I SL anda, H1:or...

Startat av Fredrik Mattsson, 10 oktober 2007, 18:36:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

På väg mot Tuzla i Bosnien och Hercegovina, bilden tagen i början av 1996

christianm

christianm

Inte direkt raka vägen då  :)

M224

Dom ser ut att vara i mycket fint skick!

Ersa

Fortfarande skyltade 639, 634 och 650. Synd att man aldrig hann åka en sådan på långa 639:an. Och vad de ser ut att vara fina i lacken. En sån skulle man haft.  :)
Ganska rak väg till närmaste järnväg från Norrtälje antar jag. Närmaste godsjärnväg altså, då man inte kör bussar på godståg från Kårsta och Faringe till utlandet så ofta längre.

Niklas Bygdestam

Den här transporten minns jag. Det var faktiskt en hel del bussar av den här typen som skickades i denna tranport till Bosnien och Hercegovina. Det var inte bara ett tåg. Minns nu inte hur måga tåg det var men minst 2 minns jag att det var. Samtliga bussar var just den här typen av SL-lackade Volvo Säffle och de verkade vara i gott skick. Samtliga var lackade i SL 86-lacken utom en enda buss som var i oxblod. Det fanns en annan buss också som avvek för den hade vikdörrar istället för bladdörrar som alla andra hade. Bussen med vikdörrar hade SL 86-lack. Jag fick vid ett tillfälle möjlighet att prata lite med de som jobbade med att lasta bussarna på godståget. Fick veta att kunden i Bosnien och Hercegovina hade önskemål om en större serie bussar och att de ville ha en enhetlig serie i åtminstone ungefär samma lack och att de skulle vara i somma modell. Hoppas därför att de trots detta godkände dels bussen med vikdörrar och dels den som var i oxblod
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 19:21:43 PM
Denna export skedde i Vägverkets regi tillsammans med Sida.

//Lars

Jo det minns jag nu när du säger det. I början av 1996 var det s.k. Daytonavtalet som innebar fred i Bosnien alldeles nyligen undertecknat (skrevs under i november 1995) och oroligheterna i landet hade precis tagit slut så detta var ett led i att återuppbygga landet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 19:21:43 PM
Denna export skedde i Vägverkets regi tillsammans med Sida.

//Lars

många inblandade då? eftersom Busscentrum & Lidköpings Projektuppföljning ingick också.

virtual1

Nån som vet om nån av dessa rullar kvar???

Kvarne

Citat från: virtual1 skrivet 10 oktober 2007, 19:51:05 PM
Nån som vet om nån av dessa rullar kvar???

Hittade några bilder på dem i betydligt sämre skick....Samtliga tagna 5/8 2003

Fd 5623
Fd 5668
Fd 5677 (Jämför skicket!)
Fd 5680
Fd 5623 igen

Vet dock ej om de rullar fortfarande idag...

Fredrik Mattsson: Mkt trevliga bilder! Dem tackar jag för!  :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep