När fick Sveriges sin första kvinnliga busschaufför?

Startat av Ersa, 20 mars 2012, 00:36:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Frågan lyder som rubriken: Sveriges sin första kvinnliga busschaufför.
När anställdes hon, och vem var det?

Jag fick denna fråga av en kollega idag, blev själv nyfiken och lovade att kolla upp det.
Och detta forum torde ju vara det perfekta stället att få svar på.

Peter Rost

Sveriges första busschaufför hette Berta Person - även kallad "Buss-berta". Berta Person körde bussen mellan Visby - Kappelshamn, under åren 1927-1934, och enligt tidsskriften Motor "en verklig kraftkvinna".

Lite historik om damen ifråga: http://www.kvinnofronten.nu/Formodrar/buss-berta.htm

/Peter



Ersa

Tackar. Här får man ett perfekt svar bara 40 minuter efter att man ställt en specialfråga klockan halv ett en vardagsnatt. Det är verkligen inte illa! :)

1896

Ja, att överleva sex barn lär ju ta på psyket, min mormor överlevde två äkta män och en dotter.  :'(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 mars 2012, 08:47:27 AM
Ja, att överleva sex barn lär ju ta på psyket, min mormor överlevde två äkta män och en dotter.  :'(

Nu stod det ju inte riktigt så utan bara att sex av de sju barn hon hade överlevde födseln. På den tiden var det vanligt att barnen inte överlevde födseln.

Jag är inte helt säker på att Berta verkligen var den första kvinnliga bussföraren. Det var ganska vanligt att i taxi- och bussföretagens barndom även hustrun hjälpte till med körningen och att det inte skulle förekommit i något av de företag som bildades 1921-1927 låter konstigt.

Den första kvinnliga bussföraren vid Stockholms Spårvägar var Margit Claesson och hon anställdes 1958. Hon blev också SS första kvinnliga trafikledare 1963, rentav kanske den första i landet.
http://www.brhistoria.se/Bussarna/MargitClaessonkvinnligpionj%C3%A4r.aspx

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Ja fakta kan man ju inte alltid lita på och detta med att vara först kan nog vara svårt att verkligen få rätt fakta på speciellt om man läser dessa 2 artiklar, först Berta Persson från Gotland som blev först i Sverige 1927 och sedan Margit Claesson som "När utbildningen var klar blev hon den första kvinnliga bussföraren i världen, väster om järnridån" 1958

JDS

Citat från: Lars skrivet 20 mars 2012, 13:28:57 PM
Ja fakta kan man ju inte alltid lita på och detta med att vara först kan nog vara svårt att verkligen få rätt fakta på speciellt om man läser dessa 2 artiklar, först Berta Persson från Gotland som blev först i Sverige 1927 och sedan Margit Claesson som "När utbildningen var klar blev hon den första kvinnliga bussföraren i världen, väster om järnridån" 1958

Enkelt, järnridån fanns ju inte 1927, så man var tvungen att vänta tills den fanns innan man kunde vara först med någonting väster om den  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 20 mars 2012, 13:42:47 PM
Enkelt, järnridån fanns ju inte 1927, så man var tvungen att vänta tills den fanns innan man kunde vara först med någonting väster om den  ::)

Järnridån kom visserligen till först 1945 men det fanns ändå många kvinnliga bussförare i världen före 1958. Det fanns ju till och med kvinnliga bussägare som Anna Norberg i Liden.

Jag har PM-at Eva (som skrivit artikeln och är medlem här) om detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matte

Nä jag vet inte vem som va först. Men lite info som jag snappat upp genom åren som bussförare.

Men Margit har jag läst om någonstans. Kan ha vart på Spårvägsmuseet eller intern tidning på jobbet.

Där stod det att dom kvinliga förarna kallades lite skämtsamt för "styrsnäcka" av sina manliga kollegor. Och det finns en rätt bra förklaring på det.
Dom flesta här inne vet nog va en styrsnäcka är på ett fordon. Men förklarar lite med det jag kan och vet. Och det är en sorts växel i slutet på ratt stången som skjuter en hävarm som sen ser till att hjulen vrider på sig så mycket som ratten vrids. Och att kvinliga förare just fick det namnet va att ordet snäcka är ett smeknamn/slang utryck på Stockhomska och betyder: en kvinna med fördelaktigt utseende.