Huvudmeny

Ett välkänt fenomen

Startat av Martin Maltkvist, 12 mars 2012, 00:42:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Stockholms inre igår

Under gårdagkvällen luftade jag min D80 och hamnade inte helt oväntat vid Stureplan där följande hände vilket som de flesta av oss förare säkert har varit med om

Hållplatsen vid Stureplan mot Frihamnen/Hjorthagen 20:38, alldeles...tyst var det inte men på något sätt fridfullt för stunden.  Inte många människor i rörelse och till synes lugnt i trafiken

Ett par minuter senare såg det ut såhär, både buss och taxi rullade in samtidigt eller...ja taxin hade precis hunnit stanna då bussen
kom bakom men droskföraren ignorerade bussförarens signalering och flyttade sig först när resenären hade betalat och klivit ur bilen.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kristian

Låt dem smaka på sin egen medicin: Parkera bussen vid en taxistolpe! ;D

J0han

Citat från: Kristian skrivet 12 mars 2012, 01:32:29 AM
Låt dem smaka på sin egen medicin: Parkera bussen vid en taxistolpe! ;D

Det är helt omöjligt dom är fullsmokade 24/7  :-\

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Att parkera vid taxihållplats är redan gjort stod uppställd i 7 timmar vid den tillfälliga taxihållplatsen Grand Hotel,
detta på grund av att en kinesisk tourleader inte fick sitta längst fram då jag hade spärrat sätena för att bussen blivit ombyggd till övningsbuss med
extra bromspedal vid just den platsen.
Dagen innan försökte han med att det varit inbrott i bussen vilket var mycket svårt för honom att bevisa då jag satt i bussen hela tiden,
det blev en dyr historia för den kinesiska resebyrån,när han kom hem till kina igen så hade han svårt att förklara sitt beteende för byrån.

/Lennart

Lars-Håkan_E

Men hörni ;D

Reta inte upp er och bli förbannande och höj blodtrycket för skitsaker, går det att stanna före eller efter bilen så gör det utan att tuta eller göra dumma gester, det är i slutänden bara du/ni själva som blir på dåligt humör och andra i trafikmiljön tycker ni är oproffesionella, taxiförare är bara människor också och med en vida sämre arbetsmiljö än en bussförares.

Bussmicke

Taxiförare av vissa kategorier tror de äger gatan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 12 mars 2012, 10:34:43 AM
Men hörni ;D

Reta inte upp er och bli förbannande och höj blodtrycket för skitsaker, går det att stanna före eller efter bilen så gör det utan att tuta eller göra dumma gester, det är i slutänden bara du/ni själva som blir på dåligt humör och andra i trafikmiljön tycker ni är oproffesionella, taxiförare är bara människor också och med en vida sämre arbetsmiljö än en bussförares.

Är det inte redan bevisat att blå stombusslinjerna inte fungerar riktigt som det var tänkt? Jag röstar för spår i gatan, spårfordon med klockor istället för signalhorn, samt artiga trevliga professionella förare av dessa fordon. :)
http://www.youtube.com/watch?v=Yc3PNU3AQUo

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2012, 11:00:39 AM
Är det inte redan bevisat att blå stombusslinjerna inte fungerar riktigt som det var tänkt? Jag röstar för spår i gatan, spårfordon med klockor istället för signalhorn, samt artiga trevliga professionella förare av dessa fordon. :)
http://www.youtube.com/watch?v=Yc3PNU3AQUo

Sä länge inte dessa går på separat gatuområde så blir problemen ännu större, en buss kan svänga runt en felparkerad eller trasig bil, en spårvagn står där den står.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 12 mars 2012, 11:12:34 AM
Sä länge inte dessa går på separat gatuområde så blir problemen ännu större, en buss kan svänga runt en felparkerad eller trasig bil, en spårvagn står där den står.

Jo, men å andra sidan visar erfarenheten att bilister inklusive taxiförare respekterar spåren mycket bättre än utrymme som är reserverat för en buss typ hållplats.

Som den gamla historien från Göteborg när Kal cyklade i spårvagnsspåren och fortsatte trots att spårvagnsföraren klingade med klockan. Till sist ilsknade föraren till och öppnade rutan och skrek:
- Kan du flötta på däj?
- Jo ja kan la men dä kan inte du.
En sådan historia skulle knappast kunna hända i verkligheten.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2012, 11:18:41 AM
Jo, men å andra sidan visar erfarenheten att bilister inklusive taxiförare respekterar spåren mycket bättre än utrymme som är reserverat för en buss typ hållplats.

Visst är det så. Och min teori är att det är just pga denna "påtvingade respekt" för spårområdet som gör att Stockholms handelskammare, hela taxikåren samt alla budbilsförare är så kraftigt mot spårvagnar. En buss kan man blockera och parkera in utan att det får följder, men ett sådant beteende vågar man sig inte på med ett spårbundet fordon.

MartinMartin

Med risk för att nån exploderar så tänkter jag ändå yttra mig och säga att körningen i Stockholm City skulle ju vara betydligt
tråkigare om det inte vore för alla taxi och bud/lastbilar.

Det är ju det som är charmen med alltihop. Jag sitter också och knorrar, men vet ju innerst inne att det är ju dom som skapar
trafikmiljön som jag älskar !!

Jag finner glädje i att ställa min ledbuss på tvärsan framför och blockera hela gatan medans jag lastar av och på när en taxi
eller nåt annat står "illa" .

Snart börjar dagens härliga arbetspass, å Måndag är det. Kan det bli bättre ?  ;)

Taunusch

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 12:50:56 PM
Jag finner glädje i att ställa min ledbuss på tvärsan framför och blockera hela gatan medans jag lastar av och på när en taxi
eller nåt annat står "illa" .

Tänkvärt är att det är inte okej att jag själv bryter mot någon trafikregel bara för att någon annan gör det på ett sätt som ger konsekvenser för mig!

Om min hållplats är blockerad och jag inte kan angöra den som sig bör så innebär det till exempel inte att jag får stanna för på-/avstigning i en korsning.

MartinMartin

Citat från: Taunusch skrivet 12 mars 2012, 13:04:26 PM
Tänkvärt att det är inte okej att jag själv bryter mot någon trafikregel bara för att någon annan gör det på ett sätt som ger konsekvenser för mig!

Om min hållplats är blockerad och jag inte kan angöra den som sig bör så innebär det till exempel inte att jag får stanna för på-/avstigning i en korsning.

Haha, jadu det vore ju intressant att testa i praktiken. När jag står vid Cityterminalen mot Essingen och sen ska över Kungsbron så är det helfragen linje
samt i princip alltid en 6-8 taxibilar framför på stannförbudet så där lägger vi ner verksamheten då då.

Detta är ju bara ett av mängder med tillfällen där man tvingas köra över heldraget.

Jag kan ärligt säga att jag och alla andra chaufförer i Stockhom City dagligen säkert ett tiotal gånger bryter mot trafikreglerna för att det över huvud taget
ska fungera alls.

I teorin har du rätt men det skulle aldrig fungera i praktiken.

Taunusch

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:19:25 PM
Haha, jadu det vore ju intressant att testa i praktiken. När jag står vid Cityterminalen mot Essingen och sen ska över Kungsbron så är det helfragen linje
samt i princip alltid en 6-8 taxibilar framför på stannförbudet så där lägger vi ner verksamheten då då.

Detta är ju bara ett av mängder med tillfällen där man tvingas köra över heldraget.

Jag får föra ett fordon över en heldragen linje eller på ett spärrområde om det behövs för att jag ska kunna passera ett hinder på vägen eller för att utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för mitt fordon. Lagstödet för detta återfinns i Trafikförordningen 3 kap. 11§.