Bussen till Snäckgärdsbaden

Startat av Bengt H, 11 mars 2012, 21:33:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Visby buss och taxi hade en busslinje som gick till Snäckgärdsbaden. Den 8 augusti 1973 var det dags att titta närmare på den och därför begav vi tre gotlandsresenärer oss till Donners plats där vi först såg denna före detta SJ-buss med registreringsnummer F606 skyltad "Lummelunda".


Det var dock inte den bussen som främst var grunden för vår nyfikenhet, utan i stället denna torpedbyggda buss


Bussen är en Volvo L224 med kaross från Skeningeverken (nr 1-250) levererad 1954. Den hade redan fått sitt nya registreringsnummer, CGS733, men hade tidigare I153. Självfallet tog vi en tur till Snäckgärdsbaden.




Framme vid Snäckgärdsbaden


Tillbaka till Visby. Bussens måttliga storlek passade verkligen bra på Visbys medeltida gator. Några bilder från Strandgatan/S:t Olofs gränd




... och Norderport


Tills sist en bild från Odalgatan

HB

Underbara bilder. Helt otroligt att ett torpedbygge rullade så sent. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Bussen finns kvar än i dag om än med nytt regnummer GLU012. Här har jag fångat den i Volvomuseets förråd tillsammans med en annan Volvo trotjänare. Den senare står dock numera inne på museet och väntar på besökare.



Om folk får gissa på vilken av dessa bussar som är äldst så gissar nästan alla fel. Den till vänster är som sagt från 1954 och den till höger är från 1945.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Rundnos med busskaross helt enkelt :)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 22:15:57 PM
Bussen finns kvar än i dag om än med nytt regnummer GLU012. Här har jag fångat den i Volvomuseets förråd tillsammans med en annan Volvo trotjänare. Den senare står dock numera inne på museet och väntar på besökare.



Om folk får gissa på vilken av dessa bussar som är äldst så gissar nästan alla fel. Den till vänster är som sagt från 1954 och den till höger är från 1945.

Jag funderar bara på varifrån man fått målningen i nuvarande skick? På Gotland var den ju blå med svarta skärmar och röda fälgar. Är det en ren fejkmålning eller har bussen haft dessa kulörer hos en annan ägare?

bjorn_k

Ska vi verkligen ta upp den diskussionen igen? :-P Är inte huvudsaken att bussen bevarats i ett skick som den *skulle* kunnat ha från fabrik. Inte att det är exakt rätt nyanser, inventarienummer och däcksmönster...

Jag funderar på att lacka min husbuss i SLO-beigegrönt. Men det blir väl ett j***a liv härinne då :-P

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 11 mars 2012, 22:35:58 PM
Ska vi verkligen ta upp den diskussionen igen? :-P Är inte huvudsaken att bussen bevarats i ett skick som den *skulle* kunnat ha från fabrik. Inte att det är exakt rätt nyanser, inventarienummer och däcksmönster...

Jag funderar på att lacka min husbuss i SLO-beigegrönt. Men det blir väl ett j***a liv härinne då :-P

Jag undrade bara stilla om den kanske haft dessa kulörer hos en annan ägare efter att ha gått i Visby?
Måla du om din husbuss i SLO-färger, jag funderar på att måla min CF i SOAB-blått.... ::)

bjorn_k


Peter Rost

Tack för dessa synnerligen trevliga bilder! När jag var på Gotland första gången 1977 då kördes Snäckgärdslinjen av Visby statstrafik, en VBK B57. Vissa turer gick även ner till Visby hamn, via Östercentrum, och ut till Snäck. Åkte just nämnda linje - då vi hyrde stuga i Gustavsviks semesterby, och gjorde så under många år.

/Peter

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 11 mars 2012, 22:35:58 PM
Jag funderar på att lacka min husbuss i SLO-beigegrönt. Men det blir väl ett j***a liv härinne då :-P

Jag kommer tvärtom att hjälpa till oavsett om du lackar bussen i SJ-orange och märker upp den med "Nt" efter invnr, eller om du lackar om den i SLO-gulgrönt. :)

Härliga bilder på en härlig buss. Den passade verkligen med svarta skärmar!

bilomnibussen

Man uppskattar alltid originalkulörer och originalskick men ägaren gör väl vad han vill. Ser man det rent ekonomiskt borde väl bussen vara värdefullare med lack i originalkulörer.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Är det konstaterat att Snäck-bussen inte har originalfärgerna? Visby Buss&Taxi var ju andra ägaren och ville kanske ha den i egna färgen? Ursprungligen ägdes ju bussen av Snäckgärdsbaden själva.

Mats Karlsson

Bussen var ny 1954 och såldes 1958 till Visby Buss & Taxi. Lackerade man om den redan efter fyra år tro?

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 mars 2012, 19:53:16 PM
Bussen var ny 1954 och såldes 1958 till Visby Buss & Taxi. Lackerade man om den redan efter fyra år tro?

Nej, jag vet inte. Det kan ju ha skett senare, det verkar ju dessutom ganska naturligt att bussen från början haft färgfält som följt dekorlisterna på karossidan.