Spärrat och blockerat på SL-bussar

Startat av bjorn_k, 17 mars 2012, 09:30:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 10:23:53 AMNåja, numera har till en början 5517 & 5520 fått lagade rattnav så att blinkersspaken hoppar tillbaka av sig själv efter sväng.

Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 18:39:29 PM
Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.

Ja precis, det är väl mer regel än undantag att blinkersen slår av när man inte vill det. Att glömma blinkers på i en Volvo B12 är omöjligt, då är man döv.  ;D

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 18:39:29 PM
Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.

Visst förstår jag hur du menar. Men i ren landsbygdstrafik 90% av tiden norr om Arninge är det precis lika störande att blinkersen inte slår av sig själv. Att återställa är dock både enkelt och billigt. Man byter bara en svart plastbricka i rattnavet. Tar bort ratten och avlägsnar den gamla brickan där piggen är synbart avbruten, och sätter dit en ny hel plastbricka. Sen är alla nöjda igen. :)

Nico

Visst, men i och med att bussar flyttas kors och tvärs så hamnar ju fordonen i alla fall på 'fel' ställe förr eller senare. Då bör det väl ändå vara enklare att jobba för de som behöver stänga av blinkersen manuellt än tvärtom? I det första fallet handlar det ju bara om att det kan vara irriterande i vissa lägen att slå av blinkersen medan man med återfjädrande blinkers i många andra fall riskerar en incident för att man, om uppmärkamheten ligger på annat, ofrivilligt slutar blinka i ett kritiskt läge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 20:12:21 PM
Visst, men i och med att bussar flyttas kors och tvärs så hamnar ju fordonen i alla fall på 'fel' ställe förr eller senare. Då bör det väl ändå vara enklare att jobba för de som behöver stänga av blinkersen manuellt än tvärtom? I det första fallet handlar det ju bara om att det kan vara irriterande i vissa lägen att slå av blinkersen medan man med återfjädrande blinkers i många andra fall riskerar en incident för att man, om uppmärkamheten ligger på annat, ofrivilligt slutar blinka i ett kritiskt läge.

Nu handlar det ju bara att på ett billigt och enkelt sätt "återställa" just 55xx, så att de får samma återfjädrande blinkersspak som alla andra SL-bussar i Roslagen redan har. Dvs skapa en mer enhetlig vagnpark för förarkåren. Alla röda B9S och nyare B12B från Björknäs samt alla f.d. Uppsala-B10B som rullar hos Nobina Norrtälje idag hade ju återfjädrande blinkersspak redan när de kom hit, vilket de flesta förare föredrar här uppe. Jag är rätt även säker på att alla blå B9S på 677 och VDL på 676 körs med återfjädrande blinkersspak idag.

Då "kulturen" och trafikområdena ser olika ut runtom i länet får man väl lov att acceptera att bussarna är olika, och därför måste kompletteras/justeras efter depåflyttar.

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:06:53 PM
Visst förstår jag hur du menar. Men i ren landsbygdstrafik 90% av tiden norr om Arninge är det precis lika störande att blinkersen inte slår av sig själv. Att återställa är dock både enkelt och billigt. Man byter bara en svart plastbricka i rattnavet. Tar bort ratten och avlägsnar den gamla brickan där piggen är synbart avbruten, och sätter dit en ny hel plastbricka. Sen är alla nöjda igen. :)

Det handlar om att förare tycker olika och ser olika fördelar. Själv tycker jag att en blinkersspak som hoppar tillbaka av sig själv är mer till besvär än hjälp, oavsett om jag kör stadstrafiken eller landsbygd. Att behöva trycka i spaken mer än en gång när man vill vara tydlig i t.ex. rondeller är ingen höjdare.

bjorn_k

Har ni brutit av piggen i era privata bilar också? Vem hade velat haft ständig blinkers på bilen....

5527 har också hela instrumentbrädan. Vilka som har dörrknapparna kvar vet jag inte...

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 15:52:44 PM
Först kom dörrbromsen som var tänkt som en säkerhetsåtgärd. Denna ledde dock till slut till att förarna vande sig så mycket vid denna broms att de aldrig drog åt parkeringsbromsen. Och då dörrbromsen släpper då strömmen stängs av har flera bussar hamnat på rull och vissa av dem har dessutom kört över sina förare med dödsfall som följd.
Därför uppfann man "Råstabromsen" som en ytterligare säkerhetsåtgärd till den första säkerhetsåtgärden. Den ska förhindra att bussen rullar även om parkeringsbromsen inte dragits åt.

Däremot är det ytterst få tunga fordon utan dörrbroms som lastbilar och turistbussar som brukar rulla iväg.

Om du glömmer handbromsen på en Omni och vrider på huvudströmmen händer inget. Känns som jag skrivit detta för många år sen med, känns bekant :P

bjorn_k

Citat från: Jim skrivet 18 mars 2012, 22:10:32 PM
Om du glömmer handbromsen på en Omni och vrider på huvudströmmen händer inget. Känns som jag skrivit detta för många år sen med, känns bekant :P
Menar du"VRIDER på" med betoningen på vrider eller "vrider PÅ"? För meningen är ju att man inte ska vrida AV strömmen utan att lägga i p-broms (vilket man väl ändå gör när man ska öppna förargrinden... Å gör man det inte så piper det och lever rövare ändå.. Eller)

bjorn_k

Funderar också på en sak... Vem skulle INTE vilja ha medstyrande axel? Så mycket mer än en stel boggi svänger det ju inte ut...

KG

Citat från: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:06:01 PM
Har ni brutit av piggen i era privata bilar också? Vem hade velat haft ständig blinkers på bilen....

5527 har också hela instrumentbrädan. Vilka som har dörrknapparna kvar vet jag inte...

Skillnaden är att bussen kräver flera rattvarv för att svänga mot en personbil.

yngrot

Ja nog kan det vara fördel med att slippa återgång på blinkerspaken  . Förr hade vi det som krav när jag körde i Borås  och satt med i vagnkommittén så hade vi som krav blinker utan återgång då den ju ofta stängde av sig i fel läge.. vi speca även annat läge på dörrvred då normbuss läget var väl långt fram..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Debatten är bra vriden och låst nu. Nu är det ju så att alla bussar i Norrtälje, utom 55xx-vagnarna från Botkyrka, redan har (och alltid har haft) återfjädrande blinkersspakar vilket majoriteten av förarkåren verkar trivas med. Då är det väl helt naturligt att 55xx-vagnarna pysslas om, kompletteras och lagas så att de blir mer lika den övriga vagnparken? Eller? Det är ju trots allt väldigt billiga och enkla modifikationer vi talar om. :)

SL-folket som bor söder om Arninge får väl helt enkelt acceptera att SL-folket i norr faktiskt vill ha bussarna på liknande vis som UL-förarna och förare i övriga grannlän runtom Mälardalen vill? ;)

yngrot

Du har rätt Ersa bästa är ju om bussar är så lika som möjligt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:16:03 AM
Du har rätt Ersa bästa är ju om bussar är så lika som möjligt.

Så lika vadå som möjligt? Inom SL är det normalt tunnelbanan och innerstadsbussarna som saker ska likna, annars är de konstiga.  ;D