Huvudmeny

Trafikledare

Startat av Jesper Persson, 18 mars 2012, 20:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

Är det någon som vet om det finns en särskild utbildning för trafikledare inom bussbranschen? Vet att det finns för transportledare men lastbilssidan inte är inte intressant för mig.
Älskar att köra men jag vill vidareutveckla mig inom branschen. Tyvärr så är möjligheterna hos min nuvarande arbetsgivare begränsade.

/Jesper Persson

Der_löwe

Det finns ingen särskild utbildning för detta, utan du får gå en internutbildning hos din arbetsgivare om du blir antagen som trafikledare.

Saken är ju att alla företag använder sig av olika system och har olika rutiner för hur trafikledningen fungerar.

Jesper Persson

Som jag misstänkte. Får väl flytta på mig och byta firma istället då.  :P

Ersa

I de flesta fall i de flesta bussföretag är det förare som blir trafikledare i och med internutbildning efter mångårig körning och stort engagemang. Minikraven i brukar vara att man själv har stor vana av de flesta linjerna och bussmodellerna. Sen bör man även ha en viss ålder, vara snabbtänkt för att kunna lösa snabbt uppkomna problem, samt stå på sig för att kunna hantera eventuella konflikter som kan uppstå.

KG

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 21:19:47 PM
I de flesta fall i de flesta bussföretag är det förare som blir trafikledare i och med internutbildning efter mångårig körning och stort engagemang. Minikraven i brukar vara att man själv har stor vana av de flesta linjerna och bussmodellerna. Sen bör man även ha en viss ålder, vara snabbtänkt för att kunna lösa snabbt uppkomna problem, samt stå på sig för att kunna hantera eventuella konflikter som kan uppstå.

Man bör även vara stresstålig... Som förare har jag erfarenhet av många trafikledare och det är ju mindre kul när man ringer och säger att bussen lagt av och man får ett "fan i h*****es j***ar" i örat... Sedan vore det bra om trafikledarna kunde det svenska språket i tal och skrift. Samt att de även är ödmjuka och kan ta att dom har fel.

Christer K

För många år sedan fanns det en utbildning till transportledare lastbil och trafikledare buss i Örebro. Denna utbildning gjordes i samarbete med Åkeribranschen och Bussbranschen.

Undertecknad gick denna utbildningen 1987/88 och arbetade som trafikledare på Linjebuss i Partille och som bussförare/byråass. hos Göteborgs Spårvägar.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Wetjo

Kolla med en vägledare på arbetsförmedlingen.
Kan finnas någon KY-utbildning/högskoleutbildning...

MrH

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 21:19:47 PM

Viss ålder?  ;D Under min tid på dåvarande Swebus blev en kille i 21-årsåldern som just tagit busskort trafikledare.... så alla varianter finns nog!  ;D

(Nu visade det sig iofs att han var rätt skärpt och i alla fall inte sämre än de andra -efter ett tag.)

/MrH