Vilken SL-linje har flest hållplatser?

Startat av jbnilsson, 19 mars 2012, 22:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Satt och funderade på vilken SL-linje som har flest hållplatser.
I Nacka/Värmdö där jag kör, borde det iaf vara linje 492, Byns gård - Slussen som har totalt 77 hållplatser på vägen till Slussen. Turen körs endast inväg, och endast natt mot lördag,söndag och helgdag.


igel

tror att 639 när den på sommaren har gått till Öregrund har haft ett 140 tal hålplatser. annars finns det nog flera roslagslinjer som är agda kandidater. 626 har många hållplatser men den trafikerar aldrig alla samma tur.

Ersa

Vad gäller längst körtid och sträcka som vanlig dagtidstidslinje med ordinarie sträckning vinner nog 639 med sina 2 timmar och 10 mil. Vilket är ungefär samma avstånd som från Stockholm C till Nyköping, Eskilstuna eller Västerås.

Antalet hållplatser är idag dock nere i bara 77 st längs den ordinarie sträckningen Stockholm-Häverödal-Hallstavik, samt 73 st för "genvägen" som skolturen tar via Lundås säteri. Den låga siffran beror till stor del på det lilla antalet hållplatser längs de 3,5 milen E18 mellan Danderyds sjukhus och Söderhalls trafikplats. Skulle man köra linjen som en nattbuss likt 492 ovan hade man ju kört 625:ans väg längs gamla E3 och då fått betydligt fler hållplatser.

Sommartid körs dock 639 till Östhammar och Öregrund (i varje fall var det så i somras), och då stiger ju antalet hållplatser direkt.

groenis

"Gamla" linjesträckningen på 591 nattlinje genom Rinkeby,Tensta samt Hjulsta hade 198 hållplatser från Vasagatan till I 1 Kungsängen.

/Lennart

Peter Rost

Läste nånstans att 639:an, Stockholm Ö - Öregrund har 153 hållplatser, och att restid/körtid är cirka tre timmar och fem minuter. Om det nu stämmer. :-\

/Peter

HB

Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/

AndersP

Citat från: groenis skrivet 20 mars 2012, 06:45:19 AM
"Gamla" linjesträckningen på 591 nattlinje genom Rinkeby,Tensta samt Hjulsta hade 198 hållplatser från Vasagatan till I 1 Kungsängen.

/Lennart
OJ! Det måste ju tagit hela natten att köra den turen! Nu fick jag det till 76 från Vasagatan till Råby, 75 om den går till Livgardet.

AndersP

Citat från: HB skrivet 20 mars 2012, 07:42:48 AM
Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.

Max W

Citat från: Andy skrivet 20 mars 2012, 07:55:59 AM
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.
Citat från: HB skrivet 20 mars 2012, 07:42:48 AM
Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/
På den tiden jag ansvarade för linjemätningar inom SL:s trafikeringsområde var linje 637 längst i alla fall med drygt 13 mil. Den kortaste var 131:an som ersatte Hissbanan vid Liljeholmen. Den linjenvar då 950 meter. Dessa båda uppgifter förekom ofta i olika frågesporttävlingar som ingick i firandet av "Spårvägens Dag" på Skansen.

AndersP

Citat från: Andy skrivet 20 mars 2012, 07:55:59 AM
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.
Apropå 637: I tidtabellen står det att 637 på fredagar går från Tekniska högskolan 12:40, Norrtälje 13:45 och slutar vid Grisslehamns färjeläge 14:45. Parallellt går en annan 637:a mot Ellan från Norrtälje 13:45, från Grisslehamns färjeläge 14:45 och ankommer Ellan 15:15. Varför går två bussar bredvid varandra mellan Norrtälje och Grisslehamn? Eller är det så att det är en och samma buss som kör Stockholm-Ellan på fredagar?

P.Ek

Citat från: Andy skrivet 21 mars 2012, 13:31:45 PM
Apropå 637: I tidtabellen står det att 637 på fredagar går från Tekniska högskolan 12:40, Norrtälje 13:45 och slutar vid Grisslehamns färjeläge 14:45. Parallellt går en annan 637:a mot Ellan från Norrtälje 13:45, från Grisslehamns färjeläge 14:45 och ankommer Ellan 15:15. Varför går två bussar bredvid varandra mellan Norrtälje och Grisslehamn? Eller är det så att det är en och samma buss som kör Stockholm-Ellan på fredagar?

Det är två bussar som kör parallellt, beror nog på att fler åker den sträckan på fredagar än andra dagar i veckan så man har satt in en extrabuss från Stockholm :)

Ersa

Citat från: Max W skrivet 20 mars 2012, 08:50:52 AM
På den tiden jag ansvarade för linjemätningar inom SL:s trafikeringsområde var linje 637 längst i alla fall med drygt 13 mil. Den kortaste var 131:an som ersatte Hissbanan vid Liljeholmen. Den linjenvar då 950 meter. Dessa båda uppgifter förekom ofta i olika frågesporttävlingar som ingick i firandet av "Spårvägens Dag" på Skansen.

Det var enklare att mäta och säga mer precist förr när 637 (tillsammans med 631X, 632, 634 och 636) gick in till Stockholm regelbundet. Numera beror det på tidtabell. Vissa tidtabeller går dessa linjer bara till Norrtälje, och andra tidtabeller (som nu) går vissa linjer på vissa turer in till Stockholm. Vilket även är fallet med 639 i norra änden, som numera går till Öregrund sommartid, men tydligen inte varje sommar.

Innan järnvägen till Kårsta revs 1981 var även 639 "delad" i södra änden, så att bara vissa turer fortsatte söder om Rimbo. Vilken än idag står på många av topptavlorna:
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/gorvalstorp_mot_stockholm.JPG
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/bobacken_mot_stockholm.JPG
Alla bilder: http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/index2.htm

Dagens kortaste regelbundna linje sägs idag vara 651, med sina c:a 1100 meter mellan Norrtälje busstation och Vårgatan direkt utanför Norrtäljedepån.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2012, 08:35:09 AM
Innan järnvägen till Kårsta revs 1981 var även 639 "delad" i södra änden, så att bara vissa turer fortsatte söder om Rimbo. Vilken än idag står på många av topptavlorna:
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/gorvalstorp_mot_stockholm.JPG
Sådana där skyltar fanns väl inte 1981?

Max W

Citat från: Adrian Langemar skrivet 23 mars 2012, 17:53:40 PM
Sådana där skyltar fanns väl inte 1981?
Jodå. Den typen av topptavlor infördes successivt i och med övergången till högertrafik den 3 september 1967. Först på busslinjer som före SL:s bildande 1967-01-01 kördes av Stockholms Spårvägar. Därefter infördes de på före detta SJ-linjer (som t.ex. 639:an) successivt fr.o.m 1/2 1969 och sedan på resten av busslinjenätet inom Stockholms län.
1977 ändrades layouten i samband med att SL antog nytt designprogram och det "gamla" SL-emblemet förnyades genom de två böjda strecken nedanför bokstäverna. Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.

AndersP

Citat från: Max W skrivet 24 mars 2012, 14:09:13 PM
Jodå. Den typen av topptavlor infördes successivt i och med övergången till högertrafik den 3 september 1967. Först på busslinjer som före SL:s bildande 1967-01-01 kördes av Stockholms Spårvägar. Därefter infördes de på före detta SJ-linjer (som t.ex. 639:an) successivt fr.o.m 1/2 1969 och sedan på resten av busslinjenätet inom Stockholms län.
1977 ändrades layouten i samband med att SL antog nytt designprogram och det "gamla" SL-emblemet förnyades genom de två böjda strecken nedanför bokstäverna. Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.
Men tavlan på hpl Bobacken har ju en äldre utformning, fast med "vingarna" på emblemet. Den borde alltså vara från efter 1977. Hpl Görvälstorp har dagens utformning. Fanns den utformningen redan 1981, menar du Max?

Dessutom tycker jag att det är synd att byta ut topptavlan om det inte är alldeles nödvändigt (pga skada, att linjenumrena inte får plats, eller att det blivit lapp på lapp på lapp med ändringar. Det ger lite historia åt platsen.

Tills för några år sedan satt gamla, rostiga, oläsliga TS-skyltar kvar på vissa ställen på Värmdö. Trevligt inslag av kontinuitet. Det går bara en linje där, och skylten sitter bara i riktning mot stan, så någon tveksamhet om vart man kommer med bussen finns inte.