Huvudmeny

GUB

Startat av ch buss, 21 mars 2012, 14:46:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2012, 23:57:07 PM
Jag tycker att Niklas Bygdestam framförde väldigt logiska argument till varför man fortsätter föredra MAN. Det finns ju ingen svensk, polsk (eller svensk/polsk) tillverkare som kan matcha MAN med låggolvsstadsbussar vad gäller förarkomfort, körkänsla, vinteregenskaper, långsiktig ekonomi/eftermarknad samt gasdrift.

Scania slutade ju att tillverka bra stadsbussar när man lade ner MaxCin, och vad gäller Säffle-popnit så har deras låggolvade gasdrivna bakmotor-ledvagnar länge lyst med sin frånvaro. För sidmotor är ju inte ett alternativ i stadstrafik.

Nja. För min del så är MAN långt ifrån den förarkomfort och körkänsla som Scania och Volvo har. Jag tycker våra Scanior är 1000ggr härligare att köra än våra MAN och Neoplan.
Med tanke på hur ofta våra MAN står på verkstad eller har olika felmeddelanden vilket gör bussen otroligt slö så är det inte konstigt att GUB kräver bra garantier.

Håller inte med er om att MAN är bra bussar. Inte stadsbussarna iaf.

lil-sis

Kvalitet, förarkomfort och köregenskaper?

Alltså... Nej.

Långsiktig ekonomi? Med hela displayen full av felmeddelanden? Första EDC-felet på de allra nyaste bussarna dök upp förra veckan, de har inte ens gått 3000mil!

J0han

Ja tror dom på verkstaden är glada att bussen kan informera själv när något är knasigt, det sparar nog mer tid att bussen själv vet vad felet är och felet kan åtgärdas snabbare än på äldre bussar som MaxCi där dom fick leta efter felet.

Så dom lär ju spara mer pengar när bussen informerar direkt om felet än att bussen fortsätter rulla med felet och ännu fler fel uppkommer till följd?!?

Sen har väl folk säkert glömt att det fanns en massa fel när MaxCi kom, eller har jag fel?

/ Johan

Björn Ax

Citat från: Johan Ek skrivet 28 mars 2012, 13:41:18 PM
Ja tror dom på verkstaden är glada att bussen kan informera själv när något är knasigt, det sparar nog mer tid att bussen själv vet vad felet är och felet kan åtgärdas snabbare än på äldre bussar som MaxCi där dom fick leta efter felet.

Så dom lär ju spara mer pengar när bussen informerar direkt om felet än att bussen fortsätter rulla med felet och ännu fler fel uppkommer till följd?!?

Sen har väl folk säkert glömt att det fanns en massa fel när MaxCi kom, eller har jag fel?

/ Johan

Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.

Jag har aldrig kört MaxCi men visst alla bussar har fel tyvärr. Oavsett om det är MAN, scania, Volvo, solaris eller neoplan.

Min åsikt baseras ju på dom bussar jag kört i mitt yrkesliv och tyvärr måste jag säga att MAN ligger längst ner på min lista på samma plats som Neoplan. Nu är ju den listan inte direkt lång men ändå.

ch buss

Citat från: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 14:59:59 PM
Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.



Björn har rätt om detta.

Björn, du gillar inte köra dem idag och bäst byta jobb än klagar klagar?

// Ch buss

J0han

Citat från: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 14:59:59 PM
Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.


Jo visst är de så men man kanske får en ledtråd om vad det kan vara? Jag har ingen aning om detta då jag inte håller till på verkstaden.

Anledningen varför alla tycker H34, Omnicity Led är så dåliga är ju att alla bussar av den typ SL har är prototyper, alla bussar är olika, det fanns ingen "produktlinje" att följa så det är ju likt att hitta en nål i en höstack med dessa bussar.

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 13:11:20 PM
Kvalitet, förarkomfort och köregenskaper?

Alltså... Nej.

Långsiktig ekonomi? Med hela displayen full av felmeddelanden? Första EDC-felet på de allra nyaste bussarna dök upp förra veckan, de har inte ens gått 3000mil!

  Kvalite, nja kan väl va si och så med vissa saker. Men dom flesta busstillverkarna har sina olika problem. Sitter oftas samma saker under skalet som tex axlar, växellådor (ZF o Voith) och dörrsystem. Scania har andra problem än dom som MAN har men dom märks inte på samma sätt men dom finns där. Se bara dom värmeproblem vi haft med dom.

  Förarkomfort, för min egen del sitter jag bättre i en Lion´s City än i en OmniCity.

  Köregenskaper, långt mycket bättre väghållning än Omnin enligt min mening.

  Hoppas att EDC-felmeddelandet är inrapporterat till TL, vilken vagn var det?

  //Niclas

Björn Ax

Citat från: Ch buss skrivet 28 mars 2012, 15:14:57 PM
Björn har rätt om detta.

Björn, du gillar inte köra dem idag och bäst byta jobb än klagar klagar?

// Ch buss

Klagar gör jag inte. Jag säger bara min åsikt. Sen oavsett vad man jobbar med så kommer det alltid vara något man inte gillar. Så att byta jobb bara för att en sak inte är så bra gör jag inte. Jag hatar absolut inte att köra MAN och Neoplan men bättre bussar finns ju. Finns vissa bussar som jag inte gillar att köra men överlag så går det ju att köra MAN. :)

lil-sis

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 mars 2012, 17:08:27 PM

  Hoppas att EDC-felmeddelandet är inrapporterat till TL, vilken vagn var det?

  //Niclas

224 tror jag. Det var på återkopplingen jag läste det.

Jag sitter mycket hellre en hel dag i en Omni... ;)

Visst fryser jag ändan av mig i Scaniorna på vintern men det kan jag ju förebygga med bättre kläder. En Scania med dörrproblem kan jag ju tvångsstänga och fortsätta rulla utan att behöva lyfta ändan, bara en sådan sak! Sen tycker jag de är trevligare att köra, gör som man ber de om. 280-285 är också helt okej (och 400 och 223 och uppåt kan jag leva med bortsett från lukten).

Jacob

Citat från: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 19:59:22 PM
224 tror jag. Det var på återkopplingen jag läste det.

Jag sitter mycket hellre en hel dag i en Omni... ;)

Visst fryser jag ändan av mig i Scaniorna på vintern men det kan jag ju förebygga med bättre kläder. En Scania med dörrproblem kan jag ju tvångsstänga och fortsätta rulla utan att behöva lyfta ändan, bara en sådan sak! Sen tycker jag de är trevligare att köra, gör som man ber de om. 280-285 är också helt okej (och 400 och 223 och uppåt kan jag leva med bortsett från lukten).

Är det något annorlunda med 286-287 gentemot 280-285? Och samma sak med 221-222 gentemot 223-227? (eftersom du inte tog med dem i din lista)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!