23:38 PM
Är inte detta lite dumt med tanke på att dessa linjer ska vara handikappanpassade? Visst kan man ha kort om bussar och är tvungen att sätta in tillfälligt men då är det ju en annan sak. Men man kanske inte kör med DABarna där under normala förhållanden?

(de passar ju förvisso bra på 110 och 115, men någon har ju bestämt att dessa linjer ska vara handikappanpassade) ;)

//Jacob

  Jo, men ändå så rullar dom där ibland pga buss-brist.

  Det är ju samma problem när man sätter ut en Omni-led på 110, 111 o 115 som bara går i 70 km/h på 90-väg.

  //Niclas