Huvudmeny

Nacka Strand 1998

Startat av Hasse L, 14 mars 2012, 22:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersP

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2012, 10:07:08 AM
Och uppe i grannskapet ovanför..


Gick alltså 497 upp via Jarlaberg? Vilka år var detta? Får mig osökt att tänka på att omloppet vissa dagar i veckan de senaste åren varit:

404  25:15 Slussen
     25:28 Jarlaberg
-------------------------
TOM  25:28 Jarlaberg => Igelboda
497  25:42 Igelboda
     25:45 Saltsjöbadens station
     25:49 Solsidans station
     25:57 Fisksätra station
     26:18 Slussen
...


Karsten

Ja, då 497 startades gick den via Jarlaberg på väg till Saltsjöbaden.

MrH

Citat från: Andy skrivet 19 mars 2012, 18:27:51 PM
Gick alltså 497 upp via Jarlaberg? Vilka år var detta? Får mig osökt att tänka på att omloppet vissa dagar i veckan de senaste åren varit:

404  25:15 Slussen
     25:28 Jarlaberg
-------------------------
TOM  25:28 Jarlaberg => Igelboda
497  25:42 Igelboda
     25:45 Saltsjöbadens station
     25:49 Solsidans station
     25:57 Fisksätra station
     26:18 Slussen
...



Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH

bjorn_k

Citat från: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:22:22 PM
Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH
Svar ja, vi har arbetstid fram till 28:xx på natten :)

MrH

Citat från: bjorn_k skrivet 19 mars 2012, 20:23:56 PM
Svar ja, vi har arbetstid fram till 28:xx på natten :)

Där ser man!  ;D

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:22:22 PM
Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH

Och så ser specarna ut än idag, inte bara för SL-trafiken, utan i hela Sverige. Iaf vad gäller inom Nobina. Fast om ett pass börjar 02:30 (kan vara då man går på för att köra linje 801 i Uppsala) så står det självklart 02:30.

Undrar vad den högsta siffran som skrivs ut är. Ett redigt pass med 13-timmars ramtid som börjar 23:30... fram till 36:30? ;D

bjorn_k

Nja, vad jag har förstått så är väl trafikdygnet delat även om man börjar 23:30 och jobbar länge? Dvs det "börjar om" på 05:00 efter 28:59... Fast jag jobbar så sällan natt så jag vet inte egentligen, bara spekulerar.

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 20 mars 2012, 07:21:11 AM
Nja, vad jag har förstått så är väl trafikdygnet delat även om man börjar 23:30 och jobbar länge? Dvs det "börjar om" på 05:00 efter 28:59... Fast jag jobbar så sällan natt så jag vet inte egentligen, bara spekulerar.

Nja, 30.45 är den "högsta" tidsangivelsen som jag har stött på så det börjar inte om inte....

Orsaken till detta system är för att ange att omloppet o tjänsten startar föregående dygn, annars kan det/och blir det trubbel på olika sätt.

En tjänst som börjar 23,50 en lördag och slutar 06,30 på söndan räknas som en lördagstjänst och har lördagens datum och tiderna 23,50-30,30
En tjänst som börjar 00,01 samma natt är en söndagstjänst och har söndagens datum och tiderna 00,01-06,30.

För att undvika missförstånd lägger man gärna passning eller inställelsetid på en sådan tjänst så att den börjar före midnatt och blir en lördagstjänst, så slipper man att föraren kommer fel natt till jobbet

bjorn_k


Jörgen

Jag var med om att man kunde börja dagen innan den dag man skulle jobba.
Jag hade ett pass till 22.22 på exempelvis en tisdag och då började den som tog över min tur 22.22 dagen innan sitt pass som var onsdagsjobbet för honom.
Stod klart och tydligt på hans spec. "Obs! Tjänsten börjar dagen innan."
Tiden var från 22.22 - 07.xx. Vad sluttiden var exakt kommer jag inte ihåg. Detta var ju lite drygt 10 år sedan.
Annars har jag för mig att man började oftast vid 0.30-1.00 då tunnelbanan slutade gå.
Hur är det numera med nattpassen?
Mvh: Jörgen

Lars-Håkan_E

Det var på den tiden då nattpassen var 5-6 timmar vilket innebar att man normalt jobbade 11 dagar under en 14 dagars period, för att få effektivare fridagssystem och personalutnyttjande övergick de flesta operatörer i SL området till längre nattpass från -90 talets mitt, då började man runt 21-22 och jobbade till 05-07 eller 18-19 och jobbade till 02-03 (halvnatt-natt-in)

JDS

Citat från: Jörgen skrivet 20 mars 2012, 17:39:05 PM
Jag var med om att man kunde börja dagen innan den dag man skulle jobba.
Jag hade ett pass till 22.22 på exempelvis en tisdag och då började den som tog över min tur 22.22 dagen innan sitt pass som var onsdagsjobbet för honom.
Stod klart och tydligt på hans spec. "Obs! Tjänsten börjar dagen innan."
Tiden var från 22.22 - 07.xx. Vad sluttiden var exakt kommer jag inte ihåg. Detta var ju lite drygt 10 år sedan.
Annars har jag för mig att man började oftast vid 0.30-1.00 då tunnelbanan slutade gå.
Hur är det numera med nattpassen?

Det förekommer två varianter, den ena kan vi kalla "natt in" och en sådan tjänst kan t ex vara kl 21:08-28:04, börjar den 21.08 på en tisdag så är det en tisdagstjänst. Den andra varianten kan vi kalla "natt ut" och en sådan tjänst kan vara kl 21'08 (obs skrivsättet) till 04:08, i detta fall börjar tjänsten "dagen innan" vilken framgår av apostrofen i klockslaget (som har ersatt den anmärkning du beskriver).

Om man tar ut ledighet så står det att man har det mellan 19'00 och 32:00  :D

Förväxla inte detta med begreppet trafikdygn, de kan vara lite olika och även överlappa varandra och det finns egentligen ingen anledning att vara så noggrann med det begreppet annat än för att hålla isär samma aktivitet (t ex samma avgång) två olika nätter. Bästa sättet att vara noggrann är att uttrycka sig så här: "Natt till..." eller "Natt efter...".

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 20 mars 2012, 19:23:57 PM
Det förekommer två varianter, den ena kan vi kalla "natt in" och en sådan tjänst kan t ex vara kl 21:08-28:04, börjar den 21.08 på en tisdag så är det en tisdagstjänst. Den andra varianten kan vi kalla "natt ut" och en sådan tjänst kan vara kl 21'08 (obs skrivsättet) till 04:08, i detta fall börjar tjänsten "dagen innan" vilken framgår av apostrofen i klockslaget (som har ersatt den anmärkning du beskriver).

Om man tar ut ledighet så står det att man har det mellan 19'00 och 32:00  :D

Förväxla inte detta med begreppet trafikdygn, de kan vara lite olika och även överlappa varandra och det finns egentligen ingen anledning att vara så noggrann med det begreppet annat än för att hålla isär samma aktivitet (t ex samma avgång) två olika nätter. Bästa sättet att vara noggrann är att uttrycka sig så här: "Natt till..." eller "Natt efter...".
Ytterligare klarhet! Man tackar :)

Lars-Håkan_E

Den varianten har jag inte sett i Hastus för busstrafiken, där förekom/er bara den förstnämnda vad jag vet.

Är detta någon MTR/Veolia spårtrafikvariant? Eller är det Keolis som börjat använda den?

MrH

Tack för alla svar och kommentarer (även om detta blev för tråden lite OT, men det var ju mitt fel)!
Där jag jobbar i dag så skrivs både specar och scheman ut helt såsom tiden är i verkligheten.

På ett kvälls/nattpass jag har så skrivs från schemasystemet passets tid ut såhär:

19:30-+03:30  (observera streck följt av plus)

På specen som jag kör efter står det också vanliga tidpunkter, 01:20, 01:37 osv.....  Skönt tycker jag att se tiden som den är. MEN väl medveten om att det säkert finns goda skäl för att skriva som Nobina m.fl gör, säkert nödvändigt i större områden.

/MrH