Några f.d. Danmarksbussar hos Arriva Stockholm/SL

Startat av Mikael T Nilsson, 18 mars 2012, 14:02:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några nytagna bilder på f.d. Danmarksvagnar hos Arriva Stockholm, SL-området. Arriva 7123 lastar resenärer vid Väsby centrum.

Arriva 7154 kör fram till hållplatsen för linje 323 mot Strömdal.

Arriva 7109 kör fram till hållplatsen för linje 312 mot Adelsö.

Dessa Volvovagnar utgör ett trevligt komplement till Arrivas alla Scania Omnilinkvagnar. Vi får se hur länge dessa kommer att gå kvar i SL-trafiken då alltfler nya Scania Omnilink levereras till Arriva. Kanske kommer Arriva Mälaröarnas Volvoboggievagnar framöver att ersättas med Scania Omnilink-boggievagnar. Boggievagnar behövs väl för Adelsötrafiken?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Trevligt! Eftersom Volvoboggiebussarna har lågentré och har ett tag kvar till åldersgränsen tror jag inte det är så bråttom med att byta ut dem. På linje 312 verkar de som sagt passa bra. Jag åker sällan med linjen, men har tyckt mig se att det ofta är ganska mycket folk i bussarna. Även på linje 318, som jag oftare åker med, är det lämpligt med boggiebuss eftersom man helst vill undvika att köra ledbuss på linjen.

Edit: Korrigerade felstavning.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

I Märsta/Vallentuna har man redan börjat göra sig av med några av danskarna, så det återstår att se hur länge de blir kvar här uppe i "norr"...

P.Ek

Citat från: Tommy E skrivet 19 mars 2012, 18:57:30 PM
Trevligt! Eftersom Volvoboggiebussarna har långentré och har ett tag kvar till åldersgränsen tror jag inte det är så bråttom med att byta ut dem. På linje 312 verkar de som sagt passa bra. Jag åker sällan med linjen, men har tyckt mig se att det ofta är ganska mycket folk i bussarna. Även på linje 318, som jag oftare åker med, är det lämpligt med boggiebuss eftersom man helst vill undvika att köra ledbuss på linjen.

Åkte linje 312 en vardagsmorgon mot Adelsö och det var rätt mycket folk på den :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 19 mars 2012, 18:57:30 PM
Trevligt! Eftersom Volvoboggiebussarna har lågentré och har ett tag kvar till åldersgränsen tror jag inte det är så bråttom med att byta ut dem. På linje 312 verkar de som sagt passa bra. Jag åker sällan med linjen, men har tyckt mig se att det ofta är ganska mycket folk i bussarna. Även på linje 318, som jag oftare åker med, är det lämpligt med boggiebuss eftersom man helst vill undvika att köra ledbuss på linjen.

Edit: Korrigerade felstavning.

Roligt att du uppskattade bilderna. Då "överlever" nog Arrivas Volvo/Säffle(/Aabenraa)-lågentrévagnar ett tag till.

Citat från: Mikey skrivet 19 mars 2012, 19:38:12 PM
I Märsta/Vallentuna har man redan börjat göra sig av med några av danskarna, så det återstår att se hur länge de blir kvar här uppe i "norr"...

Tack för info. Men än har väl inga Volvo/Säffle (/Aabenraa) lågentrévagnar slopats hos Arriva SL-området?
Det handlar väl bara om Berkhof- och Scania Omnnicityvagnar som slopats?

Citat från: P.Ek skrivet 19 mars 2012, 19:41:39 PM
Åkte linje 312 en vardagsmorgon mot Adelsö och det var rätt mycket folk på den :)

Ja, jag har också noterat att det under högtrafik kan gå fullsatta bussar på linje 312.  Och eftersom ledvagn inte verkar få köras på Adelsö så gör ju boggievagnarna nytta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 mars 2012, 07:12:12 AM
Tack för info. Men än har väl inga Volvo/Säffle (/Aabenraa) lågentrévagnar slopats hos Arriva SL-området?
Det handlar väl bara om Berkhof- och Scania Omnnicityvagnar som slopats?

Tre B10BLE (Aabenraa) har lämnat Märsta på export nu i vår, 7121, 7149 och 7156. Sedan hösten och tidigare i år är alla Carrus, Berkhof, en OmniCity och alla normalgolvsvagnar borta ur trafik.

Oskar A

Sedan har väl några gått till skrot efter brand?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Mikey

Citat från: Oskar A skrivet 20 mars 2012, 18:08:28 PM
Sedan har väl några gått till skrot efter brand?

Exakt, 7124 och 7126 är nedbrunna om jag inte missminner mig helt nu.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 20 mars 2012, 17:05:21 PM
Tre B10BLE (Aabenraa) har lämnat Märsta på export nu i vår, 7121, 7149 och 7156. Sedan hösten och tidigare i år är alla Carrus, Berkhof, en OmniCity och alla normalgolvsvagnar borta ur trafik.

Tack för dessa uppgifter. Jag som trodde att lågentré-Säffle/Aabenraa skulle finnas kvar hos Arriva SL åtminstone 1-2 år till. Bifogar en bild på slopade 7156 som du nämner ovan.

Citat från: Mikey skrivet 20 mars 2012, 18:13:39 PM
Exakt, 7124 och 7126 är nedbrunna om jag inte missminner mig helt nu.

Bifogar en bild på 7126 om även den är slopad enligt dina uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael