Spärrat och blockerat på SL-bussar

Startat av bjorn_k, 17 mars 2012, 09:30:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 19 mars 2012, 00:18:36 AM
Så lika vadå som möjligt? Inom SL är det normalt tunnelbanan och innerstadsbussarna som saker ska likna, annars är de konstiga.  ;D

Så lika varandra som möjligt. Visst går samma "enighetsmål" att få till genom att demolera rattnaven på varenda ny fin B9S, VDL och äldre B10 i kommunen, men det verkar lite väl drastiskt. I så fall föredrar jag att med ett glatt humör "laga" minoriteten B12:or.
Att tvingas köra 10 mil nästan spikrak väg på linje 639 (enkel resa) med icke återfjädrande blinkersspak, och det enbart pga argumentet att "det är enklare i tätortstrafik"? Nja, det känns lite väl verklighetsfrånvänt, eller hur? ;)

Vi är väl helt enkelt konstiga här uppe. Liksom alla konstiga bussförare i de andra konstiga länen utanför Stockholms län. ;D

yngrot

Det underlättar både för förare och verkstad om bussar är lika . men tyvärr är ju verkligheten inte sådan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:36:40 PM
Menar du"VRIDER på" med betoningen på vrider eller "vrider PÅ"? För meningen är ju att man inte ska vrida AV strömmen utan att lägga i p-broms (vilket man väl ändå gör när man ska öppna förargrinden... Å gör man det inte så piper det och lever rövare ändå.. Eller)

Problemet uppstår när grindsummern p.ga bristande underhåll o sabotage(avklippta kablar) inte längre fungerar medans förarkåren eller del därav jobbar som om denna funktion fortfarande finns, man litar för mycket på ett ytterst osäkert hinder och slutar att tänka själv.

Dessa incidenter o utvecklade olyckor har till stor del varit Stockholmsbaserade, jag tillhör dem som har en kollega o nära vän som omkommit i en sådan här olycka (Hässelby på -80 talet) då grundsummern var ur funktion. Dessutom vet jag känslan när bussen börjar rulla medans du står utanför med nyckeln i handen (Östra Sthlm 2000, Hino) en buss utan grindsummer och med defekt spärr till p-bromsen.

Råstabromsen är typ hängslen o livrem och gör ju tyvärr inget alls åt problemet med lättjan utan det blir ytterligare ett system som kanske kan vara en barriär till om den första fallerar, men även Råstabromsen kommer att drabbas av bristande underhåll o sabotage och då får man införa ytterligare ett system, osv.

Utbilda förarna är ingen option eller?

yngrot

Tyvärr har det hänt även utanför Sthlm olyckor där bussar rullat iväg när huvudströmmen bryts  en förare fick sin fot förstörd när bussen börja rulla bakåt .. På den tiden hade tvättpersonalen tagit bort grindsummer för de tyckte det var lättare för dem men då hände det ju olyckor så efter det fick vi till att motorn inte kunde stängas av innan p-bromsen var ansatt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2012, 00:12:12 AM
Debatten är bra vriden och låst nu. Nu är det ju så att alla bussar i Norrtälje, utom 55xx-vagnarna från Botkyrka, redan har (och alltid har haft) återfjädrande blinkersspakar vilket majoriteten av förarkåren verkar trivas med. Då är det väl helt naturligt att 55xx-vagnarna pysslas om, kompletteras och lagas så att de blir mer lika den övriga vagnparken? Eller? Det är ju trots allt väldigt billiga och enkla modifikationer vi talar om. :)

SL-folket som bor söder om Arninge får väl helt enkelt acceptera att SL-folket i norr faktiskt vill ha bussarna på liknande vis som UL-förarna och förare i övriga grannlän runtom Mälardalen vill? ;)

Problemet är att sådana här "enkla" modifieringar har en tendens att vara väldigt kostsamma, i många fall krävs besök på extern verkstad med tomkörningar o stillestånd + dyra reservdelar o dito arbetstid, när detta sedan tas gånger ett två eller tre siffrigt antal fordon så spricker budgeten garanterat vilket innebär att det så viktiga förebyggande underhållet får stå i skamvrån.

Detta drabbar ju koncerner med trafik på många håll i landet allra mest med oväntade modifieringskostnader på flyttade bussar

bjorn_k

Citat från: Håkan_E skrivet 19 mars 2012, 00:44:02 AM
Problemet uppstår när grindsummern p.ga bristande underhåll o sabotage(avklippta kablar) inte längre fungerar medans förarkåren eller del därav jobbar som om denna funktion fortfarande finns, man litar för mycket på ett ytterst osäkert hinder och slutar att tänka själv.

Dessa incidenter o utvecklade olyckor har till stor del varit Stockholmsbaserade, jag tillhör dem som har en kollega o nära vän som omkommit i en sådan här olycka (Hässelby på -80 talet) då grundsummern var ur funktion. Dessutom vet jag känslan när bussen börjar rulla medans du står utanför med nyckeln i handen (Östra Sthlm 2000, Hino) en buss utan grindsummer och med defekt spärr till p-bromsen.

Råstabromsen är typ hängslen o livrem och gör ju tyvärr inget alls åt problemet med lättjan utan det blir ytterligare ett system som kanske kan vara en barriär till om den första fallerar, men även Råstabromsen kommer att drabbas av bristande underhåll o sabotage och då får man införa ytterligare ett system, osv.

Utbilda förarna är ingen option eller?
Bra skrivet där Håkan! Jag skrev "...eller" just med tanke på att säkerhetssystem inte är idiotsäkra, oavsett hur många man har.

Ingen vill vara med om olyckor, och en omkommen är en för mycket...

Utbildning är enda hållbara vägen enligt min uppfattning.

Lars-Håkan_E

Det finns ju en gammal (2008) tråd om detta med bristen på säkerhetstänkande i SL Trafiken där b.la livrem o hängslen debatteras.
Intressant läsning!
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12487.0

bjorn_k

2008 var jag varken buss-snackare eller buss-förare :-D