Bussar i Helsingborg i oktober 1992

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 mars 2012, 16:53:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blev lite tid över i Helsingborg efter Belgien-resan innan tåget - eller rättare sagt ersättningsbussen - gick hem mot Jordbro igen. Stark morgonsol och motljus är inte en perfekt kombination för att få bra bilder men betrakta dem gärna som stämningsfulla.

KXR133.

CSA402.

CGE381.

Swebus köpte i juli 1992 Helsingborgsbuss och därför kunde man se blå bussar med Swebus-dekal som CYL821, fd Helsingborgsbuss 105.

GJY747 är fd Helsingborgsbuss 110.

Niklas Bygdestam

Hade man kvar fortfarande enstaka Scania CR 111 i Helsingborg? Vet att Helsingborg hade ju något så unikt som Scania 111 med bladdörrar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 mars 2012, 22:00:17 PM
Hade man kvar fortfarande enstaka Scania CR 111 i Helsingborg? Vet att Helsingborg hade ju något så unikt som Scania 111 med bladdörrar :D

Nej, de försvann 1990 och var således inte med över till Swebus. Anledningen till bladdörrarna var det biljettsystem som man hade in på 1980-talet, nämligen att man steg på genom mittdörrarna och av genom framdörrarna. Man betalade till föraren i samband med avstigningen. Även CR-bussarna på mina bilder har manuellt manövrerade bladdörrar i mitten (och givetvis fram).

Svempa

Någon CR 76 med moderna bladdörrar har aldrig funnits i Helsingborg . däremot hade alla CR 76 ingående vikdörrar med fönster både uppe och nere både fram och i mitten. . De sista försvann i trafiken i maj 1990 . troligen sista tursatta CR76 i Sverige.
de 4 CR 111 fick bladdörrar på mitten då man bytte trafikantcirkulationsmodell 1984 ( osäker på årtalet) .
Förut så gick man på i mitten och av fram och betalade när man klev av.
En CR 76 och en CR 112 finns kvar hos HTMF
CR 111 orna försvann till polen vill jag minnas

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2012, 22:14:29 PM
Nej, de försvann 1990 och var således inte med över till Swebus. Anledningen till bladdörrarna var det biljettsystem som man hade in på 1980-talet, nämligen att man steg på genom mittdörrarna och av genom framdörrarna. Man betalade till föraren i samband med avstigningen. Även CR-bussarna på mina bilder har manuellt manövrerade bladdörrar i mitten (och givetvis fram).

Tjusigt Staffan!
Bakdörrarna utrustades med automatisk öppning och fotoceller när man gick över till påstigning fram.
Om någon tryckt på "plingknappen" så öppnades bakdörrarna automatiskt när man öppnade framdörren.
Givetvis gick de även att manövrera manuellt också.

Jocke Selling

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2012, 16:53:09 PM
CSA402.

Häftigt.

2320 Började sin bana som flygbuss i Uppsala 1984 - Manuell 6växlad med hög och låg. Serien 2320-2323 var väl de första med flygbusslackering på linjen Uppsala-Arlanda. Kul att se att man kostat på ny dest.rulle.
2323 Rullade på Uppsala-Kapellskär innan den lämnade Uppsala Motivlackad i NGLI, som ersättare till den då avyttrade 1596.
2322 var den enda som blev SJ/UL målad efter att ersättande vagnar sattes in på Arlanda. Osäker på om 28-serien ersatte dessa eller kompletterade till följd av 15min trafik i peak, eller om de ersattes 1989 när ledbussarna i 30-serien kom.
Hursom helst gick åtm 2320 och 2321 till Malmö, undrar om det inte var samtidigt som de av många avskydda 2571-2573 också flyttades dit.
2322 var kvar så sent som 1995 när jag började bada bussar till vardags.

//Jocke

Peter L

Citat från: Jocke Selling skrivet 20 mars 2012, 21:50:57 PM
Häftigt.

2320 Började sin bana som flygbuss i Uppsala 1984 - Manuell 6växlad med hög och låg. Serien 2320-2323 var väl de första med flygbusslackering på linjen Uppsala-Arlanda. Kul att se att man kostat på ny dest.rulle.
2323 Rullade på Uppsala-Kapellskär innan den lämnade Uppsala Motivlackad i NGLI, som ersättare till den då avyttrade 1596.
2322 var den enda som blev SJ/UL målad efter att ersättande vagnar sattes in på Arlanda. Osäker på om 28-serien ersatte dessa eller kompletterade till följd av 15min trafik i peak, eller om de ersattes 1989 när ledbussarna i 30-serien kom.
Hursom helst gick åtm 2320 och 2321 till Malmö, undrar om det inte var samtidigt som de av många avskydda 2571-2573 också flyttades dit.
2322 var kvar så sent som 1995 när jag började bada bussar till vardags.

//Jocke

2323 såldes 1994 till Linjebuss där den rullade vidare några år till som reservbuss på Lommabuktens avtal, lackerad i MLT-lila.

Stefan P

Hej

Hur många olika lacker på bussarna har det funnits i Skåne?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 mars 2012, 16:45:18 PM
Hej

Hur många olika lacker på bussarna har det funnits i Skåne?

mvh Stefan P

Om du menar länsbolagslackerna så är det väl bara Malmöhus violetta och Kristianstad läns vita. Båda syns på bilderna. När Skånetrafiken blev till 1999 så kom den gula för regionbussar och gröna för tätortsbussar. Sedan har det ju funnits kommunala färger och naturligtvis en mängd privata bussbolag liksom även SJ som kört i Skåne med sina egna färgsättningar.

Stefan P

Hej

Jag var lite slarvig när jag tryckte på tangenterna jag menade länstrafikbolagen.

mvh Stefan P