Lettland fyra dagar - del 2

Startat av L-G Lassander, 19 mars 2012, 17:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Får vakna upp i en stad med sol! Så kul!

Liepāja är en av landets större städer, belägen på västkusten intill Östersjön. Lokaltrafiken sköts av Liepājas Autobusu Parks med brokig flotta. Dels finns nya bussar, men största delen är gamla svenskar, finnar och danskar. Här en kommer en liten genomgång av flottan:

Busslink 7744 heter numera 5042 och går på linje 6:

Aabenraa finns det gott om i staden, här en på linje 8:

Är denna nu en gammal dansk eller en finne? Den är både och. Den är nämligen en av de Säffle bussar som Linjebuss 1998 flyttade från Köpenhamn till Helsingfors efter att man vunnit stort där. I Köpenhamn hette den 8077, i Helsingfors 548 och nu 5185, och är målad grön precis som stadsbussarna i staden skall vara:

Men det är inte enbart gamla skandinaver som rullar på staden gator, Hess är ett vanligt inslag, här en på linje 6A utanför mitt hotell:

Och en Berkhof Communo:

Sist till de nya bussarna. Ett udda exemplar i form av SOR BN12:

Och Volvo 8700 LE:

För långlinjerna in till Riga finns ett antal MAN Lion's Regio och Volvo 8700. Här en av Volvo bussarna på väg att avgå i morgonsolen:

Staden har också en spårvagnslinje som trafikeras av Liepājas Tramvajs. Enligt Wikipedia har företaget 17 Tatra vagnar, men bara 7 behövs till den dagliga trafiken. Gott om reservvagnar således. Eller så är de bara sönder väldigt ofta. En rekommendation är i alla fall på sin plats; åk aldrig utan biljett i staden, varesig med buss eller spårvagn. Det nämligen fullkomligt kryllar av kontrollanter!
Vagn nummer 234 i eftermiddagen, som snart börjar skymma:

Sista bilden från Liepāja får bli på denna Mercedes, tagen stunden innan det var dags att resa vidare med en Volvo B12 Jonckheere Mistral 70 mot Ventspils. En resa på helt otroligt dåliga vägar. Vägarna var så dåliga, att om det hade funnits två gropar till hade de varit jämna!

Hotellrekommendation: 3-stjärniga Hotel Liva i stadens absoluta centrum. Enkelrum gick löst för 19 euro, utan frukost visserligen. Har man tur, liksom jag hade, får man ett rum mot gatan och har då direkt utsikt över hållplatsen som angörs av i stort sett alla stadsbussarna och spårvagnen.

I Ventspils var det så åter dags för snö. Torr snö denna gång som tur var.
Stadens lokaltrafik körs av lokala Ventspils Reiss. Flera av linjerna körs av småbussar, men fem stycken O405 bussar finns också:

En liten O303 nyss inkommen från linje. Letterna tycks ha köpts nästan alla dessa korta O303:or som någonsin tillverkats.

Returresan till Riga blev med denna bekväma tyska skapelse:

I Riga var det sedan snöyra modell värre som gällde. Flyget hem blev dock bara en halv timme försenat, även om samma väderförhållanden gällde där med.

Resan var mycket lyckad, och till semestern i september finns ett Baltiskt korståg inplanerat, som är tänkt att bli något åt stilen Vilnius-Kaunas-Siauliai-Riga-Daugavpils-Jekabpils-Riga-Tallinn.
Hoppas någon gillade bilderna...

P.Ek

Tack för dessa bilder! :) Kul med fd SL-bussen, finns det fler sådana där?

Mikey

Tack för dessa underbara bilder! Mer sånt vill jag se :D

Citat från: L-G Lassander skrivet 19 mars 2012, 17:32:30 PM
Sist till de nya bussarna. Ett udda exemplar i form av SOR BN12:

Denna såg klart udda ut. Började man bygga en låggolvsbuss, bara för att sedan ångra sig mitt i bygget och snickra ihop en lågentré? ::)

L-G Lassander

Citat från: P.Ek skrivet 19 mars 2012, 17:39:22 PM
Tack för dessa bilder! :) Kul med fd SL-bussen, finns det fler sådana där?

Enligt Fotobus har även Busslink 7733 och 7745 varit i staden, men tagits ur trafik 2009 samt 2011.
Under min dag där såg jag även denna Mercedes ledbuss, fd Busslink 4039

P.Ek

Citat från: L-G Lassander skrivet 19 mars 2012, 19:22:54 PM
Enligt Fotobus har även Busslink 7733 och 7745 varit i staden, men tagits ur trafik 2009 samt 2011.
Under min dag där såg jag även denna Mercedes ledbuss, fd Busslink 4039

Intressant, tack för info ;)

Carl Eric

Tack för båda delarna. Alltid roligt med bilder från udda ställen! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Dit måste jag åka!!! Har varken åkt mercan eller neoplanen och det är något jag verkligen vill!!

Mycket trevliga bilder :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

L-G Lassander

Citat från: Jacob skrivet 19 mars 2012, 20:53:22 PM
Dit måste jag åka!!! Har varken åkt mercan eller neoplanen och det är något jag verkligen vill!!

Mycket trevliga bilder :)

//Jacob

Trevligt att bilderna gillades!

En resa kan varmt rekommenderas! Lokalbuss i Liepaja kostar 0,40 LVL om man köper biljetten på en Narvesen-kiosk och 0,50 LVL köpt ombord på bussen/spårvagnen.

För den som vill se mer från mina Lettlandsresor, ta då en titt på hemsidan med lite drygt 800 bilder från landet:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Latvia/

Ronni Bjørn Svensson

Jeg kan se at du har mødt Liepajas Autobusu Parks, Letland 5530 med regi-nr FR-8037 ( Volvo B6LE Vest V10 årgang 1998).
Den har en fortid hos Linjebus og Connex i Danmark, hvor den havde intern-nr 3083. 
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

L-G Lassander

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 20 mars 2012, 13:59:38 PM
Jeg kan se at du har mødt Liepajas Autobusu Parks, Letland 5530 med regi-nr FR-8037 ( Volvo B6LE Vest V10 årgang 1998).
Den har en fortid hos Linjebus og Connex i Danmark, hvor den havde intern-nr 3083.

Hade även nöjet att få åka med den när jag tog en tur till M. Kempes iela, var i stort sett alla stadsbussarna har sin vändplats. Trevlig liten vagn :)