Ny busslinje i Motala

Startat av Ola Almquist, 16 mars 2012, 00:52:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Motala Tidning 1958-11-07.

M.v.h.
Ola

BengaB40

Hej! Härligt nostalgiklipp! Gissar att bussen är en Volvo B513 med Skeninge-kaross, kanske rentav den första Skeninge-tillverkade cirka 1947/48! Hälsn. BengaB40

Sven W

Hej

Den här bussen verkar vara E133. Det var en ScV med Skeninge-kaross från 1947 och två dörrar på v-sidan men som aldrig blev högerombyggd. Jag lovar inte det men en jämförelse med min egen gamla bild tyder på det.

Hälsningar
Sven

BengaB40

Hej! Det är alltid spännande att försöka identifiera gamla 40-talsbussar utan Volvo-krumelur i fronten eller utan ScV-korven på stötfångaren! Då återstår hjulfälgarna eller kylar-rör/lock att titta på! I det här fallet gick jag efter framhjulsfälgen, vilken i mina ögon tyder på en Volvo. Tror att det fanns en sådan, typ B513 i Motala av årgång 47/48 tillsammans med en jämnårig ScV! No problems, i alla fall är det en Skeninge-kaross! Hälsn. BengaB40

Sven W

Hej

Kylarröret är ju väldigt otydligt, men jag tycker nog att det ser ut att vara mera Scaniarakt än Volvokrokigt.

Jag ser att jag har en anteckning om att det fanns en Volvo/Skeninge också. Den hette E123 och var från 1947 men som jag aldrig sett själv.

Hälsningar Sven

Sven W

Jag kikade i SBH. Där ser man att SJ 2790 kom 1958 med E123. Det kan ju därför vara så att Motalas Volvovagn inte fanns kvar när busslinjen öppnades.

/Sven

BengaB40

Hej! Just Motala-Volvon E123 från 1947 vill jag minnas var den första Skeningekarosserade linjebussen, läst i en artikel om Motala-trafiken för länge sedan i Spårvägssällskapets medlemsskrift. Vet inte exakt när Volvo började med krokigt kylar-rör men tror inte det var så tidigt som 1947, snarare 1949/50. Kul bild-gåta! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Följande Skeninge-bussar kom till Motala 1947-48:
E123 Volvo B513, lev. juli 1947, avreg. 1960 (=Skeninge-buss nr 1)
E133 ScV B22, lev aug. 1947, avreg. 1966 (=Skeninge-buss nr 2)
E450 ScV B22, lev 1948, avreg. ?? (=Skening-buss nr ca 10)

Jag tycker det verkar som om bilden visar E123. E133 och E450 hade väl lite längre axelavstånd.

bilomnibussen

En jämförelse med T 243 fd T 804, Volvo B513/Skeninge 1947 visar exakt samma fönsterindelning och karosskarven på exakt samma plats ovanför bakhjulen. Om det går att urskilja skall Volvon ha 8 fälgmuttrar och Scania-Vabis 10.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! I det här sammanhanget kan man ju bara glädjas åt att det finns en Volvo B513 Skeninge från 1948 bevarad och under restaurering någonstans i västra Sverige och en skvader av samma modell också bevarad i nordligare trakter! För mig verkar det som Skeninge-verken var mycket flexibla och duktiga på specialbyggen, tänker då på den stora boggiförsedda Malmslättsbussen Volvo B530 (?) bl.a., bankbussar och speciella turistbussar. Upplevde själv en ScV 2B21 från 1950 (SJ 1712) och Vaxholmsbussen ScV från 1958 som passagerare, tror också denna buss finns bevarad någonstans! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Den här bussens vindruteparti verkar vara förstärkt. Det blev väl för klent med de ursprungliga tunna spröjsarna mellan de helt "fyrkantiga" rutorna. Samma fenomen ser man hos tidiga SKV-Boxerkarosser där vindrutepartiet ofta är utbytt och förstärkt enligt nyare utförande.
Mvh Jan G

Sven W

Hej

En kompis till mig, som är bra på att analysera sådana här detaljer konstaterar att det med säkerhet är en Volvo. Hjulmuttrarna var avgörande. Han tror sig också kunna ana ett Volvomärke på framsidans vänstra del, men det är osäkert. Det borde alltså vara klart att det rör sig om E123.

Det jag skrev om att en SJ-buss ärvde numret var fel. SJ 2790 hette tydligen E113.

Hälsningar Sven