Västtrafik linje 100 och 200

Startat av Ted Selander, 13 mars 2012, 18:53:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Premiäråkte i morse linje 100 Göteborg-Borås. Noterade att övre vindrutan hade flera sprickor på båda sidorna. Kan det vara rörelser i karossen, det kan väl knappast vara så många trädgrenar i vägen?

Forsatte med linje 200 till Jönköping. Ett flertal påstigande på smålandssidan, men för JLT-kort fanns ingen möjlighet att registrera resa. Är det brukligt på linjen, och i så fall är det så att det är för krångligt/dyrt att installera dubbel utrustning?

Och nej, femställiga vagnsnummer kan jag inte memorera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 13 mars 2012, 18:53:27 PM
Premiäråkte i morse linje 100 Göteborg-Borås. Noterade att övre vindrutan hade flera sprickor på båda sidorna. Kan det vara rörelser i karossen, det kan väl knappast vara så många trädgrenar i vägen?

Det är ganska många grenar på den sträckning som bussen kör i Göteborg mellan Nisse och Korsvägen så det kan mycket väl vara det som är orsaken. Annars räcker det väl med att bussen lite oförsiktigt kör på en trottoarkant.

Forsatte med linje 200 till Jönköping. Ett flertal påstigande på smålandssidan, men för JLT-kort fanns ingen möjlighet att registrera resa. Är det brukligt på linjen, och i så fall är det så att det är för krångligt/dyrt att installera dubbel utrustning?

Så vitt jag sett har de ordinarie bussarna på linje 200 såväl JLT.s som Västtrafiks utrustning. Det gäller alltså de före detta Grön-expresserna, Volvo 8700 samt de avgångar som körs av Bottnaryds Trafik AB. Däremot tror jag inte att de nya 8500-orna på B7R-chassi har det. Det händer ofta att sådana hoppar in på linje 200.

Sedan är det ju närmast att betrakta som ett brott mot Bussnacks regler att passera Borås utan att berätta det för mig.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Men du behöver ju bara lära dig de 3 sista  ;D   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

De 2 första talar om vilket företag inom Nettbusskoncernen bussen tillhör och de tre sista är löpnummer som även de kan tala om ungefär var bussen hör hemma

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 18 mars 2012, 01:46:46 AM
De 2 första talar om vilket företag inom Nettbusskoncernen bussen tillhör och de tre sista är löpnummer som även de kan tala om ungefär var bussen hör hemma

För Nettbuss Sveriges del är de två första siffrorna alltid 70. Men det var länge sedan som Nettbuss föregångare Orusttrafiken avskaffade att inventarienumren i övrigt skulle berätta direkt var bussarna hörde hemma. Numera får bussen normalt behålla sitt nummer hela tiden genom och det ändras således inte om bussen flyttas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars skrivet 18 mars 2012, 01:46:46 AM

Undantaget Nettbuss Stadsbussarna, som än idag har tresiffriga inventarienummer. Samt de bägge expressbussföretagen. Men vem vet? Det kan ju hända att även de får 70xxx-nummer framöver.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 13:54:41 PM
Undantaget Nettbuss Stadsbussarna, som än idag har tresiffriga inventarienummer. Samt de bägge expressbussföretagen. Men vem vet? Det kan ju hända att även de får 70xxx-nummer framöver.
Även de har nog 2 siffror före men misstänker att det inte är 70 då de är egna företag, i Norge har de olika företagen sina nummer först t.ex Nettbuss Øst har 21 före och Nettbuss Østfold har 17 före men i de flesta fall så är det de tre sista som sätts på bussen. fordon i Oslo Akershus har ofta de 4 sista för att särskilja fordonen då flera bolag trafikerar Oslo. Tyvärr så kan jag inte hela listan.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 18 mars 2012, 14:39:48 PM
Även de har nog 2 siffror före men misstänker att det inte är 70 då de är egna företag, i Norge har de olika företagen sina nummer först t.ex Nettbuss Øst har 21 före och Nettbuss Østfold har 17 före men i de flesta fall så är det de tre sista som sätts på bussen. fordon i Oslo Akershus har ofta de 4 sista för att särskilja fordonen då flera bolag trafikerar Oslo. Tyvärr så kan jag inte hela listan.

Intressant. Kom gärna med mer fakta om du ramlar över lite sånt i framtiden. :)