Capitol-frossa 1974

Startat av Mats Karlsson, 21 mars 2012, 18:54:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Får jag fresta med lite Capitol-frossa från 1974. Då fanns fortfarande en del Capitoler kvar i trafik. Nedan bilder visar bussar från Kållered, Uddevalla och Jönköping.

Snygg parkerade bussar vid Uddevalla Omnibustrafiks garage på Kuröd. Från vänster en CF110L från 1968 och sedan de två Capitoler som överlede omställningen till Högertrafik. De är C70/3 från 1958 resp 1957. Den vänstra har fått den nya större vindrutan som senare kom på C75 och CF75. Det kan kanske ha rött sig om en provbuss(?) från Scania. Båda Capitolerna byggdes om till högertrafik av bussföretagets duktige verkstadsman. På så sätt sparade man pengar.

Dito som bilden ovanför.

Kålleredsbussarnas enda Capitolbuss, en C70/3 från 1958, hade inv.nr 1 och dörrplacering 1-0-0. Här används den som utflyktsbuss vid Extravaganza Väst.

Dito som bilden ovanför.

Uddevalla Omnibustrafiks FHM234 vid busstationen på Kungstorget.

Närmast i bild står Uddevalla Omnibustrafiks GCR031 vid busstationen på Kungstorget. Längst ned står en Volvo B715/VBK från 1964, sedan en CR111M från 1973 och därefter en CR110M från 1968. Klockan var 11:20 den 28 aug 1974 när jag knäppte bilden. Jag vet inte vart Volvo-bussen skulle gå, men de andra tre skulle strax avgå på linje 3 till Dalaberg, linje 1 till Äsperöd och linje 4 till Kuröd.

Jönköpings Kommuntrafiks Capitol-buss nr 34, en C70/3 från 1958. Den är faktiskt 6 chassinr nyare än Uddevalla-bussen GCR031 som fick den nya, höga vindrutan. Tyvärr fick jag inte med hela bussen eftersom min negativskanner inte ville skanna bilden på "rätt håll". Exponeringen blev då helt fel. Därför fick jag vrida bilden 90 grader. Genom att negativet är 6x6 cm och skannern avsedd för småbildsformat, så blev bussen alltså beskuren med automatik. Synd.

Slutligen Uddevalla Omnibustrafiks GCR031 som lastar på linje 1 till Skogslyckan längst ned på Kungsgatan i Uddevalla i slutet av 1974. Bakom skymtar en CF76 från 1964 med reg.nr FHN032.

Om någon undrar varför jag inte använder inv.nr på Uddevalla-bussarna så finns det en enkel förklaring. Sådana infördes inte förrän fem år senare, nämligen 1979.

Stefan P

Hej

Tack för trevliga och fina bilder, nu går det lättare arbeta i  tre dagar. Vilken nostalgi....

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Låter trevligt, och hade Du fått provköra dessa Capitoler så skulle Du nog orka jobba tre år i sträck utan veckovila!

Gunnar D

Mycket fin sammanställning! GCR031 är särskilt sevärd, hur länge var den i trafik? Kålleredcapitolen har jag ju provkört och det är jag tacksam för.

/Gunnar

MrH

Wow. Mats, vilken fotosamling du sitter på! All respekt.
Capitolen var en drömbuss för mig när jag var liten. Den är nästan osannolik, som om jag drömt att den modellen funnits. Åkte, och såg den,  ibland som liten på sjuttiotalet. Men den hann försvinna innan jag blev stor nog.

Intressant att se att den vita trekantsmålningen i fronten går igen oavsett länsfärg!  :D

/MrH

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 21 mars 2012, 20:22:57 PM
Mycket fin sammanställning! GCR031 är särskilt sevärd, hur länge var den i trafik? Kålleredcapitolen har jag ju provkört och det är jag tacksam för.

/Gunnar
GCR031 såldes 1975-08-18 till Uddevallavarvet, där den sedan rullade ett tag som personalbuss, gulmålad med internnr 3793-90. 1976-04-21 krockade den inne på varvsområdet, men reparerades.
FHM234 fick motorhaveri våren 1976 och ställdes då av. 1976-06-30 såldes den till Uddevallavarvet som personalbuss med nr 3793-91, varvid motorn renoverades.

Björn Forslund

Härliga bilder!
SvOf har jönköpingscapitolen 24, likadan som den på Mats beskurna bild.
C70-Capitolerna i jönköping hade även de snibb i ursprunglig målning, nederdelen var ljust blå medan överdel och snibb var i någon silvergrå nyans.

yngrot

Underbara bilder  verkligen trevligt se dessa fina vagnar . Särskilt Kållereds capitolen  tyvärr var den borta när jag börja köra där .. Tydlig destskylt det var på den.  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina